Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2025-26
La Asignatura “Conceptos Básicos del Desarrollo” proporciona conocimientos esenciales sobre las dinámicas de empobrecimiento, desarrollo y desigualdad en el marco de los procesos económicos y políticos contemporáneos. Para ello, se procederá al estudio panorámico de la situación económica internacional a un nivel global, junto a algunas de las más importantes dinámicas sociales que se derivan, analizando algunos de los procesos subyacentes. Para poder comprender la vinculación entre los procesos de desarrollo, la sostenibilidad medioambiental y social, se analizará el concepto de desarrollo humano y sostenible junto a sus indicadores comprensivos. Para finalizar, se descenderá al estudio del concepto y las estrategias del desarrollo local, desde una dimensión comunitaria, para analizar diferentes modelos de intervención para la inclusión social.
Para ello, la asignatura abordará las siguientes materias:
• Conceptos básicos de desarrollo (3 ECTS): Concepto de Desarrollo. Teorías del Desarrollo. Globalización, cooperación y cambio social. Desarrollo, desigualdad y pobreza.
• Panorámica de la situación internacional (3 ECTS): Visión del sistema-mundo. Problemas y desafíos. Aproximación a la realidad socio-política y socio-económica en: África, Magreb y mundo árabe, América Latina y Asia.
• Desarrollo Humano y Sostenible (3 ECTS): Concepto de Desarrollo Humano. Enfoque de Capacidades. Indicadores de Desarrollo Humano. Concepto de Desarrollo Sostenible. Una visión integral. Indicadores de Desarrollo Sostenible.
• Desarrollo Local. Estrategias y modelos de intervención (3 ECTS): Desarrollo comunitario. Políticas de inclusión social. Participación comunitaria en el desarrollo local. Investigación y Promoción del desarrollo local.
Para acceder a la Guía Docente completa, consultar Plan de Estudios y Asignaturas, en la asignatura "Conceptos básicos del desarrollo" (40801) en: https://daea.ua.es/es/masteres/cooperacion-al-desarrollo/plan-de-estudios-y-asignaturas.html
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2025-26
Habilitats/Destreses
- HAB01 : Aplicar criteris d'anàlisis de la realitat econòmica, política i ecosocial en els quals s'insereixen els enfocaments i problemàtiques de la cooperació al desenvolupament.
- HAB02 : Analitzar críticament els teories i enfocaments de desenvolupament que perpetuen models injustos que estan en la base de la desigualtat i la pobresa.
- HAB08 : Aplicar el treball en equip des de l'adaptació fluida, el respecte a contextos d'interculturalitat i el maneig de grups multiculturals i comunitats marginals (ODS 11).
- HAB09 : Desenvolupar un esperit i actitud de solidaritat i servei.
- HAB10 : Comunicar coneixements i raons últimes a públics especialitzats i no especialitzats d'un mode clar i sense ambigüitats.
Coneiximents/Continguts
- CON01 : Identificar les forces econòmiques, socials i polítiques que expliquen i provoquen l'existència de la pobresa, la desigualtat i la crisi ecosocial, així com de problemàtiques específiques de les nacions i territoris amb necessitats de desenvolupament.
- CON02 : Comprendre les implicacions pràctiques i les estratègies del concepte de cooperació al desenvolupament, des d'una perspectiva històrica.
- CON03 : Conèixer aspectes bàsics de la realitat empírica dels països subjecte i objecte de la cooperació al desenvolupament.
- CON05 : Explicar les implicacions pràctiques i estratègiques dels conceptes de gènere, feminismes, desenvolupament sostenible i desenvolupament comunitari.
- CON06 : Comprendre aspectes bàsics d'àmbits transversals de la cooperació com: drets humans, salut global, perspectiva de gènere i sostenibilitat ambiental.
- CON08 : Entendre les teories alternatives de desenvolupament i els enfoques postdesenvolupistes que aporten elements de justícia social, ambiental i de DDHH, així com perspectiva decolonial i de transició.
