Competències i objectius

Informació provisional. Pendent d'aprovació per la Junta de Centre.

 

Context de l'assignatura per al curs 2025-26

La Anatomía constituye la base de la práctica de la Medicina y, por extensión, la de muchas otras disciplinas de la rama de ciencias de la salud. Es imprescindible poseer una comprensión anatómica profunda para identificar e interpretar situaciones de patología y enfermedad del cuerpo humano o de cualquiera de sus sistemas orgánicos. La observación y la visualización son las técnicas primarias que debe utilizar el/la estudiante para aprender Anatomía ya que son el fundamento de una buena exploración física, bien directa o bien con la ayuda de técnicas de imagen. Dado el perfil profesional sanitario del graduado/a en Logopedia, éste/a debe estar capacitado/a para evaluar, detectar, prevenir, diagnosticar, recuperar, y tratar las alteraciones y trastornos del lenguaje, el habla, la fonación, la audición y la comunicación humana. Para ser competente en estos ámbitos, es preciso adquirir conocimientos fundamentales del cuerpo humano, aportados por la asignatura Anatomía de los órganos de la audición y el lenguaje. Se trata de una asignatura del módulo básico perteneciente a la materia Anatomía humana y sus 6 créditos ECTS (equivalentes a 150 horas de trabajo presencial y no presencial del estudiante) se imparten en el primer semestre del 1º curso del grado. Se relaciona estrechamente con otra asignatura del módulo básico (Fisiología básica y de los órganos de la audición y el lenguaje), porque ambas en conjunto proporcionan una visión integrada de la organización general del cuerpo humano y de su funcionamiento. Asimismo, por su carácter sanitario, también se relaciona con otras materias impartidas en semestres posteriores del grado (Exploración clínica de la audición, la voz y las funciones orofaríngeas, Trastornos de la voz, el habla, la audición y las funciones orofaciales).

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2025-26

Competències transversals

  • CT1 : Llegir i comprendre textos en un idioma estranger.
  • CT2 : Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita.
  • CT3 : Demostrar destreses i habilitats en informàtica i sistemes informacionals.

 

Competències generals

  • CG14 : Conèixer i ser capaç d'integrar els fonaments biològics (anatomia i fisiologia), psicològics (processos i desenvolupament evolutiu), lingüístics i pedagògics de la intervenció logopèdica en la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals.
  • CG20 : Manejar les tecnologies de la comunicació i la informació.
  • CG4 : Dominar la terminologia que permeta interactuar eficaçment amb altres professionals

 

Competències Específiques

  • CE01.01 : Conèixer i integrar els fonaments biològics de la Logopèdia: L'Anatomia i Fisiologia.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

 

Tindre una visió general de l'organització anatòmica del cos humà. Plans, eixos, moviments i orientació espacial.
Comprendre les bases del desenvolupament embrionari 
Conéixer l'organització bàsica i estructura dels òrgans que componen el sistema nerviós i fonatorio, així com el seu paper en la producció i recepció del llenguatge parlat.
Identificar, específicament, les estructures implicades en el processament de la visió, l'audició i el llenguatge. Comprendre la importància de la vascularització.
Comprendre l'anatomia de l'òrgan de l'audició.
Estudi de l'embriologia. Importància de la vascularització.
Descriure l'anatomia bàsica del crani i l'específica de les cavitats bucal i nasal. 
Conéixer l'estructura de la laringe i de la musculatura implicada en l'emissió i matisació dels sons del llenguatge i de l'expressió facial. 
Entendre l'organització dels sistemes implicats en la respiració i en la musculatura del tronc.
Conéixer alguns dels processos patològics generals que poden afectar el sistema nerviós. 
Aconseguir una visió general dels fonaments de diverses tècniques exploratòries i d'imatge i proves funcionals que poden posar en relleu els canvis i processos patològics.
Identificar en maquetes, preparacions anatòmiques o imatge anatòmica i mèdica les estructures estudiades.
  • Tindre una visió general de l'organització anatòmica del cos humà. Plans, eixos, moviments i orientació espacial.
  • Comprendre les bases del desenvolupament embrionari 
  • Conéixer l'organització bàsica i estructura dels òrgans que componen el sistema nerviós i fonatorio, així com el seu paper en la producció i recepció del llenguatge parlat.
  • Identificar, específicament, les estructures implicades en el processament de la visió, l'audició i el llenguatge. Comprendre la importància de la vascularització.
  • Comprendre l'anatomia de l'òrgan de l'audició.
  • Estudi de l'embriologia. Importància de la vascularització.
  • Descriure l'anatomia bàsica del crani i l'específica de les cavitats bucal i nasal. 
  • Conéixer l'estructura de la laringe i de la musculatura implicada en l'emissió i matisació dels sons del llenguatge i de l'expressió facial. 
  • Entendre l'organització dels sistemes implicats en la respiració i en la musculatura del tronc.
  • Conéixer alguns dels processos patològics generals que poden afectar el sistema nerviós. 
  • Aconseguir una visió general dels fonaments de diverses tècniques exploratòries i d'imatge i proves funcionals que poden posar en relleu els canvis i processos patològics.
  • Identificar en maquetes, preparacions anatòmiques o imatge anatòmica i mèdica les estructures estudiades.

 

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2025-26

  1. Indicar los planos y ejes de la posición anatómica de referencia y los términos de movimiento.
  2. Describir las partes, regiones y cavidades que constituyen cuerpo humano, con las localizaciones y relaciones anatómicas de los órganos de los sistemas orgánicos.
  3. Definir las características morfológicas del desarrollo embrionario humano durante la embriogénesis, histogénesis, organogénesis y fetogénesis.
  4. Comprender la organización básica del sistema nervioso central, periférico, y autónomo.
  5. Describir la anatomía de los órganos sensoriales implicados en el procesamiento de la visión, la audición y el lenguaje.
  6. Conocer la anatomía de cabeza y cuello, incluyendo las cavidades craneal, orbitaria, nasal, bucal, y la laringe.
  7. Detallar la anatomía de la musculatura implicada en la emisión y matización de los sonidos del lenguaje y de la expresión facial.
  8. Entender la organización de los sistemas implicados en la respiración, incluyendo la musculatura toracoabdominal.

 

 

Dades generals

Codi: 27601
Professor/a responsable:
Gómez Vicente, María Violeta
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: FISIOLOGIA, GENETICA I MICROBILOGIA
    Àrea: FISIOLOGIA
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0
  • Dep.: OPTICA, FARMACOLOGIA I ANATOMIA
    Àrea: ANATOMIA I EMBRIOLOGIA HUMANA
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix