Competencies and objectives
Course context for academic year 2025-26
Mathematical Analysis is one of the main branches of mathematics that encompasses the study of real and complex numbers, sequences and numerical series, functions, limits, continuity, derivation or integration. The contents which are dealt in Mathematical Analysis are tremendously important in order to understand the real processes that every applied science deals with. In particular, it should not be strange that many of the problems related to physics try to optimize a model that requires a detailed analysis framed in this important area of ¿¿mathematics. The subject "Advanced Mathematical Analysis and Applications" will allow the student to expand and put into practice the contents of Mathematical Analysis which were acquired in his/her previous academic training.
Course competencies (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2025-26
Transversal Competences
- CT1 : Desarrollar habilidades para el trabajo en equipo, ya sea en equipos con personal de la misma disciplina o equipos multidisciplinares (incluyendo profesionales de formación técnica, social o científica)
- CT2 : Adoptar el método científico en el planteamiento y realización de trabajos diversos tanto a nivel académico como profesional, y de adoptar procedimientos basados en criterios de calidad y sostenibilidad en la actividad profesional
- CT3 : Desarrollar habilidades, estrategias y técnicas para la interacción, el trabajo colaborativo y la transferencia del conocimiento y conclusiones obtenidas, tanto a profesionales de sectores afines como a público no especializado
General Competences
- CG1 : Adquirir conocimientos teóricos y prácticos avanzados en cálculo numérico, modelización matemática, estadística y tratamiento de datos
- CG2 : Comprender, analizar, evaluar y seleccionar teorías científicas adecuadas y metodologías precisas para formular modelos matemáticos avanzados
- CG4 : Desarrollar habilidades, estrategias, herramientas y técnicas de aprendizaje en matemáticas avanzadas adecuadas a la simulación de procesos y sistemas en ciencias experimentales
- CG5 : Adquirir los conocimientos informáticos necesarios para ser capaz de adaptarse a la resolución de problemas científicos en cualquier área de ciencias experimentales
Specific Competences
- CE1 : Conocer y usar el software específico de cálculo científico apropiado para matemáticas y ciencias experimentales
- CE2 : Resolver, mediante el empleo de técnicas de cálculo científico, problemas propios de matemáticas y ciencias experimentales planificando su resolución en función de tiempos y recursos disponibles
- CE3 : Adquirir la capacidad de analizar y gestionar datos que permitan dar información útil para la toma de decisiones
- CE4 : Aprender herramientas matemáticas avanzadas en el ámbito del cálculo científico
- CE5 : Comprender las teorías matemáticas abstractas y su aplicación al cálculo científico
- CE6 : Aplicar herramientas de cálculo científico avanzado a la modelización y simulación de casos concretos de investigación en ciencias experimentales
Basic Competences
- CB10 : Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo
- CB6 : Possess and understand knowledge that provides a basis or opportunity to be original in the development and/or application of ideas, often in a research context
- CB7 : That students know how to apply the knowledge acquired and their ability to solve problems in new or little-known environments within broader (or multidisciplinary) contexts related to their area of ¿¿study
- CB8 : Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir deuna información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios
- CB9 : Students are able to communicate their conclusions and the ultimate knowledge and rationale behind them to specialist and non-specialist audiences in a clear and unambiguous way.
Learning outcomes (Training objectives)
Ampliación de análisis real y complejo con aplicaciones en materia de aproximación.
Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2025-26
This main goal of this subject is to expand the contents of mathematical analysis acquired in previous formative stages. Some specific objectives are:
-Learn and know how to handle fundamental properties of the classes of complex functions of complex variables.
-Manage with ease the specific software to carry out a computational process and a graphic exploration of the classes of functions and transformations dealt with in the subject.
-Know and be able to apply the main theoretical contents related to Fourier series and approximation properties.
-Understand the scope of the basics of the wavelet theory and Shannon's sampling theorem.
-Know how to interpret the graphic and computational results derived from the implementation of specific computer practices.
General
Code:
49233
Lecturer responsible:
Sepulcre Martínez, Juan Matías
Credits ECTS:
6,00
Theoretical credits:
0,96
Practical credits:
1,44
Distance-base hours:
3,60
Departments involved
-
Dept:
MATHEMATICS
Area: MATHEMATICAL ANALYSIS
Theoretical credits: 0,96
Practical credits: 1,44
This Dept. is responsible for the course.
This Dept. is responsible for the final mark record.
Study programmes where this course is taught
-
UNIVERSITY MASTER'S DEGREE IN CALCULATION AND SCIENTIFIC MODELLING
Course type: COMPULSORY (Year: 1)