Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2025-26
La Asignatura “La gestión de los recursos naturales” aborda un conjunto de conocimientos fundamentales para la especialización de la titulación. Para ello, se profundiza en el conocimiento de la seguridad alimentaria, tanto en sus repercusiones como en su relevancia social. También se analiza la importancia del turismo como un factor de desarrollo de primer orden a nivel mundial. El estudio de la gestión de los recursos hídricos como un bien público esencial a nivel mundial, que determina procesos de desarrollo de primer orden es también analizado. Para finalizar, con el estudio de los recursos marinos, tanto desde una perspectiva medioambiental, como desde la gestión de los mismos en los procesos de desarrollo.
Para ello, la asignatura abordará las siguientes materias:
- Seguridad alimentaria (3 ECTS): Los retos actuales y el marco institucional de la agricultura mundial; la industria agroalimentaria; el desarrollo rural y la agricultura en los países de baja renta; la sostenibilidad y la suficiencia alimentaria.
- La gestión de los recursos hídricos (3 ECTS): La oferta, demanda y organización de los mercados de recursos hídricos; los recursos hídricos a nivel mundial y en los países de baja renta; la sostenibilidad en la gestión de los sistemas hídricos.
- La gestión de los recursos turísticos (3 ECTS): El papel del turismo en los procesos de desarrollo; los mercados turísticos internacionales; el turismo en los países de baja renta; la sostenibilidad del modelo turístico.
- La gestión de los recursos marinos (3 ECTS): Áreas marinas protegidas y desarrollo sostenible; impactos sobre el medio marino; la gestión integral de las zonas costeras.
Para acceder a la Guía Docente completa, consultar Plan de Estudios y Asignaturas, en la asignatura "La gestión de los recursos naturales" (40804) en: https://daea.ua.es/es/masteres/cooperacion-al-desarrollo/plan-de-estudios-y-asignaturas.html
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2025-26
Habilitats/Destreses
- HAB01 : Aplicar criteris d'anàlisis de la realitat econòmica, política i ecosocial en els quals s'insereixen els enfocaments i problemàtiques de la cooperació al desenvolupament.
- HAB02 : Analitzar críticament els teories i enfocaments de desenvolupament que perpetuen models injustos que estan en la base de la desigualtat i la pobresa.
- HAB03 : Comprendre els diferents contextos, amb un caràcter integral, i donar respostes eficaces que promoguen la millora de la qualitat de vida de les persones en l'àmbit de la cooperació internacional al desenvolupament.
- HAB04 : Aplicar metodologies i tècniques per al disseny, planificació, gestió i avaluació d'intervencions de desenvolupament a nivell de polítiques, plans, programes i projectes.
- HAB05 : Aplicar tècniques quantitatives i qualitatives per a l'anàlisi de dades estadístiques empíricament obtingudes in situ o través de bases de dades.
- HAB06 : Desenvolupar una perspectiva crítica i de caràcter multidisciplinari en el disseny de les estratègies operatives sobre la qualitat i l'eficàcia del concepte de cooperació al desenvolupament.
- HAB09 : Desenvolupar un esperit i actitud de solidaritat i servei.
- HAB10 : Comunicar coneixements i raons últimes a públics especialitzats i no especialitzats d'un mode clar i sense ambigüitats.
- HAB11 : Desenvolupar l'aprenentatge continu i autònom al llarg de la vida.
Coneiximents/Continguts
- CON01 : Identificar les forces econòmiques, socials i polítiques que expliquen i provoquen l'existència de la pobresa, la desigualtat i la crisi ecosocial, així com de problemàtiques específiques de les nacions i territoris amb necessitats de desenvolupament.
- CON02 : Comprendre les implicacions pràctiques i les estratègies del concepte de cooperació al desenvolupament, des d'una perspectiva històrica.
- CON03 : Conèixer aspectes bàsics de la realitat empírica dels països subjecte i objecte de la cooperació al desenvolupament.
- CON04 : Distingir els actors clau del sistema de cooperació al desenvolupament a nivell nacional i internacional, així com els mecanismes que empren.
- CON05 : Explicar les implicacions pràctiques i estratègiques dels conceptes de gènere, feminismes, desenvolupament sostenible i desenvolupament comunitari.
