Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2025-26
La Fisiopatología es una rama de la medicina, directamente relacionada con la Fisiología, que se dedica al estudio de los mecanismos que originan las diferentes enfermedades y la forma en la que las funciones normales cambian en una persona enferma, lo cual permite explicar los síntomas y las manifestaciones que los acompañan.
La importancia de esta rama del conocimiento radica en que estudiar los mecanismos que desencadenan las enfermedades permite tratar a estas últimas desde el punto de vista de las causas que las originan y no solo atendiendo al control de los síntomas.
Esta asignatura se impartirá en el primer semestre del segundo curso del Grado en Nutrición Humana y Dietética y servirá de base para abordar los contenidos del tratamiento nutricional de distintas patologías, los cuales se verán en otras asignaturas como "Dietoterapia" y "Nutrición clínica".
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2025-26
Competències transversals
- CT1 : Llegir i comprendre textos en un idioma estranger.
- CT2 : Demostrar destreses i habilitats en informàtica i sistemes informacionals.
- CT3 : Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita.
Competències generals
- CG26 : Aplicar les ciències dels aliments i de la nutrició a la pràctica dietètica.
- CG27 : Conèixer els nutrients, les seues funcions i la seua utilització metabòlica.
- CG28 : Conèixer les bases de l'equilibri nutricional i la seua regulació.
- CG29 : Avaluar i calcular els requeriments nutricionals en situació de salut i malaltia en qualsevol etapa del cicle vital.
- CG30 : Identificar les bases d'una alimentació saludable (suficient, equilibrada, variada i adaptada).
- CG31 : Participar en el disseny d'estudis de dieta total.
- CG32 : Conèixer, detectar precoçment i avaluar les desviacions per excés o defecte, quantitatives i qualitatives, del balanç nutricional.
- CG33 : Planificar, dur a terme i interpretar l'avaluació de l'estat nutricional de subjectes o grups, tant sans (en totes les situacions fisiològiques) com malalts.
- CG34 : Conèixer els aspectes fisiopatològics de les malalties relacionades amb la nutrició.
- CG35 : Identificar els problemes dieteticonutricionals del pacient, així com els factors de risc i les pràctiques inadequades.
- CG36 : Elaborar i interpretar una història dietètica en subjectes sans i en malalts.
- CG37 : Interpretar una història clínica.
- CG38 : Comprendre i utilitzar la terminologia emprada en ciències de la salut.
- CG39 : Interpretar i integrar les dades clíniques, bioquímics i farmacològics en la valoració nutricional del malalt i en el seu tractament dieteticonutricional.
- CG40 : Aplicar les bases de la nutrició clínica a la dietoteràpia.
- CG41 : Planificar, implantar i avaluar dietes terapèutiques per a subjectes o grups.
- CG42 : Conèixer l'organització hospitalària i les diferents fases del servei d'alimentació.
- CG43 : Participar en l'equip multidisciplinari d'una unitat de nutrició hospitalària.
- CG44 : Conèixer les diferents tècniques i productes de suport nutricional bàsic i avançat.
- CG45 : Desenvolupar i implementar plans de transició dieteticonutricional.
- CG46 : Planificar i dur a terme programes d'educació dieteticonutricional en subjectes sans i malalts.
- CG47 : Comprendre la farmacologia clínica i la interacció entre fàrmacs i nutrients.
- CG48 : Fer servir les eines bàsiques en TIC utilitzades en el camp de l'alimentació, nutrició i la dietètica.
- CG49 : Conèixer els límits legals i ètics de la pràctica dietètica.
- CG50 : Prescriure el tractament específic, corresponent a l'àmbit de competència del dietista nutricionista.
- CG51 : Ser capaç de fonamentar els principis científics que sustenten la intervenció del dietista nutricionista, supeditant la seua actuació professional a l'evidència científica.
Competències Específiques
- E49 : Identificar, des d'una perspectiva biopsicosocial integradora, les variables relacionades amb els trastorns del comportament alimentari.
- E50 : Disposar dels coneixements psicològics necessaris per a actuar de manera precisa i fiable en la prevenció, detecció, valoració, diagnòstic i tractament multidisciplinari dels trastorns del comportament alimentari.
- E51 : Desenvolupar una visió empàtica i receptiva amb el pacient i el seu entorn a l'hora d'abordar el tractament de possibles desordres alimentaris.
- E52 : Adquirir la formació bàsica per a l'activitat investigadora sent capaces de formular hipòtesis, arreplegar i interpretar la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic, i comprenent la importància i les limitacions del pensament científic en matèria sanitària i nutricional. Comprendre i utilitzar la terminologia emprada en ciències de la salut.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
Sense dades
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2025-26
El objetivo general de esta asignatura es el estudio del funcionamiento del organismo humano en la enfermedad, y el abordaje de las patologías que tienen lugar en el organismo como consecuencia de las alteraciones en la fisiología de cada uno de los órganos, aparatos y sistemas. Adicionalmente, el alumno obtendrá una base para la comprensión de la implicación nutricional de las distintas patologías estudiadas, que facilitará el estudio de estrategias nutricionales y farmacológicas implicadas en la prevención y tratamiento de dichas patologías.
Dades generals
Codi:
27550
Professor/a responsable:
González Rodríguez, Estela
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,20
Crèdits pràctics:
1,20
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
INFERMERIA
Àrea: INFERMERIA
Crèdits teòrics: 1,2
Crèdits pràctics: 1,2
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN NUTRICIÓ HUMANA I DIETÈTICA
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 2)