Competencies and objectives

 

Course context for academic year 2025-26

The aim of this course is for students to become acquainted with works of visual art and culture that have influenced English literature and Anglo-Saxon society and culture. The subject is dedicated to the study of literature and art from the eighteenth century to the present day, through the critical analysis of artistic works and literary texts corresponding to that period.

The course also aims to explore the practical application of the analysis of the relationship between literary and artistic visual texts in the field of teaching English language and literature and provide tools to analyze the role of literature and visual and artistic culture in English.

 

 

 

Course competencies (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2025-26

No data

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

  • Determinar las partes constitutivas de los conceptos básicos que sustentan la vinculación de textos de la literatura inglesa con obras de otros medios visuales y artísticos, y definir las relaciones mutuas entre aquéllas, así como construir unidades complejas de pensamiento a partir de ideas independientes, fundándose en sus rasgos comunes.
  • Ser capaz de negarse a admitir cursos de razonamiento ajenos que provengan de posiciones de autoridad, sin someterlos a juicio personal, y actuar de igual modo con las ideas propias, tratándolas como si fueran de otros.
  • Adquirir la convicción de que el perspectivismo que da el trabajo en grupo contribuye a mejorar los resultados y a evitar el ensimismamiento obsesivo en las ideas propias que puede conducir al error.
  • Ser capaz de emprender tareas y proyectos sin supervisión o impulso externo constantes y de debatir los resultados de manera objetiva y equilibrada.
  • Distinguir períodos en el desarrollo de la literatura inglesa desde el siglo XVIII hasta la actualidad, situar en ellos autores y obras específicas, y definir las características principales de éstas, así como caracterizar las diferentes corrientes estéticas que se perfilan.
  • Conocer las características sociales, económicas, políticas, culturales, etc. de Gran Bretaña en el período que va desde el siglo XVIII hasta la actualidad, y relacionar con ellas autores, obras y tendencias de las que se ocupa esta asignatura.
  • Conocer los distintos campos de la cultura visual y artística en los países de lengua inglesa y relacionar obras concretas de los mismos con textos y tendencias de la literatura en inglés.
  • Saber aplicar métodos y técnicas para utilizar, de manera operativa, atractiva y fructífera, en el aula de inglés, textos literarios en lengua inglesa, aprovechando, primordialmente, su vinculación con obras concretas de la cultura visual y artística.
  • Saber definir con claridad problemas referentes a la relación de textos literarios en lengua inglesa y obras de otros ámbitos artísticos, y plantear posibles soluciones a los mismos.
  • Ser capaz de poner en marcha y desarrollar procesos de búsqueda de información y de ordenación de ésta, así como de efectuar labores de síntesis a partir de datos referentes a autores y obras literarias y de otras esferas visuales y artísticas correspondientes al período comprendido entre el siglo XVIII y la actualidad.
  • Conocer los métodos y técnicas de análisis literario desarrollados en la cultura inglesa con referencia a obras, tendencias y autores que se tienen en cuenta en esta asignatura.
  • Analizar, de manera crítica, textos, o fragmentos, especificos de la literatura en inglés correspondientes al período que va del siglo XVIII hasta el presente, explorando su relación con obras concretas de ámbitos visuales y artísticos, mediante la aplicación de un método ordenado y coherente, y ahondando en el establecimiento de la nueva gama de significados hipotéticos admisibles resultante de la conjunción.

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2025-26

The aim of this course is to:

-Reveal how the expansion of the conventional boundaries of literature occurs by going beyond the constrictions that derive from a purely stylistic analysis of the written text.

- Familiarise students with the relationship between literary texts and works of visual and artistic expression, emphasizing the link between literature and specific works of visual arts.

-Identify English literary texts and works of visual and artistic expression with creative, historical and cultural milestones that have shaped the development of literature in the English language and the succession and alternation of its movements and periods.

- Develop the ability to articulate an operational and practical methodology that allows the student to carry out an analysis of the relationship between literary texts and works belonging to other artistic disciplines.

- Critically analyze and discuss texts and works of visual and artistic expression of English literature from the eighteenth century to the present, applying an orderly and coherent method, and determine their formal characteristics and their relationship with the establishment of the range of admissible hypothetical meanings.

- Distinguish artistic and literary periods in the history of English literature from the eighteenth century to the present, situate specific authors and works in these periods, and define their main characteristics, as well as characterize the different aesthetic currents that emerge from these.

-Explore the relation between the literary text and works of visual and artistic expression and how these can be exploited in the English classroom.

-Apply this knowledge in a practical way to select and exploit literary texts and works of visual and artistic culture in the classroom.

 

 

General

Code: 31061
Lecturer responsible:
Kerslake Young, Lorraine
Credits ECTS: 6,00
Theoretical credits: 1,80
Practical credits: 0,60
Distance-base hours: 3,60

Departments involved

  • Dept: English Philology
    Area: ENGLISH STUDIES
    Theoretical credits: 1,8
    Practical credits: 0,6
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught