Competències i objectius

Informació provisional. Pendent d'aprovació.

 

Context de l'assignatura per al curs 2025-26

L’assignatura de Psiquiatria té com a objectiu l’estudi, la prevenció, el diagnòstic i el tractament de les diferents malalties i trastorns mentals.
L’assignatura prepara l’estudiant per a realitzar una exploració psiquiàtrica completa, manejar adequadament el pacient psiquiàtric, elaborar correctament la història clínica i utilitzar les eines terapèutiques que cada malaltia o trastorn requereix.
L’estudiant, després d’adquirir uns coneixements bàsics de psiquiatria per a realitzar l’anamnesi i l’exploració psicopatològica, abordarà aspectes eminentment pràctics dels diferents trastorns mentals.
D’altra banda, l’assignatura contribueix de manera efectiva a la capacitat de l’estudiant per a reconéixer i manejar situacions de risc de suïcidi, així com pacients agitats o violents.
Mitjançant l’assignatura es pretén que l’estudiant siga capaç de realitzar una exploració psiquiàtrica completa i efectuar el corresponent diagnòstic psiquiàtric per a poder instaurar el tractament adequat.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2025-26

Competències transversals bàsiques de la UA

  • CT1 : Leer y comprender textos en lengua inglesa.
  • CT2 : Demostrar destreses i habilitats en informàtica i sistemes informacionals.
  • CT3 : Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita.

 

Competències generals

  • CG1 : Reconèixer els elements essencials de la professió mèdica, incloent-hi els principis ètics, les responsabilitats legals i l'exercici professional centrat en el/la pacient.
  • CG10 : Comprendre i reconèixer els agents causants i factors de risc que determinen els estats de salut i el desenvolupament de la malaltia.
  • CG11 : Comprendre i reconèixer els efectes del creixement, el desenvolupament i l'envelliment sobre l'individu i el seu entorn social.
  • CG12 : Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques basant-se en l'evidència científica disponible.
  • CG13 : Obtenir i elaborar una història clínica que continga tota la informació rellevant.
  • CG14 : Realitzar un examen físic i una valoració mental.
  • CG15 : Tenir capacitat per a elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada.
  • CG16 : Reconèixer i tractar les situacions que posen la vida en perill immediat i aquelles altres que exigeixen atenció immediata.
  • CG17 : Establir el diagnòstic, pronòstic i tractament, aplicant els principis basats en la millor informació possible i en condicions de seguretat clínica.
  • CG18 : Indicar la terapèutica més adequada dels processos aguts i crònics més prevalents, així com dels malalts en fase terminal.
  • CG19 : Plantejar i proposar les mesures preventives adequades a cada situació clínica.
  • CG2 : Comprendre la importància d'aquests principis per al benefici del pacient, de la societat i la professió, amb especial atenció al secret professional.
  • CG20 : Adquirir experiència clínica adequada en institucions hospitalàries, centres de salut o altres institucions sanitàries, sota supervisió, així com coneixements bàsics de gestió clínica centrada en el/la pacient i utilització adequada de proves, medicaments i altres recursos del sistema sanitari.
  • CG21 : Escoltar amb atenció, obtenir i sintetitzar informació pertinent sobre els problemes que afligeixen al malalt i comprendre el contingut d'aquesta informació.
  • CG22 : Redactar històries clíniques i altres registres mèdics de manera comprensible a tercers.
  • CG23 : Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant verbalment com per escrit, amb els pacients, els familiars, els mitjans de comunicació i altres professionals.
  • CG24 : Establir una bona comunicació interpersonal que capacite per a dirigir-se amb eficiència i empatia als pacients, als familiars, mitjans de comunicació i altres professionals.
  • CG25 : Reconèixer els determinants de salut en la població, tant els genètics com els dependents del sexe i estils de vida, demogràfics, ambientals, socials, econòmics, psicològics i culturals.
  • CG26 : Assumir el seu paper en les accions de prevenció i protecció davant malalties, lesions o accidents i manteniment i promoció de la salut, tant a nivell individual com comunitari.
  • CG27 : Reconèixer el seu paper en equips multiprofessionals, assumint el lideratge quan siga apropiat, tant per a la provisió de cures de la salut, com en les intervencions per a la promoció de la salut.
  • CG28 : Obtenir i utilitzar dades epidemiològiques i valorar tendències i riscos per a la presa de decisions sobre salut.
  • CG29 : Conèixer les organitzacions nacionals i internacionals de salut i els entorns i condicionants dels diferents sistemes de salut.
  • CG3 : Saber aplicar el principi de justícia social a la pràctica professional i comprendre les implicacions ètiques de la salut en un context mundial en transformació.
  • CG30 : Coneixements bàsics del Sistema Nacional de Salut i de legislació sanitària.
  • CG31 : Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per a obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.
  • CG32 : Saber utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats clíniques, terapèutiques, preventives i d'investigació.
  • CG33 : Mantenir i utilitzar els registres amb informació del pacient per a la seua posterior anàlisi, preservant la confidencialitat de les dades.
  • CG34 : Tenir, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu, amb escepticisme constructiu i orientat a la investigació.
  • CG35 : Comprendre la importància i les limitacions del pensament científic en l'estudi, la prevenció i el maneig de les malalties.
  • CG36 : Ser capaç de formular hipòtesis, recol·lectar i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes, seguint el mètode científic.
  • CG37 : Adquirir la formació bàsica per a l'activitat investigadora.
  • CG4 : Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a l'autonomia del pacient, a les seues creences i cultura.
  • CG5 : Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la seua competència professional, donant especial importància a l'aprenentatge de manera autònoma de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  • CG6 : Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a altres professionals de la salut, adquirint habilitats de treball en equip.
  • CG8 : Reconèixer les bases de la conducta humana normal i les seues alteracions.
  • CG9 : Comprendre i reconèixer els efectes, mecanismes i manifestacions de la malaltia sobre l'estructura i funció del cos humà.

