Competències i objectius

Informació provisional. Pendent d'aprovació per la Junta de Centre.

 

Context de l'assignatura per al curs 2025-26

Les Tecnologies de la Informació (TI) s'han convertit en un element imprescindible i estratègic en la majoria de les organitzacions, sent fonamentals per al seu manteniment, creixement i innovació. Perquè generen verdader valor, la estratègia en TI ha d'estar degudament alineada amb la estratègia empresarial, mitjançant un enfocament integrat i global que abaste la millora del negoci, l'alineació estratègica de les TI, la seua execució i gestió.
Al mateix temps, les persones responsables de dur a terme aquesta labor han de comptar amb les habilitats directives necessàries, com la gestió del canvi, d'equips i del temps, així com la resolució de conflictes i la negociació, entre altres.
L'assignatura presenta un enfocament interdisciplinari per a la direcció estratègica i el govern de les TI, abordant totes les fases del cicle estratègic: planificació, desplegament, gestió, seguiment, mesurament i sosteniment. Aquesta visió contempla no sols les característiques internes de l'organització, sinó també aspectes clau com la sostenibilitat, l'impacte ambiental i les competències necessàries per a un lideratge eficaç.
En tota organització, és tan important planificar a mitjà termini per a explotar el negoci actual com mantenir-se al dia de les innovacions tecnològiques que permeten explorar noves vies de creació de valor. Per això, l'assignatura ofereix un aprofundiment en els principals components de la direcció estratègica de les TI, guiant a l'estudiant en un marc general i global que li permeta abordar la transformació digital de les organitzacions en les quals treballe.
Aquesta assignatura desafia a l'estudiant a abandonar el seu rol tradicional de tecnòleg i assumir una nova identitat professional com a líder digital dins de la seua organització. L'objectiu és desenvolupar una visió integral que combine competències tecnològiques, estratègiques i organitzatives, entenent la transformació digital no sols com un procés tecnològic, sinó com una palanca per a repensar models de negoci, redissenyar processos i generar avantatges competitius sostenibles. L'assignatura promou una actitud proactiva i col·laborativa, en la qual les tecnologies de la informació deixen de ser un suport operatiu per a convertir-se en un eix vertebrador de la estratègia corporativa.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2025-26

Competències generals del títol (CG)

  • CG10 : Capacitat per a aplicar els principis de l'economia i de la gestió de recursos humans i projectes, a més de la legislació, regulació i normalització de la informàtica.
  • CG2 : Capacitat per a dirigir obres i instal·lacions de sistemes informàtics, complint la normativa vigent i assegurant la qualitat del servei.
  • CG3 : Capacitat per a dirigir, planificar i supervisar equips multidisciplinaris.
  • CG4 : Capacitat per al modelatge matemàtic, el càlcul i la simulació en centres tecnològics i d'enginyeria d'empresa, particularment en tasques de recerca, desenvolupament i innovació en tots els àmbits relacionats amb l'enginyeria en informàtica.
  • CG5 : Capacitat per a elaborar, planificar estratègicament, dirigir, coordinar i fer la gestió tècnica i econòmica de projectes en tots els àmbits de l'enginyeria en informàtica, d'acord amb criteris de qualitat i mediambientals.
  • CG6 : Capacitat per a la direcció general, tècnica i de projectes de recerca i per al desenvolupament i la innovació, en empreses i centres tecnològics de l'àmbit de l'enginyeria informàtica.
  • CG7 : Capacitat per a posar en marxa, dirigir i gestionar processos de fabricació d'equips informàtics, amb garantia de la seguretat per a les persones i els béns, la qualitat final dels productes i l'homologació d'aquests.

 

Competències específiques (CE)

  • CE1 : Capacitat per a integrar tecnologies, aplicacions, serveis i sistemes propis de l'enginyeria informàtica, amb caràcter generalista i en contextos més amplis i multidisciplinaris.
  • CE2 : Capacitat per a la planificació estratègica, l'elaboració, la direcció, la coordinació i la gestió tècnica i econòmica en els àmbits de l'enginyeria informàtica relacionats, entre altres, amb sistemes, aplicacions, serveis, xarxes, infraestructures o instal·lacions informàtiques i centres o factories de desenvolupament de programari, respectant l'adequat compliment dels criteris de qualitat i mediambientals i en entorns de treball multidisciplinaris.
  • CE3 : Capacitat per a dirigir projectes de recerca, desenvolupament i innovació, en empreses i centres tecnològics, amb garantia de la seguretat per a les persones i els béns, la qualitat final dels productes i la homologació d'aquests.

 

Habilitats/Destreses

  • CB8 : Ser capaç d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclou reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels coneixements i judicis propis.

 

Competències transversals

  • CT1 : Capacitat de pensament creatiu per a desenvolupar mètodes nous i originals.
  • CT2 : Capacitat de liderar un equip format per especialistes de diverses disciplines.
  • CT4 : Capacitat de comunicar-se en contextos internacionals.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Ser capaç d'elaborar, planificar estratègicament, dirigir, coordinar i fer la gestió tècnica i econòmica de projectes en tots els àmbits de l'enginyeria en informàtica, seguint criteris de qualitat i mediambientals.
  • Ser capaç de fer la direcció general, tècnica i de projectes d'investigació, desenvolupament i innovació, en empreses i centres tecnològics, en l'àmbit de l'enginyeria informàtica.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2025-26

  • Comprendre l'abast real de la transformació digital, diferenciant entre digitalització operativa i transformació estratègica orientada al redisseny del negoci.
  • Assumir el rol de lideratge digital en una organització, entenent el paper estratègic del CIO (chief information officer) en la creació de valor mitjançant l'ús eficaç de les tecnologies de la informació (TI).
  • Interpretar i alinear la estratègia organitzacional amb la planificació, el govern i la gestió de les tecnologies de la informació, en clau de transformació digital.
  • Col·laborar amb les diferents àrees funcionals de l'organització per a dissenyar processos digitals centrats en el client, orientats a resultats i recolzats en una cultura d'innovació.
  • Gestionar les dades com a actius estratègics, entenent el seu impacte en la personalització de serveis, l'eficiència operativa i la presa de decisions basada en evidències.
  • Identificar, avaluar i mitigar els riscos digitals, prestant especial atenció a la ciberseguretat, la privacitat i la resiliència organitzacional.
  • Promoure el desenvolupament de competències digitals en els equips de treball, fomentant una cultura d'aprenentatge continu i adaptació al canvi.
  • Analitzar l'impacte de tecnologies emergents, especialment la intel·ligència artificial, en els models de negoci, avaluant les seues implicacions estratègiques i organitzatives.

 

 

Dades generals

Codi: 47007
Professor/a responsable:
Llorens Largo, Faraón
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,60
Crèdits pràctics: 1,80
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: CIENCIA DE LA COMPUTACIO I INT. ARTIF.
    Àrea: CIENCIA DE LA COMPUTACIO, INTEL·LIGENCIA ARTIFICIA
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 1,8
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix