Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2025-26
Aquesta assignatura proporciona formació avançada sobre les aportacions de la Lingüística Aplicada als processos d'ensenyament i aprenentatge de segones llengües/llengües estrangeres, en particular pel que fa a la fonamentació de la planificació i l'avaluació de l'ensenyament. Al seu torn, introdueix a l'alumne en els mètodes d'investigació aplicables sobre aquests dos àmbits, així com en les fases del procés investigador.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2025-26
Competències generals del títol (CG)
- CG3 : Ser capaços d'aplicar els coneixements adquirits a la planificació i desenvolupament de treballs de recerca sobre l'ensenyament de l'espanyol o l'anglès com a segones llengües / llengües estrangeres que transmeten, de manera clara, els seus coneixements i els resultats d'aquesta investigació.
- CG4 : Ser capaços d'aplicar a la docència els coneixements adquirits de l'espanyol i/o anglès com a segones llengües / llengües estrangeres.
- CG5 : Tenir una actitud crítica i autocrítica, que implica capacitat d'autoavaluació i autocorrecció, i de curiositat intel·lectual que permeta la formació autònoma i l'actualització contínua del coneixement en l'àmbit de l'ensenyament de segones llengües / llengües estrangeres.
- CG6 : Ser capaços de transmetre en la seua activitat professional (investigadora o docent) valors socials i culturals concordes amb l'Europa actual, multilingüe i multicultural.
Competències generals de la UA (CGUA)
- CGUA1 : Comprender y expresarse en un idioma distinto a los oficiales de la Comunidad Valenciana en su ámbito disciplinar.
- CGUA2 : Ser capaz de utilizar como usuario herramientas básicas en TIC.
- CGUA3 : Ser capaz de expresarse correctamente de modo oral y por escrito en una de las dos lenguas oficiales de la Comunidad Valenciana en su ámbito disciplinar.
Habilitats/Destreses
- CT3 : Adquirir les habilitats, estratègies i procediments per a saber actuar amb ètica i responsabilitat en la cerca de solucions que fomenten el desenvolupament sostenible, la igualtat de gènere, la no discriminació, la inclusió, la justícia, la pau i l'equitat social.
Competències específiques (CE):>>conceptuals
- CCE1 : Conèixer les fases del treball investigador i els mètodes específics per a la investigació en l'ensenyament de l'espanyol o l'anglès com a segones llengües / llengües estrangeres.
- CEE2 : Conèixer models i teories lingüístiques sobre l'ensenyament i adquisició de segones llengües / llengües estrangeres que serveixen de base per a la investigació en la matèria, així com per a la planificació fonamentada i avaluació de l'ensenyament de segones llengües / llengües estrangeres.
- CEE6 : Conèixer i comprendre la bibliografia especialitzada, la terminologia i les eines conceptuals que puguen servir de base per a la planificació de la docència i per a la investigació, tant pel que fa als aspectes comuns a l'ensenyament de segones llengües / llengües estrangeres, com en relació amb la seua aplicació a l'espanyol o l'anglès.
Competències específiques (CE):>>procedimentals
- CPE12 : Ser capaç de llegir i d'utilitzar de manera pertinent bibliografia especialitzada, terminologia i eines conceptuals que puguen servir de base per a la planificació de la docència i per a la investigació, tant pel que fa als aspectes comuns a l'ensenyament de segones llengües / llengües estrangeres com en relació amb la seua aplicació a l'espanyol o l'anglès.
- CPE8 : Aplicar models i teories sobre ensenyament i adquisició de segones llengües / llengües estrangeres, així com els coneixements adquirits sobre nivells, destreses i el paper de la literatura i la cultura en el desenvolupament de la competència, a la realització d'activitats (estudi de casos, resolució de problemes, etc.) i desenvolupament de treballs acadèmics plantejats en les diferents matèries.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Coneixement de perspectives i tendències actuals en la programació de L2/LE i l'avaluació i metodologies específiques d'investigació en aquesta àrea.
- Coneixement de bibliografia especialitzada de referència i fonts d'informació en matèria de lingüística aplicada a l'ensenyament de segones llengües o llengües estrangeres
- Coneixement de termes i eines conceptuals pertinents en matèria de lingüística aplicada a l'ensenyament de segones llengües o llengües estrangeres.
- Aplicació dels coneixements adquirits en activitats d'estudi de casos, resolució de problemes, disseny d'activitats.
- Utilització analítica i comprensiva de la bibliografia de referència i les fonts d'informació.
- Utilització adequada de termes i eines conceptuals.
- Aplicació dels coneixements adquirits a treballs acadèmics.
- Responsabilitat en les tasques individuals.
- Col·laboració en les tasques col·lectives.
- Desenvolupament d'una actitud flexible i crítica davant la diversitat de mètodes, teories, perspectives.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2025-26
Objectius conceptuals
Que coneguen les perspectives i tendències actuals en la programació de L2/LI I les bases lingüístiques en què es fonamenten.
Que comprenguen el concepte d'avaluació i la relació entre el sistema d'avaluació, els instruments i criteris, la metodologia docent i els objectius formatius.
Objectius procedimentals
Que siguen capaços de fonamentar lingüísticament la seua organització del currículum.
Que siguen capaços de seleccionar i dissenyar sistemes d'avaluació adequats a les exigències concretes del context d'ensenyament, la metodologia docent i els objectius d'aprenentatge, prenent com a base la seua adequació lingüística i els criteris de validesa, fiabilitat i viabilitat.
Que siguen capaços de dissenyar i elaborar un treball referit als processos de planificació i avaluació en l'ensenyament d'una segona llengua utilitzant una metodologia quantitativa o qualitativa en funció del tema tractat i realitzant un estudi empíric a partir del qual obtindre dades per a la seua anàlisi i valoració.
Objectius actitudinals
Que desenvolupen una actitud crítica però flexible respecte a l'ensenyament de llengües, pel que fa als models i enfocaments de la planificació i avaluació.
Dades generals
Codi:
39000
Professor/a responsable:
Galindo Merino, María del Mar
Crèdits ECTS:
3,00
Crèdits teòrics:
0,60
Crèdits pràctics:
0,60
Càrrega no presencial:
1,80
Departaments amb docència
-
Dep.:
FIL.ESPANYOLA, LING.GENERAL I Tª LITERA.
Àrea: LINGÜISTICA GENERAL
Crèdits teòrics: 0,6
Crèdits pràctics: 0,6
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
MÀSTER UNIVERSITARI EN ESPANYOL I ANGLÉS COM A SEGONES LLENGUES, LLENGUES ESTRANGERES
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 1)