 

Competències específiques:>>Mòdul III: Formació clínica humana

  • CE3.21 : Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig dels trastorns psiquiàtrics. Conèixer les principals línies en psicoteràpia. Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals intoxicacions.
  • CE3.25 : Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les situacions de risc vital.
  • CE3.26 : Saber hacer una anamnesis completa, centrada en el paciente y orientada a las diversas patologías, interpretando su significado.
  • CE3.27 : Saber hacer una exploración física por aparatos y sistemas, así como una exploración psicopatológica, interpretando su significado.
  • CE3.30 : Dissenyar i aplicar un pla d'actuació, enfocat a les necessitats del pacient i l'entorn familiar i social, coherent amb els símptomes i signes del pacient.

 

Competències específiques:>>Mòdul IV: Procediments diagnòstics i terapèutics

  • CE4.01 : Valorar la relació risc/benefici dels procediments diagnòstics i terapèutics.
  • CE4.29 : Redactar correctament receptes mèdiques, adaptades a la situació de cada pacient i els requeriments legals.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

 

Saber fer una anamnesi completa, centrada en el pacient i orientada a l'exploració psicopatològica, interpretant el seu significat. Adquirir habilitats per al maneig del pacient psiquiàtric.
Ser capaç de fer una història clínica orientada al diagno¿stico d'un trastorn psiquia¿trico.
Conèixer els principis fonamentals de les diferents modalitats de tractament psiquiàtric.
Conèixer els principis fonamentals de les diferents modalitats de Psicoteràpia.
Reconèixer i saber manejar les situacions de risc de suïcidi i aquelles que requerisquen atencio¿n immediata, com en pacients agitats o violents.
Aplicar a la labor clínica els coneixements i tècniques psiquiàtriques pertinents per a un millor exercici de l'activitat professional.
Saber fer un diagno¿stico diferencial del trastorn mental descartant organicitat.
Conèixer el maneig dels principals psicofa¿rmacos i les indicacions de les principals psicoteràpies.
Adquirir nocions ba¿sicas de maneig de les urgències psiquia¿tricas dt.¿s freqüents.
Conèixer els equipaments del sistema d'atencio¿n a la salut mental.
  • Saber fer una anamnesi completa, centrada en el pacient i orientada a l'exploració psicopatològica, interpretant el seu significat. Adquirir habilitats per al maneig del pacient psiquiàtric.
  • Ser capaç de fer una història clínica orientada al diagno¿stico d'un trastorn psiquia¿trico.
  • Conèixer els principis fonamentals de les diferents modalitats de tractament psiquiàtric.
  • Conèixer els principis fonamentals de les diferents modalitats de Psicoteràpia.
  • Reconèixer i saber manejar les situacions de risc de suïcidi i aquelles que requerisquen atencio¿n immediata, com en pacients agitats o violents.
  • Aplicar a la labor clínica els coneixements i tècniques psiquiàtriques pertinents per a un millor exercici de l'activitat professional.
  • Saber fer un diagno¿stico diferencial del trastorn mental descartant organicitat.
  • Conèixer el maneig dels principals psicofa¿rmacos i les indicacions de les principals psicoteràpies.
  • Adquirir nocions ba¿sicas de maneig de les urgències psiquia¿tricas dt.¿s freqüents.
  • Conèixer els equipaments del sistema d'atencio¿n a la salut mental.

 

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2025-26

  • Reconéixer els principals signes i símptomes psiquiàtrics mitjançant una entrevista clínica adequada, incloent-hi l’avaluació de l’estat mental.
  • Identificar i classificar els trastorns mentals més prevalents segons els criteris diagnòstics internacionals.
  • Aplicar els fonaments de la psicopatologia i la semiologia psiquiàtrica per a formular hipòtesis diagnòstiques precises.
  • Integrar els coneixements neurobiològics, psicològics i socials en la comprensió de l’origen i evolució dels trastorns mentals.
  • Desenvolupar habilitats bàsiques de comunicació terapèutica i de relació metge-pacient adaptades al context de la salut mental.
  • Elaborar un pla diagnòstic i terapèutic per al tractament de pacients amb trastorns psiquiàtrics.
  • Reconéixer situacions d’urgència psiquiàtrica i aplicar les primeres mesures de contenció clínica.
  • Comprendre els fonaments de la psicofarmacologia clínica a través del coneixement dels principals grups de fàrmacs utilitzats en psiquiatria.
  • Descriure els fonaments i la utilitat de les principals psicoteràpies utilitzades en la pràctica clínica, així com la seua integració amb el tractament farmacològic.
  • Promoure una actitud empàtica, no estigmatitzant i centrada en el pacient, tot entenent l’impacte biopsicosocial de les malalties mentals.
  • Avaluar els principis ètics i legals en l’atenció psiquiàtrica, incloent-hi la capacitat de decisió del pacient i la gestió de l’ingrés involuntari.
  • Fomentar la importància del treball multidisciplinari en l’abordatge dels trastorns psiquiàtrics i la rehabilitació psicosocial.

 

 

Dades generals

Codi: 27230
Professor/a responsable:
Albaladejo Blázquez, Natalia
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: PSICOLOGIA DE LA SALUT
    Àrea: PERSONALITAT, AVALUACIO I TRACTAMENT PSICOLOGIC
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix