Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2025-26

La asignatura Modelos Computacionales y Simulación de Sistemas está ubicada en el tercer curso (semestre 5) del Grado en Ingeniería en Inteligencia Artificial. Durante el curso se proporcionará a los estudiantes las herramientas teóricas y prácticas necesarias para analizar, modelar y simular sistemas dinámicos complejos en distintos dominios, utilizando lenguajes formales, herramientas computacionales y técnicas de inteligencia artificial. Esta asignatura se sitúa en una intersección entre la ingeniería, la computación y la ciencia de datos, con especial énfasis en la modelación de fenómenos reales mediante representaciones abstractas que puedan ser analizadas y simuladas con precisión.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2025-26

Competències transversals

  • CT01 : Utilitzar de manera habitual les eines informàtiques, així com les tecnologies de la informació i les comunicacions, en tot el seu acompliment professional.
  • CT02 : Comunicar de manera oral i escrita transmetent informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

 

Competències generals

  • CG2 : Conéixer, seleccionar i aplicar mètodes dels diferents camps de la intel·ligència artificial per a la resolució de problemes d'enginyeria.
  • CG5 : Comunicar de manera clara i precisa coneixements, metodologies, idees, problemes i solucions en l'àmbit de la intel·ligència artificial
  • CG7 : Resoldre problemes d'intel·ligència artificial nous o multidisciplinàries, mostrant iniciativa i originalitat en el desenvolupament, després d'analitzar i entendre les especificacions plantejades

 

Competències Específiques

  • CE23 : Seleccionar i aplicar les tècniques de modelatge més adequades, així com els mètodes de simulació que permeten representar, dissenyar i analitzar sistemes dinàmics computacionalesre

 

Competències bàsiques

  • CB2 : Que els estudiants sàpien aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseïsquen les competències que solen #demostrar per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seua àrea d'estudi

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

1. Emprar tècniques de modelatge i anàlisi de dades, avaluant la qualitat dels models, validant-los i interpretant-los.

2. Identificar models usant intel·ligència artificial, així com extraure coneixement d'aquests.

3. Expressar el comportament de sistemes complexos usant llenguatges formals.

4. Adquirir capacitat per a modelar sistemes complexos utilitzant intel·ligència artificial.

5. Utilitzar les eines necessàries per a definir, analitzar i simular la resposta dels models de sistemes dinàmics.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2025-26

  1. Modelar y simular sistemas dinámicos complejos mediante el uso de representaciones matemáticas, técnicas computacionales e inteligencia artificial, evaluando su comportamiento, estabilidad y utilidad como herramientas para el análisis y la toma de decisiones.
  2. Aplicar lenguajes formales y paradigmas de simulación para representar conceptualmente sistemas complejos y comunicar rigurosamente su comportamiento dinámico en distintos contextos.
  3. Integrar técnicas de identificación de sistemas y análisis de redes complejas con métodos de aprendizaje automático para extraer conocimiento a partir de datos y construir modelos que capturen la estructura y dinámica de sistemas reales.

 

 

Dades generals

Codi: 33673
Professor/a responsable:
Muñoz Bañón, Miguel Ángel
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: Física, Enginyeria de Sistemes i Teoria del Senyal
    Àrea: ENGINYERIA DE SISTEMES I AUTOMATICA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix