Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2025-26

The fundamental objective of this course is to introduce students to the new tourism reality, characterized by the multiplication of offerings (both resources and products) and the diversification of demand (at the sociodemographic and motivational levels). All of this takes place in a changing environment, in which tourism stakeholders play a very active role, both in new tourism spaces developed from cultural resources and products, as well as in those consolidated based on traditional modalities, which, in the current situation, have opted to diversify and reorient their tourism offerings.

The course aims to help students understand a complex and changing tourism context, to which the interactions between supply/destinations and demand, supported by a highly evolved digital environment, contribute significantly. In this context, the study of proposed classifications of tourism modalities and their results is extremely useful for explaining and analyzing the new manifestations emerging in tourism spaces and markets.

 

 

Course competencies (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2025-26

Transversal Competences

  • CT1 : Planificar y gestionar actividades de turismo cultural con respeto a los derechos fundamentales de una sociedad democrática, en especial, a la igualdad de oportunidades entre hombres y mujeres, a los principios de igualdad de oportunidades, y a la integración de las personas con discapacidad.
  • CT2 : Utilizar herramientas informáticas y tecnologías de información y comunicación, incluyendo el acceso a bases de datos diversas (bibliografía, legislación, estadística,...).
  • CT3 : Comunicar de forma oral y escrita en castellano en grado suficiente para elaborar y defender proyectos correctamente.
  • CT4 : Definir situaciones integrando variables múltiples y planificar proyectos de desarrollo territorial.
  • CT5 : Optimizar conocimientos diversos en la organización de equipos de trabajo, con hábito de colaboración y compromiso en la resolución de aquellos conflictos que pudieran surgir.
  • CT6 : Adoptar decisiones en la solución de problemas: análisis, identificación de las causas y alternativas de solución, selección y evaluación de las más idóneas.

 

General Competences

  • CG4 : Asumir un compromiso ético y responsable en la aplicación de conocimientos y toma de decisiones relacionadas con el desarrollo del turismo cultural.
  • CG5 : Manejar las fuentes de información relacionadas con el turismo cultural.
  • CG6 : Redactar diagnósticos y estrategias para desarrollar el turismo cultural en territorios y destinos turísticos.
  • CG7 : Contribuir a un desarrollo sostenible del turismo.
  • CG8 : Adaptarse con creatividad y espíritu emprendedor al ámbito del turismo cultural.
  • CG9 : Identificar oportunidades para el desarrollo del turismo cultural.

 

Specific Competences

  • CE1 : Emplear metodologías específicas para diseñar actividades y productos de turismo cultural que garanticen la conservación de los recursos.
  • CE13 : Valorar experiencias y casos de desarrollo de turismo cultural a partir de la identificación de elementos determinantes y efectos resultantes.
  • CE14 : Interpretar el contexto del patrimonio objeto de uso turístico y la diversidad social y cultural como fundamento de su desarrollo turístico.
  • CE15 : Elaborar inventarios de bienes de interés histórico-artístico, etnográfico, arqueológico e industrial para su uso turístico.
  • CE4 : Aplicar las variables económicas, jurídicas, sociales y del marco político que inciden en el turismo, para el impulso de los procesos de valorización de los recursos de interés cultural.
  • CE7 : Evaluar la potencialidad de los recursos para diseñar espacios y productos sobre la base de bienes culturales.
  • CE8 : Analizar y diagnosticar el estado de conservación y calidad de los bienes culturales vinculados al uso turístico.

 

Basic Competences

  • CB10 : Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.
  • CB6 : Possess and understand knowledge that provides a basis or opportunity to be original in the development and/or application of ideas, often in a research setting.
  • CB7 : That students know how to apply the knowledge acquired and their problem-solving skills in new or little-known environments within broader (or multidisciplinary) contexts related to their area of study.
  • CB8 : That students are able to integrate knowledge and face the complexity of formulating judgments based on information that, being incomplete or limited, includes reflections on the social and ethical responsibilities linked to the application of their knowledge and judgments.
  • CB9 : That students know how to communicate their conclusions and knowledge, and the ultimate reasons that support them to specialized and non-specialized audiences in a clear and unambiguous way.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

  • Comprender cómo las variables socioeconómicas y el marco jurídico-político pueden llegar a determinar el desarrollo y el éxito del turismo cultural en sus diferentes modalidades.
  • Valorar los efectos territoriales, problemas y potencialidades de las tipologías analizadas.
  • Identificar las tipologías de turismo cultural más adecuadas, en términos de sostenibilidad, para el desarrollo turístico de un territorio, de acuerdo a sus recursos potenciales.

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2025-26

  • Define the concepts related to tourism typologies.
  • Understand the criteria for classifying tourism typologies.
  • Interpret new scenarios for the development of specific types of cultural tourism.
  • Analyze the spatial impact of cultural tourism typologies.

 

 

General

Code: 48907
Lecturer responsible:
Amat Montesinos, Xavier
Credits ECTS: 3,00
Theoretical credits: 0,60
Practical credits: 0,60
Distance-base hours: 1,80

Departments involved

  • Dept: HUMAN GEOGRAPHY
    Area: HUMAN GEOGRAPHY
    Theoretical credits: 0,6
    Practical credits: 0,6
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught