Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2025-26
L’assignatura de Psiquiatria té com a objectiu l’estudi, la prevenció, el diagnòstic i el tractament de les diferents malalties i trastorns mentals.
L’assignatura prepara l’estudiant per a realitzar una exploració psiquiàtrica completa, manejar adequadament el pacient psiquiàtric, elaborar correctament la història clínica i utilitzar les eines terapèutiques que cada malaltia o trastorn requereix.
L’estudiant, després d’adquirir uns coneixements bàsics de psiquiatria per a realitzar l’anamnesi i l’exploració psicopatològica, abordarà aspectes eminentment pràctics dels diferents trastorns mentals.
D’altra banda, l’assignatura contribueix de manera efectiva a la capacitat de l’estudiant per a reconéixer i manejar situacions de risc de suïcidi, així com pacients agitats o violents.
Mitjançant l’assignatura es pretén que l’estudiant siga capaç de realitzar una exploració psiquiàtrica completa i efectuar el corresponent diagnòstic psiquiàtric per a poder instaurar el tractament adequat.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2025-26
Competències transversals bàsiques de la UA
- CT1 : Leer y comprender textos en lengua inglesa.
- CT2 : Demostrar destreses i habilitats en informàtica i sistemes informacionals.
- CT3 : Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita.
Competències generals
- CG1 : Reconèixer els elements essencials de la professió mèdica, incloent-hi els principis ètics, les responsabilitats legals i l'exercici professional centrat en el/la pacient.
- CG10 : Comprendre i reconèixer els agents causants i factors de risc que determinen els estats de salut i el desenvolupament de la malaltia.
- CG11 : Comprendre i reconèixer els efectes del creixement, el desenvolupament i l'envelliment sobre l'individu i el seu entorn social.
- CG12 : Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques basant-se en l'evidència científica disponible.
- CG13 : Obtenir i elaborar una història clínica que continga tota la informació rellevant.
- CG14 : Realitzar un examen físic i una valoració mental.
- CG15 : Tenir capacitat per a elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada.
- CG16 : Reconèixer i tractar les situacions que posen la vida en perill immediat i aquelles altres que exigeixen atenció immediata.
- CG17 : Establir el diagnòstic, pronòstic i tractament, aplicant els principis basats en la millor informació possible i en condicions de seguretat clínica.
- CG18 : Indicar la terapèutica més adequada dels processos aguts i crònics més prevalents, així com dels malalts en fase terminal.
- CG19 : Plantejar i proposar les mesures preventives adequades a cada situació clínica.
- CG2 : Comprendre la importància d'aquests principis per al benefici del pacient, de la societat i la professió, amb especial atenció al secret professional.
- CG20 : Adquirir experiència clínica adequada en institucions hospitalàries, centres de salut o altres institucions sanitàries, sota supervisió, així com coneixements bàsics de gestió clínica centrada en el/la pacient i utilització adequada de proves, medicaments i altres recursos del sistema sanitari.
- CG21 : Escoltar amb atenció, obtenir i sintetitzar informació pertinent sobre els problemes que afligeixen al malalt i comprendre el contingut d'aquesta informació.
- CG22 : Redactar històries clíniques i altres registres mèdics de manera comprensible a tercers.
- CG23 : Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant verbalment com per escrit, amb els pacients, els familiars, els mitjans de comunicació i altres professionals.
- CG24 : Establir una bona comunicació interpersonal que capacite per a dirigir-se amb eficiència i empatia als pacients, als familiars, mitjans de comunicació i altres professionals.
- CG25 : Reconèixer els determinants de salut en la població, tant els genètics com els dependents del sexe i estils de vida, demogràfics, ambientals, socials, econòmics, psicològics i culturals.
- CG26 : Assumir el seu paper en les accions de prevenció i protecció davant malalties, lesions o accidents i manteniment i promoció de la salut, tant a nivell individual com comunitari.
- CG27 : Reconèixer el seu paper en equips multiprofessionals, assumint el lideratge quan siga apropiat, tant per a la provisió de cures de la salut, com en les intervencions per a la promoció de la salut.
- CG28 : Obtenir i utilitzar dades epidemiològiques i valorar tendències i riscos per a la presa de decisions sobre salut.
- CG29 : Conèixer les organitzacions nacionals i internacionals de salut i els entorns i condicionants dels diferents sistemes de salut.
- CG3 : Saber aplicar el principi de justícia social a la pràctica professional i comprendre les implicacions ètiques de la salut en un context mundial en transformació.
- CG30 : Coneixements bàsics del Sistema Nacional de Salut i de legislació sanitària.
- CG31 : Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per a obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.
- CG32 : Saber utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats clíniques, terapèutiques, preventives i d'investigació.
- CG33 : Mantenir i utilitzar els registres amb informació del pacient per a la seua posterior anàlisi, preservant la confidencialitat de les dades.
- CG34 : Tenir, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu, amb escepticisme constructiu i orientat a la investigació.
