Competències i objectius

Informació provisional. Pendent d'aprovació.

 

Context de l'assignatura per al curs 2025-26

La Interacció Humà-Màquina (HCI) és un camp interdisciplinari que estudia el disseny, desenvolupament i avaluació de sistemes interactius per a optimitzar l’experiència de l'usuari (user experience, UX) en la comunicació entre les persones i la tecnologia. El seu objectiu és millorar la usabilitat (eficiència, eficàcia, satisfacció), així com l’accessibilitat en la interacció entre ambdues parts. Basant-se en disciplines com la informàtica, la psicologia cognitiva, el disseny i l’ergonomia, la HCI abasta àrees clau com el disseny d’interfícies, l’experiència d’usuari, la interacció multimodal i l’accessibilitat. En el context de la Intel·ligència Artificial, la HCI és fonamental per garantir que els sistemes intel·ligents siguen comprensibles, intuïtius i adaptatius a les necessitats humanes.

Des dels seus inicis, la HCI ha evolucionat junt amb els avanços en la computació. En les primeres dècades de la informàtica, la interacció es realitzava de forma física, mitjançant la modificació del cablejat i l’activació d’interruptors i altres mecanismes mecànics. Posteriorment, la interacció es realitzava mitjançant consoles i interfícies de línia d’ordres que permeteren desacoblar la interacció de l’ordinador. Amb l’aparició de les interfícies gràfiques d’usuari (GUI) en els anys 70 i 80, l’ús dels ordinadors es democratitzà, cosa que permet una interacció més intuïtiva mitjançant finestres, icones i punters. Posteriorment, l’arribada dels dispositius mòbils i les pantalles tàctils redefiní la interacció, fent la tecnologia més accessible i ubicua.

En l’actualitat, la Intel·ligència Artificial juga un paper clau en l’evolució de la HCI, cosa que permet interaccions més naturals mitjançant interfícies gestuals, conversacionals, reconeixement de veu, de realitat virtual i augmentada, etc. El repte actual exigeix dissenyar sistemes que no només tinguen una alta usabilitat, sinó que també estiguen adaptats i siguen accessibles a sectors de la població que històricament han tingut un pitjor accés a la tecnologia (bretxa digital), cobrint així les seues necessitats d’accés a la tecnologia.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2025-26

Competències transversals

  • CT01 : Utilitzar de manera habitual les eines informàtiques, així com les tecnologies de la informació i les comunicacions, en tot el seu acompliment professional.
  • CT02 : Comunicar de manera oral i escrita transmetent informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

 

Competències generals

  • CG3 : Analitzar fonts documentals i adquirir coneixements de l'àmbit de la intel·ligència artificial per a seguir els últims avanços en aquesta àrea, determinar la seua aplicabilitat per a la resolució de problemes i #adaptar a nous escenaris futurs.
  • CG5 : Comunicar de manera clara i precisa coneixements, metodologies, idees, problemes i solucions en l'àmbit de la intel·ligència artificial
  • CG6 : Concebre, desenvolupar i aplicar sistemes d'intel·ligència artificial per a millorar els sectors productius i la societat actual, determinant la seua idoneïtat i àmbit d'aplicació
  • CG7 : Resoldre problemes d'intel·ligència artificial nous o multidisciplinàries, mostrant iniciativa i originalitat en el desenvolupament, després d'analitzar i entendre les especificacions plantejades
  • CG8 : Concebre, desenvolupar i implantar sistemes d'intel·ligència artificial tenint en compte aspectes de qualitat i seguretat, dins del marc normatiu, a més d'atendre criteris mediambientals i d'ús racional, ètic i eficient de recursos i informacióndas

 

Competències Específiques

  • CE38 : Dissenyar i implementar interfícies persona computador multimodals que garantisquen l'accessibilitat i usabilitat als sistemes, serveis i aplicacions d'intel·ligència artificial..

 

Competències bàsiques

  • CB4 : Que els estudiants puguen transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

 

 

1. Conéixer els fonaments de la Interacció Home-Màquina.

2. Desenvolupar aplicacions seguint un procés estandarditzat de disseny centrat en l'usuari.

3. Conéixer els principals estàndards i normatives nacionals i internacionals relacionats amb la interacció persona-ordenador.

4. Manejar correctament les principals tècniques d'identificació de necessitats d'usuari i ser capaç d'aplicar-les en un entorn real.

5. Conéixer els principis humans del disseny d'interfícies (habilitats visuals, intel·lectuals, memorístiques i motores de l'humà) i ser capaç d'aplicar-los per a realitzar una correcta assignació de responsabilitats durant el disseny d'aplicacions.

6. Conéixer els principals mètodes d'avaluació d'interfícies d'usuari, tant amb usuaris com sense usuaris, i ser capaç de seleccionar i aplicar la tècnica més adequada d'avaluació de la interfície d'usuari en funció del producte a avaluar.

7. Conéixer les principals tecnologies per al desenvolupament d'interfícies multimodals combinant fonts de percepció humana (visió, tacte, oïda, gust i olfacte).

8. Desenvolupar interfícies per a sistemes de IA que garantisquen experiències d'usuari adequades.

9. Conéixer i utilitzar tecnologies de realitat virtual (VR) i realitat augmentada (AR) per al desenvolupament d'interfícies.

10. Conéixer la legislació específica nacional i internacional sobre la publicació de continguts multimèdia: drets d'autor, propietat intel·lectual i distribució de material audiovisual i manejar especificacions, reglaments i normes d'obligat compliment

1. Conéixer els fonaments de la Interacció Home-Màquina.

2. Desenvolupar aplicacions seguint un procés estandarditzat de disseny centrat en l'usuari.

3. Conéixer els principals estàndards i normatives nacionals i internacionals relacionats amb la interacció persona-ordenador.

4. Manejar correctament les principals tècniques d'identificació de necessitats d'usuari i ser capaç d'aplicar-les en un entorn real.

5. Conéixer els principis humans del disseny d'interfícies (habilitats visuals, intel·lectuals, memorístiques i motores de l'humà) i ser capaç d'aplicar-los per a realitzar una correcta assignació de responsabilitats durant el disseny d'aplicacions.

6. Conéixer els principals mètodes d'avaluació d'interfícies d'usuari, tant amb usuaris com sense usuaris, i ser capaç de seleccionar i aplicar la tècnica més adequada d'avaluació de la interfície d'usuari en funció del producte a avaluar.

7. Conéixer les principals tecnologies per al desenvolupament d'interfícies multimodals combinant fonts de percepció humana (visió, tacte, oïda, gust i olfacte).

8. Desenvolupar interfícies per a sistemes de IA que garantisquen experiències d'usuari adequades.

9. Conéixer i utilitzar tecnologies de realitat virtual (VR) i realitat augmentada (AR) per al desenvolupament d'interfícies.

10. Conéixer la legislació específica nacional i internacional sobre la publicació de continguts multimèdia: drets d'autor, propietat intel·lectual i distribució de material audiovisual i manejar especificacions, reglaments i normes d'obligat compliment

 

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2025-26

  1. Comprendre els fonaments de la HCI i la seua evolució històrica, destacant el paper de les interfícies en la interacció entre humans i sistemes computacionals.
  2. Classificar i analitzar els diferents tipus d’interfícies des de la perspectiva del maquinari utilitzat, comprenent-ne els principis de funcionament i aplicacions.
  3. Explorar [breument] les interfícies tradicionals basades en dispositius d’entrada i eixida convencionals (teclat, ratolí, pantalles tàctils, tauletes gràfiques).
  4. Examinar interfícies basades en sensors i moviment, incloent-hi càmeres de detecció de gestos, acceleròmetres i tecnologies hàptiques per al retorn tàctil.
  5. Estudiar interfícies basades en veu i so, com els assistents de veu i el reconeixement d’àudio ambiental per a la interacció amb sistemes intel·ligents.
  6. Analitzar tecnologies de realitat virtual i augmentada, comprenent-ne el maquinari, els principis d’immersió i les aplicacions en diferents àmbits.
  7. Explorar les interfícies basades en biosenyal, com les interfícies cervell-màquina (BCI), sensors biomètrics i sistemes de seguiment ocular, amb èmfasi en l’accessibilitat i la neurotecnologia.
  8. Avaluar la usabilitat i l’accessibilitat de les interfícies mitjançant metodologies i eines específiques per a mesurar-ne l’eficiència i l’impacte en l’experiència de l’usuari.

 

 

Dades generals

Codi: 33674
Professor/a responsable:
Luján Mora, Sergio
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: TECNOLOGIA INFORMATICA I COMPUTACIO
    Àrea: ARQUITECTURA I TECNOLOGIA DE COMPUTADORS
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 0,6
  • Dep.: LLENGUATGES I SISTEMES INFORMATICS
    Àrea: LLENGUATGES I SISTEMES INFORMATICS
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 0,6
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix