Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2012-13
La asignatura se inscribe en el marco de formación específica de la enseñanza y desarrollo de las destrezas lectoescritoras.
Se trata de uno de los pilares fundamentales de la formación de los futuros maestros y pretende adecuar esa formación con las tendencias más actuales y de mayor predicamento en el momento ( desde los fundamenttos básicos de los enfoques comunicativos) y al desarrollo de las tecnologías como mecanismos o instrumentos específicos de comunicación en el desarrollo de la vida social en el siglo XXI.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials)
Competències generals del títol (CG)
- CG1 : Identificar necessitats d'informació, buscar-la, analitzar-la, processar-la, valorar-la, usar-la i comunicar-la de manera eficaç, crítica i creativa.
- CG2 : Planificar, organitzar i gestionar processos, informació, resolució de problemes i projectes. Tenir iniciativa, esperit emprenedor i capacitat de generar noves idees i accions.
- CG3 : Mostrar habilitats lingüístiques orals i escrites per a ensenyar (llengües oficials de la Comunitat Valenciana i llengües estrangeres) i habilitats de comunicació en diferents nivells i registres.
- CG4 : Fer ús de les noves tecnologies de la informació i la comunicació per a aprendre, comunicar-se i compartir coneixement.
- CG6 : Valorar la diversitat com un fet natural i integrar-la positivament.
- CG7 : Exercir la crítica i l'autocrítica emetent judicis raonats, i adquirir un compromís ètic, personal i professional. Estar motivat per a millorar la qualitat.
- CG8 : Entendre l'aprenentatge com un fet global, complex i transcendent. Autoregular el propi aprenentatge i mobilitzar sabers de tot tipus per a adaptar-se a situacions noves i connectar coneixements com a mètode per a elaborar-ne altres de nous.
Competències específiques (CE)
- CE11 : Comprendre que el fet educatiu en general i els processos d'ensenyament i aprenentatge en particular són complexos. Assumir que l'exercici de la funció docent ha de millorar, actualitzar-se i adaptar-se als canvis científics, pedagògics, socials i culturals. Entendre la importància de participar en projectes d'innovació i d'investigació relacionats amb l'ensenyament i l'aprenentatge, i d'introduir propostes innovadores en l'aula.
- CE12 : Expressar-se oralment i per escrit amb la fluïdesa i la correcció necessàries en llengua catalana i castellana per a desenvolupar l'ensenyament en l'etapa de primària, i també utilitzar la llengua estrangera com a llengua vehicular en algunes situacions de l'aula.
- CE3 : Organitzar l'ensenyament en el marc dels paradigmes epistemològics de les matèries del títol, utilitzant de forma integrada els coneixements disciplinaris, transversals i multidisciplinaris adequats al respectiu nivell educatiu, mostrant la comprensió dels objectius d'aprenentatge de les àrees de coneixement que estableix el currículum d'educació primària.
- CE4 : Motivar i potenciar el progrés escolar de l'alumnat en el marc d'una educació integral i promoure el seu aprenentatge autònom, partint dels objectius i continguts propis de cada nivell educatiu, amb expectatives positives del progrés de l'alumnat. Tot això renunciant als estereotips establits i externs a l'aprenentatge, i desenvolupant estratègies que eviten l'exclusió i la discriminació.
- CE8 : Assumir la dimensió ètica de docent, actuant amb responsabilitat, prenent decisions i analitzant críticament les concepcions i propostes sobre educació procedents tant de la investigació i la innovació com de l'administració educativa.
- CE9 : Integrar les tecnologies de la informació i comunicació en les activitats d'ensenyament i aprenentatge guiat i autònom.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Reconèixer i comprendre les fases dels processos de composició escrita i les seues implicacions didàctiques.
- Reconèixer i comprendre les fases dels processos de lectura i les seues implicacions didàctiques.
- Desenvolupar estratègies per a produir missatges escrits de diferent tipologia, finalitat comunicativa i complexitat formal.
- Implementar i considerar críticament estratègies d'actuació didàctica per a desenvolupar la competència de composició de textos adequats a para l'etapa de primària.
- Dissenyar i implementar actuacions didàctiques adreçades a ampliar l'intertext de lector i a desenvolupar la competència lectora de l'alumnat de primària, tenint en compte els elements de diversitat cultural i social de l'alumnat.
- Definir criteris d'avaluació per a valorar de manera eficaç el desenvolupament de les competències comunicatives de l'alumnat.
- Reconèixer els fonaments de la lectura i l'escriptura des de plantejaments essencialment comunicatius i pragmàtics, compromesos amb la necessitat de comunicar-se.
- Distingir els elements fonamentals de la competència lectoliteraria i les seues implicacions didàctiques.
- Cercar, valorar i seleccionar textos literaris i no literaris encaminats a desenvolupar la competència lectora i el fiançament de l'hàbit lector l'alumnat de primària.
- Comprendre el valor de la literatura com a instrument d'integració cultural i social.
- Desenvolupar instruments d'actuació didàctica per a reforçar l'hàbit lector i el fonament creatiu i comunicatiu de l'escriptura literària.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2012-13
Dades generals
Codi:
17530
Professor/a responsable:
DIEZ MEDIAVILLA, ANTONIO
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,20
Crèdits pràctics:
1,20
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
INNOVACIÓ I FORMACIÓ DIDÀCTICA
Àrea: DIDÀCTICA DE LA LLENGUA I LA LITERATURA
Crèdits teòrics: 1,2
Crèdits pràctics: 1,2
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN MESTRE EN EDUCACIÓ PRIMÀRIA
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 4)