- CON06 : Comprendre aspectes bàsics d'àmbits transversals de la cooperació com: drets humans, salut global, perspectiva de gènere i sostenibilitat ambiental.
- CON08 : Entendre les teories alternatives de desenvolupament i els enfoques postdesenvolupistes que aporten elements de justícia social, ambiental i de DDHH, així com perspectiva decolonial i de transició.
- CON11 : Descriure els principis, teories, metodologies i tècniques de disseny, planificació, gestió i avaluació d'intervencions de desenvolupament a nivell de polítiques, plans, programes i projectes.
- CON12 : Conèixer aspectes bàsics del capital social, el treball en xarxa i l'economia social i solidària amb vista al foment d'iniciatives emprenedores en les societats en desenvolupament.
- CON13 : Conèixer elements bàsics sobre la salut global, les causes de les desigualtats en salut i les situacions de major vulnerabilitat als països en desenvolupament respecte a la salut.
Capacitats/Competències
- COMP01 : Aplicar els coneixements teòrics adquirits al llarg del curs en qualsevol treball d'investigació o intervenció en matèria de cooperació al desenvolupament
- COMP02 : Identificar necessitats i prioritzar accions amb èxit en l'àmbit de la cooperació al desenvolupament.
- COMP03 : Formular i implementar polítiques i projectes de desenvolupament, tant en àmbits públics com privats, en el marc de l'Agenda de Desenvolupament Internacional, els ODS i, amb atenció particular, als seus valors democràtics, entre ells, l'empoderament de les dones (ODS 5), la inclusió de tota la població independentment del seu origen, sexe, raça, discapacitat, ètnia, religió, situació econòmica o qualsevol altra condició (ODS10) i la consecució de ciutats i assentament humans que siguen inclusius (ODS11).
- COMP04 : Seleccionar i aplicar en totes les seues fases l'enfocament i disseny d'investigació més adequat al problema detectat en el context concret d'intervenció.
- COMP05 : Utilitzar tècniques avançades de cerca, organització, sistematització, posada en valor i avaluació d'informació en contextos vulnerables i desestructurats necessitats de polítiques informades de desenvolupament.
- COMP06 : Aplicar l'Enfocament del Marc Lògic, així com altres metodologies existents, en la planificació, seguiment i avaluació de projectes de cooperació al desenvolupament.
- COMP07 : Capacitat per a preparar una eixida a terreny (context polític, econòmic, social i cultural), tant en termes d'intervenció/investigació com de seguretat.
- COMP08 : Analitzar els problemes de cooperació des d'una perspectiva local i global, tenint com a marc de referència els ODS i els seus valors democràtics.
- COMP09 : Inserir-se eficaçment en estratègies de cooperació regionals, nacionals i internacionals, liderant i posant en marxa amb èxit accions coherents amb un model de desenvolupament humà sostenible. Incorporar en el disseny dels projectes de desenvolupament les tasques de lideratge estratègic i de cohesió dels equips de treball entorn de metes comunes orientades cap a un model de desenvolupament humà sostenible en qualsevol nivell territorial d'acord amb els ODS en general i amb els ODS 16 i 17, en particular.
- COMP11 : Defensar en públic els resultats dels treballs d'investigació en el marc de la cooperació al desenvolupament.
- CT01 : Contribuir en el disseny, desenvolupament i execució de solucions que donen resposta a demandes socials, tenint en compte com a referent els Objectius de Desenvolupament Sostenible.
- CT02 : Demostrar raonament crític i autocrític en l'àmbit de la titulació, considerant aspectes com ara l'ètica professional, els valors morals i les implicacions socials de les diferents activitats realitzades.
- CT03 : Col·laborar eficaçment en equips de treball, assumint responsabilitats i funcions de lideratge i contribuint a la millora i desenvolupament col·lectiu.
- CT04 : Actuar amb autonomia en l'aprenentatge, prenent decisions fonamentades en diferents contextos, emetent judicis sobre la base de l'experimentació i l'anàlisi i transferint el coneixement a noves situacions.
- CT05 : Saber comunicar-se de manera efectiva, tant de manera oral com escrita, adaptant-se a les característiques de la situació i de l'audiència.
- CT06 : Proposar solucions creatives i innovadores a situacions o problemes complexos, propis de l'àmbit de coneixement, per a donar resposta a les diverses necessitats professionals i socials.
- CT07 : Conèixer i comprendre, des del propi àmbit de la titulació, les desigualtats per raó de sexe i gènere en la societat; integrar les diferents necessitats i preferències per raó de sexe i de gènere en el disseny de solucions i resolució de problemes.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Comprensió del paper del turisme, dels recursos hídrics, la pesca i l'agricultura en els processos de desenvolupament.
- Coneixement de les pràctiques de la gestió sostenible de recursos naturals i de la suficiència alimentària.
- Seguiment de projectes de cooperació dirigits a l'ús de recursos naturals, el turisme i la sostenibilitat alimentària.
- Innovació per a donar solució a decisions que afecten a l'ús de recursos naturals, de gestió agrària i de negoci turístic en països de baixa renda.
- Coneixement de les principals institucions i polítiques que afecten a la gestió de l'agricultura, la pesca i els recursos hídrics.
- Disposició d'una visió crítica sobre l'impacte dels mercats en les estratègies de desenvolupament agrari, pesquer i turístic en els països de baixa renda.
- Realització d'informes sobre l'aportació al desenvolupament de l'agricultura, la pesca, el turisme i les disponibiilidades hídriques en l'àmbit local, regional, nacional i mundial.
- Formulació de projectes de cooperació centrats en iniciatives pesqueres, agrícoles, de gestió hídrica i desenvolupament turístics.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2025-26
Objetivos generales:
-Reconocer las interrelaciones entre los agentes locales y los globales.
-Insertarse en las estrategias de cooperación internacional y poner en marcha con éxito acciones coherentes con un modelo de desarrollo humano sostenible.
-Participar en organismos públicos y privados de carácter nacional e internacional y llevar a cabo con éxito la gestión de políticas públicas coherentes con un modelo de desarrollo humano sostenible.
-Aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio.
-Integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios.
-Comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades.
- Poseer las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.
Resultados:
- Comprender el papel del turismo, de los recursos hídricos, la pesca y la agricultura en los procesos de desarrollo.
- Conocer las prácticas de la gestión sostenible de recursos naturales y de la suficiencia alimentaria.
- Realizar seguimiento de proyectos de cooperación dirigidos al uso de recursos naturales, el turismo y la sostenibilidad alimentaria.
- Innovar para dar solución a decisiones que afecten al uso de recursos naturales, de gestión agraria y de negocio turístico en países de baja renta.
- Conocer las principales instituciones y políticas que afecten a la gestión de la agricultura, la pesca y los recursos hídricos.
- Disponer de una visión crítica sobre el impacto de los mercados en las estrategias de desarrollo agrario, pesquero y turístico en los países de baja renta.
- Realizar informes sobre la aportación al desarrollo de la agricultura, la pesca, el turismo y las disponibilidades hídricas en el ámbito local, regional, nacional y mundial.
- Formular proyectos de cooperación centrados en iniciativas pesqueras, agrícolas, de gestión hídrica y desarrollo turísticos.
Dades generals
Codi:
40804
Professor/a responsable:
Torregrosa Martí, María Teresa
Crèdits ECTS:
12,00
Crèdits teòrics:
2,88
Crèdits pràctics:
1,92
Càrrega no presencial:
7,20
Departaments amb docència
-
Dep.:
GEOGRAFIA HUMANA
Àrea: GEOGRAFIA HUMANA
Crèdits teòrics: 0,72
Crèdits pràctics: 0,48 -
Dep.:
ANALISI ECONOMICA APLICADA
Àrea: ECONOMIA APLICADA
Crèdits teòrics: 1,44
Crèdits pràctics: 0,96
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta. -
Dep.:
CIENCIES DEL MAR I BIOLOGIA APLICADA
Àrea: ECOLOGIA
Crèdits teòrics: 0
Crèdits pràctics: 0 -
Dep.:
ANAL.GEOGRAF. REGIONAL I GEOGRAF. FISICA
Àrea: ANALISI GEOGRAFICA REGIONAL
Crèdits teòrics: 0,72
Crèdits pràctics: 0,48
Estudis en què s'imparteix
-
MÀSTER UNIVERSITARI EN COOPERACIÓ AL DESENVOLUPAMENT
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 1)