Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2025-26

La termografia és una tecnologia que captura i crea una imatge utilitzant la radiació infraroja emesa pels objectes, denominada imatge tèrmica o termograma. Per tant, una càmera tèrmica és un instrumental que permet visualitzar i/o registrar la temperatura dels objectes en el visor, assignant a cada temperatura un color.

En els últims anys aquesta tecnologia s'ha convertit en una eina accessible de diagnòstic no destructiva que permet nombroses aplicacions en el camp de l'edificació. Aplicacions que permeten la detecció, entre altres, de ponts tèrmics, falta d'aïllament tèrmic, anomalies en els materials, fallades en instal·lacions elèctriques, humitats o filtracions d'aire (Kaplan, 2007; Lucchi, 2018). Pel que les cambres termogràfiques es poden incorporar com una eina a l'hora de realitzar auditories, inspeccions tècniques o manteniment de les edificacions i instal·lacions.

Des dels seus inicis l'Agència Internacional de l'Energia (AIE) va promoure mètodes de càlcul per a predir l'estalvi d'energia i va introduir la termografia com a eina de detecció (ECBCS, 2014; Fracastoro & Lyberg, 1983). Al mateix temps la Unió Europea (UE) ha desenvolupat una sèrie de directives l'objectiu de les quals és reduir el consum energètic dels edificis, les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle i la demanda de recursos no renovables, promovent, a més, la realització d'auditories energètiques (CE, 2002; UE, 2010, 2012).

Per tant, la cambra termogràfica és una de les eines a utilitzar en aquesta mena d'actuacions. El maneig de la cambra és senzill, però s'han de tenir en compte una sèrie de consideracions a l'hora de realitzar un termograma perquè aquest sigui vàlid. A més, la interpretació i l'anàlisi del mateix són molt importants a l'hora de realitzar un informe que permeti una correcta actuació (Belessis & Argiriou, 2002).

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2025-26

Competències transversals

  • CT1 : Demostrar capacitats informàtiques i informacionals en l'àmbit de les noves tecnologies en l'edificació
  • CT2 : Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita
  • CT3 : Ser capaç de liderar estudis relacionats amb l'estalvi i l'eficiència energètica en els edificis

 

Competències generals

  • CG5 : Analitzar i estructurar el comportament energètic dels edificis, avaluant, racionalitzant i contrastant resultats per a la presa de decisions.
  • CG7 : Usar, manejar i interpretar les dades de les eines específiques que s'utilitzen en l'àmbit d'estudi per a prendre decisions, realitzar informes i comunicar conclusions

 

Competències Específiques

  • CE17 : Conèixer i manejar càmeres termogràfiques d'infrarojos
  • CE18 : Capacidad para analizar el comportamiento térmico de una envolvente detectando anomalías térmicas

 

Competències bàsiques

  • CB10 : Que els estudiants posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigido o autònom.
  • CB6 : Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació
  • CB7 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi
  • CB8 : Que els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • CB9 : Que els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

· Aplicar el llenguatge i terminologia específica de termografia.
· Experimentar quina informació ofereix la cambra termogràfica en diferents situacions.
· Determinar quin tipus de cambra termogràfica és més adequada en funció de l'ús.
· Reunir la informació pertinent per a poder realitzar una inspecció termogràfica.
· Redactar un informe termogràfic.

 

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2025-26

El objetivo principal de la asignatura es aprender a manejar una cámara termográfica e interpretar los termogramas obtenidos

Objetivos secundarios:

  • Aplicar el lenguaje y terminología específica de termografía.
  • Experimentar qué información ofrece la cámara termográfica en diferentes situaciones.
  • Determinar qué tipo de cámara termográfica es más adecuada en función del uso.
  • Reunir la información pertinente para poder realizar una inspección termográfica.
  • Redactar un informe termográfico.

 

 

Dades generals

Codi: 43535
Professor/a responsable:
Céspedes López, María Francisca
Crèdits ECTS: 3,00
Crèdits teòrics: 0,60
Crèdits pràctics: 0,60
Càrrega no presencial: 1,80

Departaments amb docència

  • Dep.: EDIFICACIO I URBANISME
    Àrea: CONSTRUCCIONS ARQUITECTONIQUES
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 0,6
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix