Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2025-26
El Màster en Història de la ciència i comunicació científica forma investigadors en història de la ciència amb habilitats en la comunicació científica i als comunicadors i investigadors en comunicació de la ciència amb sòlids coneixements en els temes, mètodes i tècniques de la investigació històrica. Té dues especialitats, una acadèmica, que s'orienta cap al doctorat i a la investigació, i una altra professional, encaminada al treball en museus i mitjans de comunicació científica.Se s'imparteix de manera semipresencial aprofitant els recursos de les noves tecnologies de la informació i la comunicació.
Per tractar-se d'un màster interuniversitari, la informació completa sobre aquesta assignatura es pot trobar al web del màster, en la següent adreça: http://www.historia-ciencia-comunicacion.org
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2025-26
Competències transversals
- CT2 : Presentar en públic un treball d'investigació i debatre els seus resultats amb altres investigadors.
- CT3 : Aplicar tècniques de cerca, identificació, selecció i recollida d'informació especialitzada.
- CT4 : Aplicar mètodes d'anàlisi crítica per a estudiar fonts textuals, iconogràfiques i materials relacionades amb la medicina, la ciència i la tecnologia.
Competències generals
- CG02 : Descriure els processos de producció i consum del coneixement científic, així com els mecanismes de comunicació social de la ciència, amb els seus diversos mitjans, espais i protagonistes.
- CG06 : Conèixer les diverses formes de popularització de la ciència.
- CG07 : Identificar i interpretar textos de caràcter divulgatiu, periodístic o assatgístic relacionats amb la ciència, la medicina i la tecnologia.
Competències Específiques
- CE02 : Comprendre les diverses tasques comunicatives i informatives destinades a concebre, articular i dirigir tot tipus de productes en qualsevol suport tècnic, mitjà, sistema o àmbit en l'àrea de la comunicació científica.
- CE03 : Recopilar, seleccionar i organitzar la informació científica especialitzada.
- CE05 : Conèixer i analitzar críticament els processos de divulgació de la ciència considerant els seus diversos protagonistes, contextos, mitjans, pràctiques, finalitats i resultats.
- CE07 : Identificar i analitzar críticament textos de divulgació de la ciència en les seues diverses modalitats.
- CE08 : Identificar els principals trets de la cultura material de la ciència, la medicina i la tecnologia.
- CE09 : Identificar els principals espais en els quals es desenvolupa l'activitat científica, tecnològica i mèdica (laboratoris, aules, acadèmies, observatoris, entorns naturals, museus, hospitals, fàbriques, etc.).
- CE12 : Discutir i valorar les perspectives, les controvèrsies i els mètodes de treball de les principals línies d'investigació en l'àrea de la informació i la comunicació social de la ciència.
- CE15 : Conèixer i utilitzar amb destresa les principals fonts d'informació relacionades amb la comunicació científica, així com altres eines de recuperació d'informació (principals repertoris bibliogràfics i bases de dades)
- CE16 : Conèixer les tendències museològiques actuals i els problemes relacionats amb l'elaboració d'exposicions relacionades amb la medicina, la ciència i la tecnologia.
- CE18 : Planejar, compondre i redactar textos de divulgació científica.
- CE19 : Idear propostes expositives en el terreny de la divulgació científica.
Competències bàsiques
- CB7 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi
- CB8 : Que els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
- CB9 : Que els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
El mòdul permetrà:
- Realitzar una aproximació a l'exercici professional de la història de la ciència i de la comunicació científica en qualsevol de les seues diverses àrees professionals.
- Preparar en competències professionals a l'estudiant per al seu acompliment professional, aplicant a problemes específics de la professió, els coneixements, mètodes i tècniques adquirits en la seua formació.
- Aprendre a treballar en equips interdisciplinaris.
- Conèixer un espai concret d'exercici professional.
- Aprendre a resoldre desafiaments reals de la professió.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2025-26
Por tratarse de un máster interuniversitario, la información completa sobre esta asignatura se puede encontrar en la web del máster, en la siguiente dirección: http://www.historia-ciencia-comunicacion.org
Dades generals
Codi:
44216
Professor/a responsable:
García Belmar, Antonio
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
0,00
Crèdits pràctics:
6,00
Càrrega no presencial:
0,00
Departaments amb docència
-
Dep.:
INF. COMUNITARIA, MED. PREV. I SALUT PUB
Àrea: HISTORIA DE LA CIENCIA
Crèdits teòrics: 0
Crèdits pràctics: 6
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
MÀSTER UNIVERSITARI EN HISTÒRIA DE LA CIÈNCIA I COMUNICACIÓ CIENTÍFICA
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 1)