Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2025-26

The Urban Planning 4 (U4) course focuses on understanding landscape as a tool in city planning and design, from a perspective that is not strictly environmentalist. The teaching approach integrates urban planning and design at various levels, encompassing different scales of approach and proposal. The course's learning framework centres on the urban-peri-urban transition space, with an emphasis on peri-urban scale processes that are linked to territorial dynamics.

The learning approach in U4 is developed in a weekly workshop format, which addresses three fundamental issues linked to landscape work methodologies: spatial-visual perception/interpretation, a multi-scale approach, and territory as a complex system. A comprehensive understanding of these spatial aspects is achieved from a quantitative, qualitative and interpretative point of view, enabling the planning and design decisions to be made based on the objectives determined by the preliminary analysis and diagnosis.

This course will provide you with the knowledge to define a master plan for an urban-peri-urban/metropolitan interface. You will learn how to use landscape characterisation as a methodological tool for diagnosis and evaluation, in connection with other aspects of urban and territorial planning. The course is monitored through the University of Alicante's Moodle platform.

Please refer to the following link for detailed and updated information on the academic activities carried out by the Urban Planning and Land Management Department: https://web.ua.es/docenciaurbanismo.

 

 

 

 

Course competencies (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2025-26

General Competences (CG)

  • CG.1 : Conocer la historia y las teorías de la arquitectura, así como las artes, tecnologías y ciencias humanas relacionadas con esta.
  • CG.3 : Conocer el urbanismo y las técnicas aplicadas en el proceso de planificación.
  • CG.7 : Comprender las relaciones entre las personas y los edificios y entre éstos y su entorno, así como la necesidad de relacionar los edificios y los espacios situados entre ellos en función de las necesidades y de la escala humanas.

 

Skills/Skills

  • CB 2 : Que los estudiantes sepan aplicar sus conocimientos a su trabajo o vocación de una forma profesional y posean las competencias que suelen demostrarse por medio de la elaboración y defensa de argumentos y la resolución de problemas dentro de su área de estudio.
  • CB 3 : That students have the ability to gather and interpret relevant data (usually within their area of study) in order to make judgements that include reflection on relevant social, scientific or ethical issues.
  • CB 4 : Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado.

 

Inherent transversal competences:>>Cognitive Instrumental

  • CT.10 : Habilidad para el análisis y la síntesis. Habilidad para separar las partes de un proceso de indagación, y la habilidad para recomponer el todo a partir de unas partes.
  • CT.14 : Habilidad para la elaboración del pensamiento abstracto. Habilidad para construir conceptos genéricos a partir de un conocimiento empírico.

 

UA Basic Transversal Competences

  • CT.1 : Capacidad de uso de una segunda lengua. Capacidad de utilizar la lengua inglesa con fluidez para acceder a la información técnica, responder a las necesidades de la sociedad, y poder ser autosuficiente en la preparación de su vida profesional.
  • CT.2 : Capacidad de expresión. Capacidad de exposición oral y escrita.
  • CT.4 : Capacidad de trabajo en grupo. Capacidad de desenvolverse en trabajos colectivos y de grupo, repartiendo tareas y asumiendo roles.
  • CT.8 : Capacidad de adoptar el método científico. Capacidad de adoptar el método científico en el planteamiento y realización de trabajos diversos tanto a nivel académico como profesional.

 

Inherent transversal competences:>>Methodological Instrumental

  • CT.17 : Habilidad para la resolución de problemas. Capacidad para orientar la información y los instrumentos de acción hacia la resolución de conflictos previamente diagnosticados.
  • CT.18 : Habilidad para la toma de decisiones. Capacidad para entender la complejidad de los contextos donde producimos transformaciones y tomar decisiones creativas en ellos de manera responsable.

 

Inherent transversal competences:>>Technological Instrumental

  • CT.21 : Habilidad para la visión espacial. Habilidad para entender y asimilar un objeto, proceso o espacio con independencia de las visualizaciones previstas; así como la capacidad para generar otras nuevas.

 

Inherent transversal Competences:>>Social Interpersonal

  • CT.28 : Habilidad para diseñar y gestionar propuestas que incorporen responsabilidad social y medioambiental. Capacidad para entender el compromiso con el entorno social y físico que implican los procesos de transformación del mismo.

 

Inherent transversal Competences:>>Entrepreneurship Capability System

  • CT.30 : Habilidad para el diagnóstico y la acción proyectiva. Capacidad para problematizar la realidad e implementar mecanismos propositivos y sostenibles de acción en ella.

 

Specific Competences:>>Project Block

  • CE.34T : Aptitud para suprimir barreras arquitectónicas.
  • CE.35T : Aptitud para resolver el acondicionamiento ambiental pasivo, incluyendo el aislamiento térmico y acústico, el control climático, el rendimiento energético y la iluminación natural.
  • CE.36T : Aptitud para catalogar el patrimonio edificado y urbano y planificar su protección.
  • CE.37T : Capacidad para la concepción, la práctica y desarrollo de proyectos básicos y de ejecución, croquis y anteproyectos.
  • CE.39T : Capacidad para la concepción, la práctica y desarrollo de dirección de obras.
  • CE.42T : Capacidad para ejercer la crítica arquitectónica.
  • CE.44T : Capacidad para redactar proyectos de obra civil.
  • CE.45T : Capacidad para diseñar y ejecutar trazados urbanos y proyectos de urbanización, jardinería y paisaje.
  • CE.47T : Capacidad para elaborar estudios medioambientales, paisajísticos y de corrección de impactos ambientales.
  • CE.52 : Conocimiento adecuado de la ecología, la sostenibilidad y los principios de conservación de recursos energéticos y medioambientales.
  • CE.53 : Conocimiento adecuado de las tradiciones arquitectónicas, urbanísticas y paisajísticas de la cultura occidental, así como de sus fundamentos técnicos, climáticos, económicos, sociales e ideológicos.
  • CE.55 : Conocimiento adecuado de la relación entre los patrones culturales y las responsabilidades sociales del arquitecto.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2025-26

From the perspective of the student's learning objectives, the approach to the concept of landscape as a tool for spatial planning requires several transversal competencies (CT) that are directly related to the general competencies (CG) of the Foundation Degree in Architecture.

This course introduces the concept of landscape design and raises awareness of the many factors involved in the creation of a landscape masterplan. The course explores the links between landscape, sense of place, identity and the values attached to landscapes, and the links between these concepts and the design decision-making process. The landscape is not merely a visual phenomenon; it is a way of seeing. The ability to interpret concepts that are sometimes difficult to link is an important skill in the placemaking process.

The academic objectives related to other types of personal and professional skills are based on a series of specific skills, including:

• Enabling students to analyse and understand the place or territorial environment from the perspective of the landscape (perception, view, interpretation, cultural fact).
• Completing the acquisition of a specific formal language related to the territory and how to interpret and represent it from the perspective of territorial planning and the definition of project milestones.
• Familiarising students with contemporary tools, techniques and technical fundamentals in the field of territory and landscape.
• Testing a working methodology whose structure reflects the specific aspects of work in this discipline, to subsequently establish connections between academic and professional working methods.

 

The subject's approach is in line with the following Sustainable Development Goals:


ODS 10 Sustainable Development Goal is to reduce inequalities.
ODS 11 Sustainable Development Goal is focused on the development of sustainable cities and communities.
ODS 13 Sustainable Development Goal is focused on climate action.

 

 

 

General

Code: 35534
Lecturer responsible:
García Mayor, María Clara
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 0,00
Practical credits: 2,40
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: BUILDING SCIENCIES AND URBANISM DEPARTMENT
    Area: URBAN DESING AND REGIONAL PLANNING UNIT
    Theoretical credits: 0
    Practical credits: 2,4
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught