Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2025-26
Sense dades
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2025-26
Competències transversals bàsiques de la UA
- CT1 : Leer y comprender textos en lengua inglesa.
- CT2 : Demostrar destreses i habilitats en informàtica i sistemes informacionals.
- CT3 : Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita.
Competències generals
- CG1 : Reconèixer els elements essencials de la professió mèdica, incloent-hi els principis ètics, les responsabilitats legals i l'exercici professional centrat en el/la pacient.
- CG10 : Comprendre i reconèixer els agents causants i factors de risc que determinen els estats de salut i el desenvolupament de la malaltia.
- CG11 : Comprendre i reconèixer els efectes del creixement, el desenvolupament i l'envelliment sobre l'individu i el seu entorn social.
- CG13 : Obtenir i elaborar una història clínica que continga tota la informació rellevant.
- CG14 : Realitzar un examen físic i una valoració mental.
- CG15 : Tenir capacitat per a elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada.
- CG16 : Reconèixer i tractar les situacions que posen la vida en perill immediat i aquelles altres que exigeixen atenció immediata.
- CG17 : Establir el diagnòstic, pronòstic i tractament, aplicant els principis basats en la millor informació possible i en condicions de seguretat clínica.
- CG2 : Comprendre la importància d'aquests principis per al benefici del pacient, de la societat i la professió, amb especial atenció al secret professional.
- CG20 : Adquirir experiència clínica adequada en institucions hospitalàries, centres de salut o altres institucions sanitàries, sota supervisió, així com coneixements bàsics de gestió clínica centrada en el/la pacient i utilització adequada de proves, medicaments i altres recursos del sistema sanitari.
- CG21 : Escoltar amb atenció, obtenir i sintetitzar informació pertinent sobre els problemes que afligeixen al malalt i comprendre el contingut d'aquesta informació.
- CG22 : Redactar històries clíniques i altres registres mèdics de manera comprensible a tercers.
- CG23 : Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant verbalment com per escrit, amb els pacients, els familiars, els mitjans de comunicació i altres professionals.
- CG24 : Establir una bona comunicació interpersonal que capacite per a dirigir-se amb eficiència i empatia als pacients, als familiars, mitjans de comunicació i altres professionals.
- CG26 : Assumir el seu paper en les accions de prevenció i protecció davant malalties, lesions o accidents i manteniment i promoció de la salut, tant a nivell individual com comunitari.
- CG29 : Conèixer les organitzacions nacionals i internacionals de salut i els entorns i condicionants dels diferents sistemes de salut.
- CG3 : Saber aplicar el principi de justícia social a la pràctica professional i comprendre les implicacions ètiques de la salut en un context mundial en transformació.
- CG30 : Coneixements bàsics del Sistema Nacional de Salut i de legislació sanitària.
- CG31 : Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per a obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.
- CG32 : Saber utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats clíniques, terapèutiques, preventives i d'investigació.
- CG33 : Mantenir i utilitzar els registres amb informació del pacient per a la seua posterior anàlisi, preservant la confidencialitat de les dades.
- CG34 : Tenir, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu, amb escepticisme constructiu i orientat a la investigació.
- CG35 : Comprendre la importància i les limitacions del pensament científic en l'estudi, la prevenció i el maneig de les malalties.
- CG36 : Ser capaç de formular hipòtesis, recol·lectar i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes, seguint el mètode científic.
- CG37 : Adquirir la formació bàsica per a l'activitat investigadora.
- CG4 : Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a l'autonomia del pacient, a les seues creences i cultura.
- CG5 : Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la seua competència professional, donant especial importància a l'aprenentatge de manera autònoma de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
- CG6 : Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a altres professionals de la salut, adquirint habilitats de treball en equip.
- CG7 : Comprendre i reconèixer l'estructura i funció normal del cos humà, a nivell molecular, cel·lular, tissular, orgànic i de sistemes, en les diferents etapes de la vida i en els dos sexes.
- CG9 : Comprendre i reconèixer els efectes, mecanismes i manifestacions de la malaltia sobre l'estructura i funció del cos humà.
