Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2026-27
En esta asignatura se establecerán los fundamentos teóricos de la Ecología, con especial hincapié en las ramas de la Autoecología, Ecología de Ecosistemas/Trófica y Ecología Global. Por una parte, se explicarán los factores y características del medio natural que configuran los ecosistemas y como las especies responden y se adaptan a estas condiciones ambientales. Por otra parte, se explicarán los distintos componentes de los ecosistemas desde una aproximación funcional/trófica, para comprender cómo se distribuye la materia y la energía en los ecosistemas, incluyendo la perspectiva biogeoquímica. A nivel globlal, se explicarán los grandes ecosistemas, los biomas, y sus amenazas, el cambio global, prestando especial atención en el cambio climático. Todo ello estará contextualizado dentro de los Objetivos de Desarrollo Sostenible de las Naciones Unidas y serán ilustrados con estudios de casos prácticos y temas de actualidad.
Estos conocimientos suponen la base de disciplinas profesionales, tales como la conservación del territorio, restauración de ecosistemas, crecimiento azul, gestión de espacios naturales, evaluación de impacto ambiental, etc.
Resultats d'aprenentatge / Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2026-27
Competències específiques:>>de coneixement
- CE1 : Posseir coneixements bàsics de l'estructura molecular, genètica, organització cel·lular, processos evolutius dels éssers vius.
- CE12 : Aplicar els principis i procediments utilitzats en la química a l'ambient marí i a la contaminació.
- CE13 : Conèixer les tècniques bàsiques de mostreig en la columna d'aigua, llit marí i organismes associats, així com de mesura de variables estructurals i dinàmiques.
- CE19 : Conèixer els principals contaminants, les seues causes i efectes en l'ambient marí i costaner.
- CE6 : Conèixer i comprendre els fets essencials, conceptes, principis i teories relacionades amb les ciències marines, i la seua relació amb altres ciències.
- CE8 : Conèixer els principis fonamentals de l'ecologia, l'estructura i la funció dels ecosistemes, i desenvolupar-la per a l'ambient marí i costaner.
Competències específiques:>>d'habilitat
- CE22 : Capacitació per a la presa de dades (oceanogràfiques, biològiques, sedimentològiques, químiques), avaluar-les, processar-les i interpretar-les en relació amb les teories en ús.
- CE23 : Saber treballar en campanyes oceanogràfiques i en laboratori de manera responsable i segura, i fomentar+B1358 les tasques en equip.
- CE30 : Ser capaç de dur a terme procediments estàndards de mostreig en el mar i en el laboratori implicats en treballs de recerca.
- CE31 : Elaborar, presentar i defensar textos i informes científics, tant de manera escrita com oral davant d'una audiència.
- CE35 : Conèixer i comprendre la importància dels bioindicadors en el medi marí, així com la seua avaluació i seguiment.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conèixer els principals grups de contaminants marins i les tècniques de caracterització i tractament d'aquests.
- Conèixer diverses alteracions que la contaminació marina pot produir en l'individu, la població i la comunitat.
- Adquirir destresa en la determinació de paràmetres que defineixen la contaminació de l'aigua de mar i avaluar-ne el nivell.
- Adquirir destresa per a prendre dades, avaluar-les, processar-les i presentar-les.
- Saber la utilitat dels bioindicadors i conèixer els que millor defineixen diverses alteracions del medi.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2026-27
Familiarizarse tanto con las distintas formas de contaminar el mar, como con los sistemas de prevención o métodos para retirar contaminantes introducidos en el mar. A su vez se pretende dar a conocer los efectos que causa la contaminación.
* Conocer las diferentes adaptaciones (morfológicas, fisiológicas, conducta) de los seres vivos en el ambiente marino
* Conocer los principales grupos de contaminantes; así como las principales técnicas de caracterización y tratamiento de los mismos.
* Conocer diferentes alteraciones que la contaminación marina puede producir a nivel de individuo, población y comunidad.
* Adquirir destreza en la determinación de parámetros que definen la contaminación del agua de mar y evaluar su nivel.
* Adquirir destreza en tomar datos, evaluarlos, procesarlos y presentarlos.
* Conocer y comprender la importancia de los bioindicadores en el medio marino; así como su evaluación y seguimiento
Dades generals
Codi:
24532
Professor/a responsable:
Sanz Lázaro, Carlos
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,00
Crèdits pràctics:
1,40
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
Enginyeria Química
Àrea: Enginyeria Química
Crèdits teòrics: 0,33
Crèdits pràctics: 0,46 -
Dep.:
Ecologia
Àrea: Ecologia
Crèdits teòrics: 0,67
Crèdits pràctics: 0,94
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN CIÈNCIES DEL MAR
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 3)