- CG35 : Comprendre la importància i les limitacions del pensament científic en l'estudi, la prevenció i el maneig de les malalties.
- CG36 : Ser capaç de formular hipòtesis, recol·lectar i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes, seguint el mètode científic.
- CG37 : Adquirir la formació bàsica per a l'activitat investigadora.
- CG4 : Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a l'autonomia del pacient, a les seues creences i cultura.
- CG5 : Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la seua competència professional, donant especial importància a l'aprenentatge de manera autònoma de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
- CG6 : Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a altres professionals de la salut, adquirint habilitats de treball en equip.
- CG8 : Reconèixer les bases de la conducta humana normal i les seues alteracions.
- CG9 : Comprendre i reconèixer els efectes, mecanismes i manifestacions de la malaltia sobre l'estructura i funció del cos humà.
Competències específiques:>>Mòdul III: Formació clínica humana
- CE3.21 : Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig dels trastorns psiquiàtrics. Conèixer les principals línies en psicoteràpia. Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les principals intoxicacions.
- CE3.25 : Reconèixer, diagnosticar i orientar el maneig de les situacions de risc vital.
- CE3.26 : Saber hacer una anamnesis completa, centrada en el paciente y orientada a las diversas patologías, interpretando su significado.
- CE3.27 : Saber hacer una exploración física por aparatos y sistemas, así como una exploración psicopatológica, interpretando su significado.
- CE3.30 : Dissenyar i aplicar un pla d'actuació, enfocat a les necessitats del pacient i l'entorn familiar i social, coherent amb els símptomes i signes del pacient.
Competències específiques:>>Mòdul IV: Procediments diagnòstics i terapèutics
- CE4.01 : Valorar la relació risc/benefici dels procediments diagnòstics i terapèutics.
- CE4.29 : Redactar correctament receptes mèdiques, adaptades a la situació de cada pacient i els requeriments legals.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Saber fer una anamnesi completa, centrada en el pacient i orientada a l'exploració psicopatològica, interpretant el seu significat. Adquirir habilitats per al maneig del pacient psiquiàtric.
- Ser capaç de fer una història clínica orientada al diagno¿stico d'un trastorn psiquia¿trico.
- Conèixer els principis fonamentals de les diferents modalitats de tractament psiquiàtric.
- Conèixer els principis fonamentals de les diferents modalitats de Psicoteràpia.
- Reconèixer i saber manejar les situacions de risc de suïcidi i aquelles que requerisquen atencio¿n immediata, com en pacients agitats o violents.
- Aplicar a la labor clínica els coneixements i tècniques psiquiàtriques pertinents per a un millor exercici de l'activitat professional.
- Saber fer un diagno¿stico diferencial del trastorn mental descartant organicitat.
- Conèixer el maneig dels principals psicofa¿rmacos i les indicacions de les principals psicoteràpies.
- Adquirir nocions ba¿sicas de maneig de les urgències psiquia¿tricas dt.¿s freqüents.
- Conèixer els equipaments del sistema d'atencio¿n a la salut mental.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2025-26
- Reconéixer els principals signes i símptomes psiquiàtrics mitjançant una entrevista clínica adequada, incloent-hi l’avaluació de l’estat mental.
- Identificar i classificar els trastorns mentals més prevalents segons els criteris diagnòstics internacionals.
- Aplicar els fonaments de la psicopatologia i la semiologia psiquiàtrica per a formular hipòtesis diagnòstiques precises.
- Integrar els coneixements neurobiològics, psicològics i socials en la comprensió de l’origen i evolució dels trastorns mentals.
- Desenvolupar habilitats bàsiques de comunicació terapèutica i de relació metge-pacient adaptades al context de la salut mental.
- Elaborar un pla diagnòstic i terapèutic per al tractament de pacients amb trastorns psiquiàtrics.
- Reconéixer situacions d’urgència psiquiàtrica i aplicar les primeres mesures de contenció clínica.
- Comprendre els fonaments de la psicofarmacologia clínica a través del coneixement dels principals grups de fàrmacs utilitzats en psiquiatria.
- Descriure els fonaments i la utilitat de les principals psicoteràpies utilitzades en la pràctica clínica, així com la seua integració amb el tractament farmacològic.
- Promoure una actitud empàtica, no estigmatitzant i centrada en el pacient, tot entenent l’impacte biopsicosocial de les malalties mentals.
- Avaluar els principis ètics i legals en l’atenció psiquiàtrica, incloent-hi la capacitat de decisió del pacient i la gestió de l’ingrés involuntari.
- Fomentar la importància del treball multidisciplinari en l’abordatge dels trastorns psiquiàtrics i la rehabilitació psicosocial.
Dades generals
Codi:
27230
Professor/a responsable:
Albaladejo Blázquez, Natalia
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,20
Crèdits pràctics:
1,20
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
PSICOLOGIA DE LA SALUT
Àrea: PERSONALITAT, AVALUACIO I TRACTAMENT PSICOLOGIC
Crèdits teòrics: 1,2
Crèdits pràctics: 1,2
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN MEDICINA
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 3)