Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2026-27
L'assignatura Algorísmia (ALGOR) constitueix la continuació natural de les matèries de programació cursades durant el primer curs, així com un complement directe de les assignatures de Laboratori de Matemàtiques I i Laboratori de Matemàtiques II. En aquest sentit, ALGOR permet consolidar els coneixements previs de programació i avançar des de la construcció de programes cap a l'estudi sistemàtic de l'eficiència, la correcció i l'adequació de les solucions algorísmiques.
Aquesta assignatura suposa el primer contacte formal de l'alumnat amb l'algorísmica, un dels pilars fonamentals de la informàtica. La seua rellevància es manifesta en el desenvolupament de qualsevol aplicació de programari, ja que no n'hi ha prou amb implementar una solució funcional, sinó que cal analitzar si aquesta solució és adequada, eficient, escalable i sostenible des del punt de vista computacional.
Al llarg de l'assignatura, l'alumnat s'introdueix en la metodologia necessària per a analitzar l'eficiència dels algorismes, així com en les principals tècniques de disseny algorísmic i en els algorismes paradigmàtics associats a cadascuna d'elles. Aquests continguts estan directament relacionats amb competències com el disseny de solucions a problemes informàtics, l'anàlisi de la idoneïtat i la complexitat dels algorismes proposats, i la construcció d'aplicacions robustes, segures i eficients.
Per tot això, les tècniques estudiades en ALGOR són fonamentals per al desenvolupament eficaç i eficient del programari. A més, proporcionen una base imprescindible per a afrontar amb èxit altres assignatures posteriors del grau, especialment aquelles relacionades amb el desenvolupament avançat de programari, la intel·ligència artificial, l'optimització, la ciència de dades i, en general, qualsevol àmbit en què siga necessari resoldre problemes computacionals de manera rigorosa i eficient.
Resultats d'aprenentatge / Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2026-27
Competències específiques (CE)
- CE1 : Comprendre i utilitzar el llenguatge matemàtic. Adquirir la capacitat per a enunciar proposicions en diferents camps de la matemàtica per a construir demostracions i per a transmetre els coneixements matemàtics adquirits.
- CE10 : Comunicar, tant per escrit com de manera oral, coneixements, procediments, resultats i idees matemàtiques.
- CE5 : Proposar, analitzar, validar i interpretar models de situacions reals senzilles, utilitzant les eines matemàtiques més adequades a les finalitats que es persegueixen.
- CE7 : Utilitzar aplicacions informàtiques d'anàlisi estadística, càlcul numèric i simbòlic, visualització gràfica, optimització o d'altres per a experimentar en matemàtiques i resoldre problemes.
- CE8 : Desenvolupar programes que resolguen problemes matemàtics utilitzant per a cada cas l'entorn computacional adequat.
- CE9 : Utilitzar eines de cerca de recursos bibliogràfics en matemàtiques.
Competències genèriques específiques de la UA
- CGUA1 : Comprensió de la llengua estrangera anglès en l'àmbit científic.
- CGUA2 : Tenir coneixements d'informàtica relatius a l'àmbit d'estudi.
- CGUA3 : Adquirir o tenir les habilitats bàsiques en TIC (tecnologies de la informació i comunicació) i gestionar adequadament la informació obtinguda.
Competències genèriques de grau
- CG1 : Desenvolupar la capacitat d'anàlisi, síntesi i raonament crític.
- CG2 : Demostrar capacitat de gestió/direcció eficaç i eficient: esperit emprenedor, iniciativa, creativitat, organització, planificació, control, presa de decisions i negociació.
- CG3 : Resoldre problemes de manera efectiva.
- CG4 : Demostrar capacitat de treball en equip.
- CG5 : Comprometre's amb l'ètica, els valors d'igualtat i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
- CG6 : Aprendre de manera autònoma.
- CG7 : Demostrar capacitat d'adaptar-se a noves situacions.
- CG9 : Demostrar habilitat per a transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Implementar programes per a resoldre problemes matemàtics, utilitzant en cada cas l'entorn computacional adequat.
- Ser capaç de proposar, analitzar, validar i interpretar models de situacions reals senzilles.
- Saber seleccionar les estratègies algorítmiques més adequades per a resoldre problemes habituals de cerca i optimització.
- Saber identificar els tipus de problemes habituals en què són aplicables estratègies algorítmiques i conèixer-ne els límits d'aplicació.
- Conèixer els mètodes i programes bàsics de simulació computacional.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2026-27
Aquesta assignatura té com a objectiu principal proporcionar a l'alumnat les bases teòriques i pràctiques necessàries per a comprendre, analitzar i dissenyar algorismes eficients. Amb aquesta finalitat, es pretén que l'estudiant adquirisca una metodologia rigorosa que li permeta avaluar el comportament d'un algorisme, estimar-ne la complexitat computacional i comparar diferents solucions davant d'un mateix problema.
De manera específica, l'assignatura persegueix els objectius següents:
- Conéixer i aplicar la metodologia necessària per a analitzar l'eficiència dels algorismes, tant des del punt de vista temporal com espacial.
- Comprendre el concepte de complexitat computacional i utilitzar-lo com a criteri per a valorar la idoneïtat d'una solució algorísmica.
- Conéixer les principals tècniques de disseny d'algorismes i saber identificar en quin tipus de problemes resulta adequada cadascuna d'elles.
- Estudiar els algorismes paradigmàtics associats a cada tècnica de disseny, analitzant-ne el funcionament, els avantatges, les limitacions i la complexitat computacional.
- Desenvolupar la capacitat de seleccionar, adaptar o dissenyar algorismes adequats per a resoldre problemes computacionals de manera eficaç i eficient.
Dades generals
Codi:
25020
Professor/a responsable:
Morales García, Juan
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
0,92
Crèdits pràctics:
1,48
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
Llenguatges i Sistemes Informàtics
Àrea: Llenguatges i Sistemes Informàtics
Crèdits teòrics: 0,92
Crèdits pràctics: 1,48
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN MATEMÀTIQUES
Tipus d'assignatura: BÀSICA (Curs: 2)

