Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2025-26

L'assignatura Arquitectura dels Computadors s'emmarca dins dels coneixements pertanyents a la branca coneguda com a Arquitectura i Tecnologies dels Computadors, branca que entre altres aspectes explica el funcionament dels ordinadors com a màquines de computació.

Aquesta assignatura constitueix una de les matèries primordials en relació a l'estudi de les arquitectures de computadors i juntament amb Fonaments dels Computadors, completa els aspectes de teoria, abstracció i disseny de l'àrea.

D'altra banda, l'assignatura actua com a pont, introduint les arquitectures avançades els continguts de les quals seran consolidats en l'assignatura de segon curs Computació d'Alt Rendiment.

La seua ubicació i caracterització com a obligatòria en el pla d'estudis la converteixen en una assignatura que estableix les bases de l'organització del computador i aborda aspectes relatius al disseny, l'avaluació i les estratègies per a incrementar les prestacions, servint a més de base per a la culminació d'aquests objectius en l'assignatura Computació d'Alt Rendiment.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2025-26

Competències transversals

  • CT01 : Utilitzar de manera habitual les eines informàtiques, així com les tecnologies de la informació i les comunicacions, en tot el seu acompliment professional.
  • CT02 : Comunicar de manera oral i escrita transmetent informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

 

Competències generals

  • CG2 : Conéixer, seleccionar i aplicar mètodes dels diferents camps de la intel·ligència artificial per a la resolució de problemes d'enginyeria.
  • CG4 : Obtindre solucions eficients, òptimes i/o probables aplicant els principis propis de l'enginyeria i el mètode científic, descrivint de forma adequada el problema i realitzant una avaluació sòlida de la proposta

 

Competències Específiques

  • CE12 : Descriure els principis fonamentals i tècniques bàsiques de les arquitectures paral·leles i avaluar-les per a la resolució de problemes propis de la intel·ligència artificial.
  • CE13 : Descriure els principis fonamentals i tècniques bàsiques de la programació paral·lela, concurrent, distribuïda i de temps real i aplicar-los al desenvolupament de sistemes d'intel·ligència artificial

 

Competències bàsiques

  • CB2 : Que els estudiants sàpien aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseïsquen les competències que solen #demostrar per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seua àrea d'estudi

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

 

1. Definir el concepte d'arquitectura i classificar els models d'arquitectures paral·leles.

2. Conéixer els paràmetres per a l'avaluació i l'anàlisi del rendiment de computadors.

3. Explicar la repercussió del repertori d'instruccions sobre l'arquitectura i el rendiment, entenent els principis del disseny d'aquest repertori i les diferències d'arquitectures RISC i CISC.

4. Identificar el paral·lelisme a nivell d'instrucció (ILP) com a tècnica bàsica per a l'augment del rendiment, així com el disseny, la planificació i el control d'unitats segmentades i superescalares.

5. Explicar les tècniques de millora del rendiment de la memòria i del sistema d'entrada/eixida.

6. Desenvolupar habilitats de disseny de repertoris d'instruccions, així com la seua utilització efectiva per a la millora del rendiment.

1. Definir el concepte d'arquitectura i classificar els models d'arquitectures paral·leles.

2. Conéixer els paràmetres per a l'avaluació i l'anàlisi del rendiment de computadors.

3. Explicar la repercussió del repertori d'instruccions sobre l'arquitectura i el rendiment, entenent els principis del disseny d'aquest repertori i les diferències d'arquitectures RISC i CISC.

4. Identificar el paral·lelisme a nivell d'instrucció (ILP) com a tècnica bàsica per a l'augment del rendiment, així com el disseny, la planificació i el control d'unitats segmentades i superescalares.

5. Explicar les tècniques de millora del rendiment de la memòria i del sistema d'entrada/eixida.

6. Desenvolupar habilitats de disseny de repertoris d'instruccions, així com la seua utilització efectiva per a la millora del rendiment.

 

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2025-26

Com a objectiu general, aquesta assignatura persegueix que les/els estudiants coneguen i consoliden aspectes fonamentals de l'anàlisi, el disseny i la implementació d'arquitectures seqüencials clàssiques, les millores immediates dins d'aquest paradigma clàssic, així com l'existència d'arquitectures alternatives. Com a mètode de treball bàsic, s'estableix un conjunt d'eines i paràmetres que permeten a l'alumnat estudiar i analitzar amb major profunditat i rigor les opcions arquitectòniques, combinant els aspectes abstractes i genèrics amb l'estudi d'implementacions concretes.

Els objectius específics es concreten en els següents:

Cognitius

  • Definir el concepte d'arquitectura i incorporar paràmetres necessaris per a l'avaluació i l'anàlisi del rendiment
  • Explicar la repercussió del repertori d'instruccions sobre l'arquitectura i el rendiment, entenent els principis del disseny d'aquest repertori
  • Identificar la segmentació com a tècnica bàsica per a l'augment del rendiment, així com el disseny, la planificació i el control d'unitats segmentades
  • Comprendre l'evolució de les arquitectures i les diferències entre les filosofies CISC i RISC
  • Explicar les tècniques de millora del rendiment de la memòria i del sistema d'entrada/eixida
  • Identificar les limitacions de les arquitectures clàssiques i la importància del paral·lelisme
  • Utilitzar correctament la terminologia usual i el llenguatge propi de la matèria tant de manera oral com escrita

Instrumentals

  • Desenvolupar habilitats de disseny de repertoris d'instruccions
  • Saber dissenyar un camí de dades segmentat
  • Comprendre les possibilitats que ofereix un sistema jeràrquic de memòria
  • Adquirir destresa en l'aplicació dels coneixements teòrics.

Actitudinals

  • Apreciar la importància de l'optimització de diferents components de l'arquitectura del computador per a la millora del rendiment
  • Desenvolupar l'esperit crític a l'hora d'avaluar el rendiment d'un sistema computador seguint criteris objectius

 

 

Dades generals

Codi: 33657
Professor/a responsable:
Rico Soliveres, María Luisa
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: TECNOLOGIA INFORMATICA I COMPUTACIO
    Àrea: ARQUITECTURA I TECNOLOGIA DE COMPUTADORS
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix