Competències i objectius

Informació provisional. Pendent d'aprovació pel Consell de Departament.

 

Context de l'assignatura per al curs 2025-26

L’assignatura Llatí i llengües romàniques ofereix a l’alumne un panorama global dels elements essencials de la llengua i la gramàtica llatines, tractats des del punt de vista de l’evolució del llatí clàssic i acadèmic —que és el que s’ha estudiat prèviament— cap a les diferents variants de la llengua llatina i les llengües romàniques. En aquest sentit, es tracta d’un complement de l’assignatura Llatí i llengües europees, que l’alumne ha cursat el curs anterior, en la qual ha adquirit els coneixements fonamentals de la gramàtica llatina, basats en models de llatí clàssic. El coneixement dels rudiments de l’evolució de la llengua llatina permet a l’alumne valorar els coneixements de gramàtica llatina d’una manera diacrònica, principalment des de la perspectiva del seu entorn lingüístic actual, així com facilitar l’accés als coneixements i habilitats que estudiarà en les assignatures de gramàtica històrica de la llengua romànica que configure la seua especialitat. Igualment, l’accés de l’alumne a exemples de diferents varietats del llatí —com el llatí vulgar, el llatí medieval, el llatí humanista, etc.— li permetrà conéixer la importància i la riquesa de la llengua llatina en una dimensió més pròxima a la realitat històrica que la que proporciona exclusivament l’accés al model de llatí clàssic.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2025-26

GRAU EN ESTUDIS ÀRABS I ISLÀMICS

 

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Habilitats d'obtenció i gestió de la informació que permeten l'aprenentatge al llarg de la vida.
  • CG10 : Relacionar els estudis àrabs i islàmics amb la filologia i altres disciplines, així com treballar en un equip interdisciplinari en context nacional i internacional.
  • CG11 : Apreciar la diversitat, el plurilingüisme i la multiculturalitat de la societat actual.
  • CG12 : Respectar els drets fonamentals i potenciar els valors democràtics, la igualtat entre homes i dones, la igualtat d'oportunitats i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat i els valors propis d'una cultura de la pau.
  • CG2 : Capacitat d'aplicar els coneixements adquirits en la pràctica.
  • CG3 : Capacitat per a planificar i gestionar el temps.
  • CG4 : Capacitat d'aprendre i treballar de manera autònoma i en equip.
  • CG5 : Capacitat autocrítica que permeta la preocupació per la qualitat i la millora contínua.
  • CG6 : Interpretar, analitzar, sintetitzar i avaluar la informació de forma científica i crítica.
  • CG7 : Prendre decisions, resoldre problemes i adaptar-se a les noves situacions.
  • CG8 : Generar noves idees, dissenyar i gestionar projectes amb iniciativa i esperit emprenedor.
  • CG9 : Transmetre coneixements de la seua disciplina, elaborar i defensar arguments i exposar problemes i solucions davant d'un públic especialitzat o no especialitzat.

 

Competències específiques (CE)

  • CE12 : Coneixement d'una segona llengua d'entre les propostes en la titulació.
  • CE5 : Capacitat d'interpretar, produir i desenvolupar descriptiva i argumentativament documents acadèmics o informes tècnics relacionats amb els mitjans professionals per als quals capacita el títol.

 

Competències transversals

  • CGUA1 : Ser capaç de comunicar-se en una llengua estrangera diferent de l'àrab en l'àmbit de la seua disciplina.
  • CGUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
  • CGUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.

 

GRAU EN FILOLOGIA CATALANA

 

Competències generals del títol (CG)

  • CG3 : Capacitat de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.
  • CG6 : Ser capaç d'adquirir una formació bàsica en una de les dues llengües clàssiques (llatí o grec).
  • CG7 : Compromís social con la igualtat entre homes i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.

 

Competències generals de la UA (CGUA)

  • CGUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
  • CGUA3 : Ser capaç d'una comunicació efectiva i un coneixement lingüístic en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana (llengua castellana o llengua catalana) en l'àmbit de la seua disciplina.

 

Competències específiques (CE)

  • CE10 : Capacitat per a utilitzar els recursos i els materials pertinents per a l'autoaprenentatge (bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, obres terminològiques, tutories, noves tecnologies) i transmetre la informació en llengua catalana.
  • CE11 : Ser capaç de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi; formular hipòtesis+B1782 de treball, demostrar-les amb arguments i arribar a conclusions, així com també reconèixer i aplicar la coherència textual (estructura del text, distribució de les idees, progressió de la informació, utilització de paraules clau), de manera que es desenvolupe explicativament i argumentativament qualsevol contingut relacionat amb la llengua i la literatura catalana, i poder així aconseguir el paper de coneixedor, transmissor i assessor dels coneixements adquirits.
  • CE12 : Capacitat per a comprendre, valorar i aprofitar el plurilingüisme amb una actitud favorable al procés de normalització del català, per a participar de la diversitat cultural i lingüística, així com també potenciar-l+B1729o per a un millor desenvolupament social de la llengua.
  • CE9 : Capacitat per a identificar els corrents de la crítica literària, les seues categories, conceptes i nomenclatura com un element clau per al desenvolupament de la capacitat crítica i analítica del text (literari, cinematogràfic, publicitari), en tant que manifestació creativa i reflex del context sociocultural.

