Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2025-26

El Màster en Història de la ciència i comunicació científica forma investigadors en història de la ciència amb habilitats en la comunicació científica i als comunicadors i investigadors en comunicació de la ciència amb sòlids coneixements en els temes, mètodes i tècniques de la investigació històrica. Té dues especialitats, una acadèmica, que s'orienta cap al doctorat i a la investigació, i una altra professional, encaminada al treball en museus i mitjans de comunicació científica.Se s'imparteix de manera semipresencial aprofitant els recursos de les noves tecnologies de la informació i la comunicació.

Per tractar-se d'un màster interuniversitari, la informació completa sobre aquesta assignatura es pot trobar al web del màster, en la següent adreça: http://www.historia-ciencia-comunicacion.org

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2025-26

Competències transversals

  • CT2 : Presentar en públic un treball d'investigació i debatre els seus resultats amb altres investigadors.
  • CT3 : Aplicar tècniques de cerca, identificació, selecció i recollida d'informació especialitzada.
  • CT4 : Aplicar mètodes d'anàlisi crítica per a estudiar fonts textuals, iconogràfiques i materials relacionades amb la medicina, la ciència i la tecnologia.

 

Competències generals

  • CG02 : Descriure els processos de producció i consum del coneixement científic, així com els mecanismes de comunicació social de la ciència, amb els seus diversos mitjans, espais i protagonistes.
  • CG06 : Conèixer les diverses formes de popularització de la ciència.
  • CG07 : Identificar i interpretar textos de caràcter divulgatiu, periodístic o assatgístic relacionats amb la ciència, la medicina i la tecnologia.

 

Competències Específiques

  • CE02 : Comprendre les diverses tasques comunicatives i informatives destinades a concebre, articular i dirigir tot tipus de productes en qualsevol suport tècnic, mitjà, sistema o àmbit en l'àrea de la comunicació científica.
  • CE03 : Recopilar, seleccionar i organitzar la informació científica especialitzada.
  • CE05 : Conèixer i analitzar críticament els processos de divulgació de la ciència considerant els seus diversos protagonistes, contextos, mitjans, pràctiques, finalitats i resultats.
  • CE07 : Identificar i analitzar críticament textos de divulgació de la ciència en les seues diverses modalitats.
  • CE08 : Identificar els principals trets de la cultura material de la ciència, la medicina i la tecnologia.
  • CE09 : Identificar els principals espais en els quals es desenvolupa l'activitat científica, tecnològica i mèdica (laboratoris, aules, acadèmies, observatoris, entorns naturals, museus, hospitals, fàbriques, etc.).
  • CE12 : Discutir i valorar les perspectives, les controvèrsies i els mètodes de treball de les principals línies d'investigació en l'àrea de la informació i la comunicació social de la ciència.
  • CE15 : Conèixer i utilitzar amb destresa les principals fonts d'informació relacionades amb la comunicació científica, així com altres eines de recuperació d'informació (principals repertoris bibliogràfics i bases de dades)
  • CE16 : Conèixer les tendències museològiques actuals i els problemes relacionats amb l'elaboració d'exposicions relacionades amb la medicina, la ciència i la tecnologia.
  • CE18 : Planejar, compondre i redactar textos de divulgació científica.
  • CE19 : Idear propostes expositives en el terreny de la divulgació científica.

 

Competències bàsiques

  • CB7 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi
  • CB8 : Que els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • CB9 : Que els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

El mòdul permetrà:

  • Realitzar una aproximació a l'exercici professional de la història de la ciència i de la comunicació científica en qualsevol de les seues diverses àrees professionals.
  • Preparar en competències professionals a l'estudiant per al seu acompliment professional, aplicant a problemes específics de la professió, els coneixements, mètodes i tècniques adquirits en la seua formació.
  • Aprendre a treballar en equips interdisciplinaris.
  • Conèixer un espai concret d'exercici professional.
  • Aprendre a resoldre desafiaments reals de la professió.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2025-26

Por tratarse de un máster interuniversitario, la información completa sobre esta asignatura se puede encontrar en la web del máster, en la siguiente dirección: http://www.historia-ciencia-comunicacion.org

 

 

Dades generals

Codi: 44216
Professor/a responsable:
García Belmar, Antonio
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,00
Crèdits pràctics: 6,00
Càrrega no presencial: 0,00

Departaments amb docència

  • Dep.: INF. COMUNITARIA, MED. PREV. I SALUT PUB
    Àrea: HISTORIA DE LA CIENCIA
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 6
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix