Facultats i centres
Serveis administratius
Serveis generals
La planificació didàctica de l'assignatura s'ha fet tenint en compte: 1) Les característiques dels alumnes; 2) El temps total disponible per a l'ensenyament i l'aprenentatge de les ciències experimentals en el pla d'estudis i 3) les prescripcions i orientacions legislatives sobre l'àrea. Aquestes restriccions es resumeixen en:
Gairebé el 75 % dels alumnes no ha rebut ensenyament sobre física, química, biologia o geologia des de 3º d'ESO.
La majoria d'ells tenen actituds inicials negatives cap a l'ensenyament/ aprenentatge de les ciències (especialment cap a la física i la química), excepte cap a la biologia.
D'un total de 240 crèdits del pla d'estudis, tots els alumnes rebran solament 12 crèdits sobre ensenyament/aprenentatge de les ciències.
Tant des de les prescripcions com des de les orientacions legals es promou una forma d'ensenyar ciència coherent amb les pràctiques científiques (dins del factible en el nivell de l'educació primària) i es prescriu el foment de competències claus que també poden identificar-se com a consubstancials a les pràctiques científiques.
Aquesta situació ha fet aconsellable elaborar un programa comú, amb continuïtat, per a les dues assignatures sobre ensenyament i aprenentatge de les ciències experimentals, anteposant:
Profunditat enfront d'amplitud
Qualitat i selecció dels continguts a un tractament superficial de tots els continguts científics que podrien afectar a l'etapa primària
Coherència metodològica entre el que es diu i com es desenvolupen les classes
Competències generals del títol (CG)
Competències específiques (CE)
Conèixer els factors que influeixen en com un mestre ensenya ciències i la necessitat de comprometre's en la millora i actualització en aquests factors al llarg del desenvolupament professional
Adquirir un model d'ensenyament de les ciències per indagació i utilitzar-ho per analitzar i elaborar seqüències d'ensenyament de les ciències en primària (*)
Identificar aspectes essencials de la metodologia científica i utilitzar-los per analitzar i valorar textos de divulgació científica, llibres de text, mitjans de comunicació i creences pseudocientíficas; comunicar el resultat de treballs pràctics i petites recerques.
Comprendre els continguts científics del currículum de l'àrea aprofundint en alguns d'ells i aconseguint, en uns altres (*), un nivell suficient per poder donar sentit a l'ensenyament de les ciències experimentals a l'Educació Primària. En particular, s'ha de promoure la convicció que el bon aprenentatge -fruit del bon ensenyament- motiva i canvia actituds inicials negatives
(*) S'inicia en aquesta assignatura, però s'espera la seva adquisició en l'assignatura de 3er curs