Capacitats/Competències
- COMP01 : Aplicar els coneixements teòrics adquirits al llarg del curs en qualsevol treball d'investigació o intervenció en matèria de cooperació al desenvolupament
- COMP02 : Identificar necessitats i prioritzar accions amb èxit en l'àmbit de la cooperació al desenvolupament.
- COMP05 : Utilitzar tècniques avançades de cerca, organització, sistematització, posada en valor i avaluació d'informació en contextos vulnerables i desestructurats necessitats de polítiques informades de desenvolupament.
- COMP08 : Analitzar els problemes de cooperació des d'una perspectiva local i global, tenint com a marc de referència els ODS i els seus valors democràtics.
- COMP10 : Participar en organismes públics i privats (administracions, agències especialitzades, ONGD i organitzacions de la societat civil, instituts d'investigació i àmbit universitari, entitats de l'economia social, etc.) de caràcter local, nacional i internacional com a professionals o investigadors/es en matèria de cooperació al desenvolupament. Integrar la gestió de la governança administrativa de caràcter multinivell i relacional en els projectes de desenvolupament amb una perspectiva territorial, democràtica i de ciutadania global d'acord amb els ODS en general i, especialment, amb els ODS 16 i 17.
- COMP11 : Defensar en públic els resultats dels treballs d'investigació en el marc de la cooperació al desenvolupament.
- CT01 : Contribuir en el disseny, desenvolupament i execució de solucions que donen resposta a demandes socials, tenint en compte com a referent els Objectius de Desenvolupament Sostenible.
- CT02 : Demostrar raonament crític i autocrític en l'àmbit de la titulació, considerant aspectes com ara l'ètica professional, els valors morals i les implicacions socials de les diferents activitats realitzades.
- CT03 : Col·laborar eficaçment en equips de treball, assumint responsabilitats i funcions de lideratge i contribuint a la millora i desenvolupament col·lectiu.
- CT04 : Actuar amb autonomia en l'aprenentatge, prenent decisions fonamentades en diferents contextos, emetent judicis sobre la base de l'experimentació i l'anàlisi i transferint el coneixement a noves situacions.
- CT05 : Saber comunicar-se de manera efectiva, tant de manera oral com escrita, adaptant-se a les característiques de la situació i de l'audiència.
- CT06 : Proposar solucions creatives i innovadores a situacions o problemes complexos, propis de l'àmbit de coneixement, per a donar resposta a les diverses necessitats professionals i socials.
- CT07 : Conèixer i comprendre, des del propi àmbit de la titulació, les desigualtats per raó de sexe i gènere en la societat; integrar les diferents necessitats i preferències per raó de sexe i de gènere en el disseny de solucions i resolució de problemes.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Aplicació dels coneixements adquirits, resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts i formulació de judicis que inclouen reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques a partir de la realització i resolució amb èxit un cas pràctic on es pose de manifest la relació entre continguts treballats i la capacitat de resolució de problemàtiques associades als mateixos, d'una manera integral i reflexiva i partint de l'anàlisi dels possibles efectes col·laterals que les intervencions de desenvolupament generen.
- Comunicació de conclusions públiques valorades a partir de la participació en l'aula per a l'exposició de resultats concloents del treball no presencial.
- Possessió d'habilitats d'aprenentatge autodirigido o autònom a partir de la lectura de la bibliografia i la realització de les activitats no presencials amb un adequat acompliment final a partir de la utilització de les eines audiovisuals que permeten contactar amb el professor i la resta d'alumnat per a la resolució de dubtes.
- Coneixement de les forces econòmiques, socials i polítiques que expliquen i provoquen l'existència de la pobresa, la desigualtat des d'una perspectiva global a partir del maneig de criteris d'anàlisis de la realitat política, social, econòmica i cultural que s'evidencien a partir de diverses activitats proposades per a un aprenentatge i reflexió en profunditat.
- Reconeixement de les interrelacions entre els agents locals i els globals que permeten als alumnes i alumnes inserir-se en les estratègies de cooperació internacional i engegar amb èxit acciones coherents amb un model de desenvolupament humà sostenible a partir de les lectures dels materials proposats a més de la realització d'activitats que reflexionen sobre la idea del desenvolupament humà sostenible i les diferents propostes de mesurament del mateix.
- Preparació per a participar en organismes públics i privats de caràcter nacional i internacional a través de la realització de dinàmiques participatives on cadascú exerceix el rol de l'actor al que representa, generant discussions i resultats adequats als interessos, funcions i antecedents d'aqueix actor en el panorama del sistema de cooperació internacional.
- Obtenció d'una visió crítica que garantisca els valors d'igualtat i que fomente els següents elements transversals: equitat de gènere, medi ambient i dimensió territorial, VIH, drets humans i atenció a la diversitat (discapacitat, pobles indígenes.), interculturalitat basada en drets a partir de les activitats proposades a partir de les lectures associades a cada assignatura que compon el mòdul.
- Desenvolupament d'habilitats per al treball en equip a partir de la realització de dinàmiques grupales presencials i treballs en grup no presencials.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2025-26
Objetivos generales:
Saber analizar desde una perspectiva global los problemas de cooperación.
Conocer las fuerzas económicas, sociales y políticas que explican y provocan la existencia de pobreza, la desigualdad y las problemáticas de las naciones en desarrollo, las causas del subdesarrollo y el papel de los países desarrollados desde una perspectiva global.
Tener criterios de análisis de la realidad política, social, económica y cultural en la que se contextualizan los enfoques y temas de la nueva cultura de la cooperación que promueven los organismos y las convenciones internacionales.
Saber reconocer las interrelaciones entre los agentes locales y los globales.
Insertarse en las estrategias de cooperación internacional y poner en marcha con éxito acciones coherentes con un modelo de desarrollo humano sostenible.
Conocer el entorno económico internacional para identificar acciones de desarrollo viables en los mercados mundiales.
Estar preparados para participar en organismos públicos y privados de carácter nacional e internacional y llevar a cabo con éxito la gestión de políticas públicas coherentes con un modelo de desarrollo humano sostenible.
Aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio.
Saber comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades.
Poseer las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.
Resutados:
Integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios, desde una perspectiva de género.
Conocer las fuerzas económicas, sociales y políticas que explican y provocan la existencia de la pobreza, la desigualdad y las problemáticas de las naciones en desarrollo, las causas del subdesarrollo y el papel de los países desarrollados desde una perspectiva global.
Analizar la realidad política, social, económica y cultural en la que se contextualizan los enfoques y temas de la nueva cultura de la cooperación que promueven los organismos y las convenciones internacionales.
Reconocer las interrelaciones entre los agentes locales y los globales.
Aplicar la metodología del marco lógico en la planificación, seguimiento y evaluación de proyectos de Cooperación al Desarrollo.
Dades generals
Codi:
40801
Professor/a responsable:
Gómez Gil, Carlos
Crèdits ECTS:
12,00
Crèdits teòrics:
2,88
Crèdits pràctics:
1,92
Càrrega no presencial:
7,20
Departaments amb docència
-
Dep.:
Anàlisi Econòmica Aplicada
Àrea: ECONOMIA APLICADA
Crèdits teòrics: 1,44
Crèdits pràctics: 0,96
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta. -
Dep.:
Treball Social i Serveis Socials
Àrea: TREBALL SOCIAL I SERVEIS SOCIALS
Crèdits teòrics: 0,72
Crèdits pràctics: 0,48 -
Dep.:
Sociologia II
Àrea: SOCIOLOGIA
Crèdits teòrics: 0,72
Crèdits pràctics: 0,48
Estudis en què s'imparteix
-
MÀSTER UNIVERSITARI EN COOPERACIÓ AL DESENVOLUPAMENT
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 1)