Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2025-26
L'assignatura Arquitectura dels Computadors s'emmarca dins dels coneixements pertanyents a la branca coneguda com a Arquitectura i Tecnologies dels Computadors, branca que entre altres aspectes explica el funcionament dels ordinadors com a màquines de computació.
Aquesta assignatura constitueix una de les matèries primordials en relació a l'estudi de les arquitectures de computadors i juntament amb Fonaments dels Computadors, completa els aspectes de teoria, abstracció i disseny de l'àrea.
D'altra banda, l'assignatura actua com a pont, introduint les arquitectures avançades els continguts de les quals seran consolidats en l'assignatura de segon curs Computació d'Alt Rendiment.
La seua ubicació i caracterització com a obligatòria en el pla d'estudis la converteixen en una assignatura que estableix les bases de l'organització del computador i aborda aspectes relatius al disseny, l'avaluació i les estratègies per a incrementar les prestacions, servint a més de base per a la culminació d'aquests objectius en l'assignatura Computació d'Alt Rendiment.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2025-26
Competències transversals
- CT01 : Utilitzar de manera habitual les eines informàtiques, així com les tecnologies de la informació i les comunicacions, en tot el seu acompliment professional.
- CT02 : Comunicar de manera oral i escrita transmetent informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
Competències generals
- CG2 : Conéixer, seleccionar i aplicar mètodes dels diferents camps de la intel·ligència artificial per a la resolució de problemes d'enginyeria.
- CG4 : Obtindre solucions eficients, òptimes i/o probables aplicant els principis propis de l'enginyeria i el mètode científic, descrivint de forma adequada el problema i realitzant una avaluació sòlida de la proposta
Competències Específiques
- CE12 : Descriure els principis fonamentals i tècniques bàsiques de les arquitectures paral·leles i avaluar-les per a la resolució de problemes propis de la intel·ligència artificial.
- CE13 : Descriure els principis fonamentals i tècniques bàsiques de la programació paral·lela, concurrent, distribuïda i de temps real i aplicar-los al desenvolupament de sistemes d'intel·ligència artificial
Competències bàsiques
- CB2 : Que els estudiants sàpien aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseïsquen les competències que solen #demostrar per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seua àrea d'estudi
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
1. Definir el concepte d'arquitectura i classificar els models d'arquitectures paral·leles.
2. Conéixer els paràmetres per a l'avaluació i l'anàlisi del rendiment de computadors.
3. Explicar la repercussió del repertori d'instruccions sobre l'arquitectura i el rendiment, entenent els principis del disseny d'aquest repertori i les diferències d'arquitectures RISC i CISC.
4. Identificar el paral·lelisme a nivell d'instrucció (ILP) com a tècnica bàsica per a l'augment del rendiment, així com el disseny, la planificació i el control d'unitats segmentades i superescalares.
5. Explicar les tècniques de millora del rendiment de la memòria i del sistema d'entrada/eixida.
6. Desenvolupar habilitats de disseny de repertoris d'instruccions, així com la seua utilització efectiva per a la millora del rendiment.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2025-26
Com a objectiu general, aquesta assignatura persegueix que les/els estudiants coneguen i consoliden aspectes fonamentals de l'anàlisi, el disseny i la implementació d'arquitectures seqüencials clàssiques, les millores immediates dins d'aquest paradigma clàssic, així com l'existència d'arquitectures alternatives. Com a mètode de treball bàsic, s'estableix un conjunt d'eines i paràmetres que permeten a l'alumnat estudiar i analitzar amb major profunditat i rigor les opcions arquitectòniques, combinant els aspectes abstractes i genèrics amb l'estudi d'implementacions concretes.
Els objectius específics es concreten en els següents:
Cognitius
- Definir el concepte d'arquitectura i incorporar paràmetres necessaris per a l'avaluació i l'anàlisi del rendiment
- Explicar la repercussió del repertori d'instruccions sobre l'arquitectura i el rendiment, entenent els principis del disseny d'aquest repertori
- Identificar la segmentació com a tècnica bàsica per a l'augment del rendiment, així com el disseny, la planificació i el control d'unitats segmentades
- Comprendre l'evolució de les arquitectures i les diferències entre les filosofies CISC i RISC
- Explicar les tècniques de millora del rendiment de la memòria i del sistema d'entrada/eixida
- Identificar les limitacions de les arquitectures clàssiques i la importància del paral·lelisme
- Utilitzar correctament la terminologia usual i el llenguatge propi de la matèria tant de manera oral com escrita
Instrumentals
- Desenvolupar habilitats de disseny de repertoris d'instruccions
- Saber dissenyar un camí de dades segmentat
- Comprendre les possibilitats que ofereix un sistema jeràrquic de memòria
- Adquirir destresa en l'aplicació dels coneixements teòrics.
Actitudinals
- Apreciar la importància de l'optimització de diferents components de l'arquitectura del computador per a la millora del rendiment
- Desenvolupar l'esperit crític a l'hora d'avaluar el rendiment d'un sistema computador seguint criteris objectius
Dades generals
Codi:
33657
Professor/a responsable:
Rico Soliveres, María Luisa
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,20
Crèdits pràctics:
1,20
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
TECNOLOGIA INFORMATICA I COMPUTACIO
Àrea: ARQUITECTURA I TECNOLOGIA DE COMPUTADORS
Crèdits teòrics: 1,2
Crèdits pràctics: 1,2
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN ENGINYERIA EN INTEL·LIGÉNCIA ARTIFICIAL
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 1)