Competencies and objectives

Provisional information. Pending approval by the School/Faculty Board.

 

Course context for academic year 2025-26

This subject provides the methodological aspects necessary for the design and development of biomodels applied in the field of Biomedical Engineering.
The different applications of biomodels will be explored, such as anatomical models, cutting and positioning guides, implants, bioprinting in regenerative medicine and transplants, as well as their use in teaching and research. In addition, technical, aesthetic and functional aspects will be addressed.

The design process proposed for the creation of biomodels will be Health Design Thinking, a method that explores different ways of listening, observing and doing, placing people at the center of the design process. In this way, an educational immersion is proposed that will allow Biomedical Engineers to foster creativity, create and evaluate conceptual prototypes; all this through the use of tools to generate empathy and address new challenges.

 

 

Course competencies (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2025-26

Transversal Competences

  • CT2 : Show oral and written communication skills.
  • CT3 : Adquirir capacidad de análisis, síntesis y crítica.
  • CT4 : Adquirir capacidad de organización y planificación

 

General Competences

  • CG1 : Comprender y analizar los problemas reales relacionados con el ámbito sanitario, en los que la ingeniería biomédica puede ofrecer soluciones eficaces e innovadoras
  • CG2 : Aplicar el método científico en el planteamiento y ejecución en los proyectos relacionados con la Ingeniería Biomédica.
  • CG3 : Diseñar, desarrollar e implantar productos y servicios originales relacionados con la Ingeniería Biomédica, teniendo en cuenta aspectos sociales, funcionales y económicos.
  • CG4 : Adaptarse a entornos sanitarios relacionados con la ingeniería, fomentando el trabajo en equipo, la creatividad, la capacidad crítica y el espíritu emprendedor.
  • CG6 : Conocer y aplicar en cada situación los compromisos éticos, medioambientales y sociales vinculados al ejercicio de la profesión de la Ingeniería Biomédica.
  • CG7 : Saber dirigir proyectos relacionados con la Ingeniería Biomédica, cumpliendo la normativa vigente y asegurando la calidad del servicio/producto
  • CG8 : Saber desenvolverse en contextos multidisciplinares y/o internacionales aportando soluciones desde el punto de vista de la Ingeniería Biomédica.

 

Specific Competences

  • CE15 : Capacidad para diseñar y desarrollar biomodelos que favorezcan la mejora de la práctica médica
  • CE4 : Conocer y analizar métodos proyectuales, que permitan diseñar y desarrollar dispositivos médicos viables desde el punto de vista técnico, económico y social

 

Basic Competences

  • CB10 : That students possess the learning skills that allow them to continue studying in a way that will be largely self-directed or autonomous.
  • CB6 : Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación
  • CB7 : That students know how to apply the knowledge acquired and their ability to solve problems in new or little-known environments within broader (or multidisciplinary) contexts related to their area of ¿¿study
  • CB8 : Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios
  • CB9 : Students are able to communicate their conclusions and the ultimate knowledge and rationale behind them to specialist and non-specialist audiences in a clear and unambiguous way.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

•    Conocer los fundamentos y aplicaciones de los biomodelos en medicina .
•    Saber aplicar métodos proyectuales enfocados al desarrollo de biomodelos que capaciten para crear y evaluar ideas de forma eficaz.
•    Diseñar biomodelos y derivados que cubran necesidades médicas concretas (radiología, traumatología, cardiología, etc.), favoreciendo la mejora de la práctica médica.
•    Analizar y valorar la calidad de los biomodelos (biocompatibilidad, funcionalidad, certificación, etc.).

 

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2025-26

· Understand the fundamentals, applications and possibilities of biomodels in medicine.
· Know the design process for the creation of creative biomodels that cover the proposed medical needs.
· Assemble and evaluate conceptual prototypes quickly and efficiently.
. Test and analyze the viability of the conceptual proposals developed.
. Contribute to the advancement of personalized medicine through the design and development of biomodels.

 

 

General

Code: 43563
Lecturer responsible:
Esclapés Jover, Francisco Javier
Credits ECTS: 3,00
Theoretical credits: 0,60
Practical credits: 0,60
Distance-base hours: 1,80

Departments involved

  • Dept: GRAPHIC EXPRESSION, COMPOSITION AND PROJECTS
    Area: EXPRESSIO GRAFICA EN L'ENGINYERIA
    Theoretical credits: 0,6
    Practical credits: 0,6
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught