Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2025-26
Aquesta assignatura proporciona els aspectes metodològics necessaris per al disseny i desenvolupament de biomodels aplicats a l'àmbit de l'Enginyeria Biomèdica.
S'explorarà les diferents aplicacions dels biomodels, com ara models anatòmics, guies de tall i posicionament, implants, bioimpressió en medicina regenerativa i trasplantaments, així com el seu ús en docència i investigació. A més, s'hi abordaran aspectes tècnics, estètics i funcionals.
El procés de disseny proposat per a la creació de biomodels serà Health Design Thinking, mètode que explora diferents maneres d'escoltar, observar i fer, situant les persones al centre del procés de disseny. D'aquesta manera, es proposa una immersió educativa que permetrà als enginyers biomèdics fomentar la creativitat, crear i avaluar prototips conceptuals; tot això mitjançant lús deines per generar empatia i abordar nous desafiaments.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2025-26
Competències transversals
- CT2 : Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita.
- CT3 : Adquirir capacitat d'anàlisi, síntesi i crítica.
- CT4 : Adquirir capacitat d'organització i planificació
Competències generals
- CG1 : Comprendre i analitzar els problemes reals relacionats amb l'àmbit sanitari, en els quals l'enginyeria biomèdica pot oferir solucions eficaces i innovadores
- CG2 : Aplicar el mètode científic en el plantejament i execució en els projectes relacionats amb l'Enginyeria Biomèdica.
- CG3 : Dissenyar, desenvolupar i implantar productes i serveis originals relacionats amb l'Enginyeria Biomèdica, tenint en compte aspectes socials, funcionals i econòmics.
- CG4 : Adaptar a entorns sanitaris relacionats amb l'enginyeria, fomentant el treball en equip, la creativitat, la capacitat crítica i l'esperit emprenedor.
- CG6 : Conéixer i aplicar en cada situació els compromisos ètics, mediambientals i socials vinculats a l'exercici de la professió de l'Enginyeria Biomèdica.
- CG7 : Saber dirigir projectes relacionats amb l'Enginyeria Biomèdica, complint la normativa vigent i assegurant la qualitat del servei/producte
- CG8 : Saber desembolicar en contextos multidisciplinaris i/o internacionals aportant solucions des del punt de vista de l'Enginyeria Biomèdica.
Competències Específiques
- CE15 : Capacitat per a dissenyar i desenvolupar biomodelos que afavorisquen la millora de la pràctica mèdica
- CE4 : Conéixer i analitzar mètodes projectuals, que permeten dissenyar i desenvolupar dispositius mèdics viables des del punt de vista tècnic, econòmic i social
Competències bàsiques
- CB10 : Que els estudiants posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigido o autònom.
- CB6 : Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació
- CB7 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi
- CB8 : Que els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i #enfrontar a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
- CB9 : Que els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
• Conéixer els fonaments i aplicacions dels biomodelos en medicina .
• Saber aplicar mètodes projectuals enfocats al desenvolupament de biomodelos que capaciten per a crear i avaluar idees de manera eficaç.
• Dissenyar biomodelos i derivats que cobrisquen necessitats mèdiques concretes (radiologia, traumatologia, cardiologia, etc.), afavorint la millora de la pràctica mèdica.
• Analitzar i valorar la qualitat dels biomodelos (biocompatibilitat, funcionalitat, certificació, etc.).
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2025-26
· Comprendre els fonaments, aplicacions i possibilitats dels biomodels en medicina.
· Conèixer el procés de disseny per a la creació de biomodels creatius que cobreixin les necessitats mèdiques proposades.
· Muntar i avaluar prototips conceptuals de forma ràpida i eficaç.
. Testejar i analitzar la viabilitat de les propostes conceptuals desenvolupades.
. Contribuir a l'avenç de la medicina personalitzada mitjançant el disseny i el desenvolupament de biomodels.
Dades generals
Codi:
43563
Professor/a responsable:
Esclapés Jover, Francisco Javier
Crèdits ECTS:
3,00
Crèdits teòrics:
0,60
Crèdits pràctics:
0,60
Càrrega no presencial:
1,80
Departaments amb docència
-
Dep.:
EXPRESSIO GRAFICA, COMPOSICIO I PROJECTE
Àrea: EXPRESSIO GRAFICA EN L'ENGINYERIA
Crèdits teòrics: 0,6
Crèdits pràctics: 0,6
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
MÀSTER UNIVERSITARI EN ENGINYERIA BIOMÈDICA
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 1)