Competències específiques:>>Mòdul II: Medicina social, habilitats de comunicació i iniciació a la investigació
- CE2.01 : Conèixer els fonaments legals de l'exercici de la professió mèdica. Consentiment informat. Confidencialitat.
- CE2.02 : Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig del mal físic i mental.
- CE2.03 : Conèixer i reconèixer l'evolució normal del cadàver. Diagnòstic postmortem. Conèixer i aplicar fonaments de criminologia mèdica. Ser capaç de redactar documents mèdic-legals.
- CE2.04 : Conèixer els fonaments de l'ètica mèdica i de la Bioètica. Resoldre conflictes ètics. Aplicar els valors professionals d'excel·lència, altruisme, sentit del deure, responsabilitat, integritat i honestedat a l'exercici de la professió. Reconèixer la necessitat de mantenir la competència professional. Saber abordar la pràctica professional respectant l'autonomia del pacient, les seues creences i cultura.
- CE2.05 : Saber valorar els factors de risc i prevenció de la malaltia. Reconèixer els determinants de salut de la població. Indicadors sanitaris. Conèixer els sistemes de planificació, programació i avaluació de programes de salut. Comprendre les actuacions en la prevenció i protecció davant malalties, lesions i accidents. Saber avaluar la qualitat assistencial i les estratègies de seguretat del pacient. Conèixer la importància de les vacunes. Comprendre els conceptes generals en epidemiologia i demografia. Conèixer la planificació i administració sanitària a nivell mundial, europeu, espanyol i autonòmic. Conèixer les implicacions econòmiques i socials que comporta l'actuació mèdica, considerant criteris d'eficàcia i eficiència. Conèixer les estratègies en salut i medi ambient, en seguretat alimentària i en salut laboral.
- CE2.15 : Redactar històries, informes, instruccions i altres registres, de manera comprensible a pacients, familiars i altres professionals.
- CE2.16 : Realitzar una exposició en públic, oral i escrita, de treballs científics i/o informes professionals.
Competències específiques:>>Mòdul III: Formació clínica humana
- CE3.32 : Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals patologies de la toxicologia clínica.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
Saber elaborar documents mèdic-legals. Analitzar en quines circumstàncies i conèixer com es realitza una investigació metge-legal de la mort, tant durant la diligència de l'alçament del cadàver i inspecció ocular, incloent la recollida d'indicis, com durant l'autòpsia i les proves complementàries sol·licitades, identificant lesions violentes i el seu mecanisme de producció. Saber elaborar un informe pericial en l'àmbit jurídic. Col·laborar en l'assistència i avaluació a víctimes d'agressió sexual, violència de gènere i violència domèstica. Conèixer com es realitza una valoració del mal corporal i avaluació d'incapacitats. Saber diagnosticar intoxicacions, tant en el subjecte viu com en el cadàver, i la seua prevenció. Saber abordar al pacient psiquiàtric en l'àmbit mèdic legal, i aplicar el conceptes d'imputabilitat, incapacitat i internament psiquiàtric.
Conèixer els fonaments legals i ètics de la deontologia professional mèdica. Conèixer els lineamientos generals de les principals concepcions de l'ètica. Conèixer l'origen i trets principals de la bioètica. Saber ser responsable, honest i íntegre en l'exercici professional de la medicina. Saber resoldre problemes bioéticos d'acord amb una metodologia que respecte els principis de racionalitat, raonabilitat i publicitat.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2025-26
Sense dades
Dades generals
Codi:
27231
Professor/a responsable:
Sense dades
Crèdits ECTS:
9,00
Crèdits teòrics:
1,80
Crèdits pràctics:
1,80
Càrrega no presencial:
5,40
Departaments amb docència
-
Dep.:
PSICOLOGIA DE LA SALUT
Àrea: PERSONALITAT, AVALUACIO I TRACTAMENT PSICOLOGIC
Crèdits teòrics: 1,8
Crèdits pràctics: 1,8
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN MEDICINA
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 4)