 

GRAU EN ESPANYOL: LLENGUA I LITERATURES

 

Competències genèriques de grau

  • CG1 : Ser capaç de dominar les teories, perspectives i conceptualitzacions clau per a la construcció del marc teòric de les disciplines lingüístiques i literàries aplicades a la llengua espanyola i a la seua literatura com a expert en aquesta matèria i en els diferents perfils professionals.
  • CG2 : Capacitat per a comprendre el paper del llenguatge en la construcció de l'ésser humà com a membre actiu d'una comunitat lingüística i cultural i relacionar-ho amb la funció de l'individu en la societat.
  • CG3 : Ser capaç de desenvolupar tècniques de lectura, anàlisi i síntesi.

 

Competències genèriques de la UA

  • CUA2 : Ser capaç d'utilitzar com a usuari eines bàsiques en TIC.
  • CUA3 : Ser capaç d'expressar-se correctament de manera oral i per escrit en una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana en l'àmbit de la seua disciplina.

 

Competències específiques (CE):>>conceptuals

  • CC17 : Formació bàsica en una llengua clàssica.
  • CC5 : Capacitat per a comunicar en la llengua de l'especialitat (espanyol) i en una segona llengua en situacions orals i escrites per a fer viable la comunicació fluida en els mitjans professionals i acadèmics en els quals l'alumne exercirà la seua activitat en el futur.

 

Competències específiques (CE):>>procedimentals

  • CP20 : Capacitat per a utilitzar els recursos i materials pertinents (repertoris bibliogràfics, diccionaris, obres de referència, edicions crítiques, traduccions i TIC) com un aprendiente autònom capaç de controlar el propi procés d'aprenentatge i de progressar-hi de manera independent.

 

Competències específiques (CE):>>actitudinals

  • CA22 : Ser capaç de valorar i aprofitar el plurilingüisme i la multiculturalitat com a agent social partícip en la construcció d'una societat plural i tolerant a partir de la pròpia configuració multicultural del món hispànic.
  • CA23 : Ser capaç de mostrar una actitud crítica i autocrítica en el procés d'aprenentatge.
  • CA24 : Capacitat per a mostrar compromís social amb la igualtat entre homes i dones, la pluralitat i diversitat de realitats de la societat actual, la pau i la democràcia.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer la gramàtica bàsica del llatí.
  • Dominar un vocabulari bàsic de la llengua llatina.
  • Conèixer el concepte de llatí vulgar i la importància en el desenvolupament de les llengües romàniques.
  • Reconèixer les estructures gramaticals bàsiques en els textos.
  • Comprendre el sentit general d'un text llatí a partir de les estructures bàsiques.
  • Capacitat d'accés i ús de les fonts d'informació sobre el llatí.
  • Traduir correctament un text de dificultat mitjana.
  • Utilitzar adequadament el diccionari de llengua llatina.
  • Valorar el paper del llatí per a la comprensió de la llengua pròpia.
  • Valorar el paper de la llengua llatina en la cultura occidental.
  • Ser sensible a les diferències i semblances, manifestades en la llengua, entre la cultura llatina i l'actual.

 

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2025-26

Cone¿ixer la gra¿matica ba¿sica de la llengua llatina.
Dominar un vocabulari ba¿sic de la llengua llatina.
Cone¿ixer el concepte de llatí vulgar i la seua importa¿ncia en el desenvolupament de les llengu¿es roma¿niques.
Reconéixer les estructures gramaticals bàsiques en els textos.
Comprendre el sentit general d’un text llatí a partir de les seues estructures bàsiques.
Capacitat d’acce¿s i utilitzacio¿ de les fonts d’informacio¿ sobre la llengua llatina.
Traduir correctament un text de dificultat mitjana.
Utilitzar adequadament els diccionaris de llengua llatina.
Valorar el paper de la llengua llatina per a la compreensio¿ de la pro¿pia llengua.
Valorar el paper de la llengua llatina en la cultura occidental.
Ser sensible a les difere¿ncies i semblances, manifestades en la llengua, entre la cultura llatina i l’actual.

 

 

Dades generals

Codi: 31921
Professor/a responsable:
Riesco García, Pedro
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: PREHIST.,ARQ.,HªANTIGA,FIL.GR.I FIL.LLA.
    Àrea: FILOLOGIA LLATINA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix