Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2025-26
La práctica médica efectiva y centrada en las personas requiere una sinergia entre la comprensión del método científico y la habilidad para establecer una relación de ayuda sólida con los pacientes. La investigación en ciencias de la salud proporciona las bases para la toma de decisiones clínicas informadas, mientras que la comunicación efectiva y las habilidades de entrevista clínica permiten recopilar información precisa, brindar información clara a los pacientes y negociar con ellos en los procesos de toma de decisiones compartidas.
Al combinar estos aspectos, las médicas y los médicos pueden ofrecer un enfoque holístico que no solo se basa en la evidencia, sino que también considera las necesidades y preferencias individuales de cada paciente. Esta integración fortalece la relación profesional-paciente y promueve resultados de salud óptimos. Algunas de las ventajas clave de esta aproximación incluyen la recopilación de información precisa para un diagnóstico certero, brindar información clara sobre el pronóstico y el tratamiento, la promoción de la adherencia terapéutica y la toma de decisiones compartidas.
En resumen, la práctica médica efectiva y centrada en las personas requiere una sinergia entre la comprensión del método científico y la habilidad para establecer una relación de ayuda sólida con los pacientes. Al integrar estos aspectos, los y las profesionales de la medicina pueden ofrecer una atención de calidad que combine la excelencia científica con la humanidad y la empatía necesarias para brindar un cuidado integral y personalizado.
Los materiales prácticos de la asignatura y los ejemplos de estudios de investigación versarán sobre pregunta de investigación relacionadas con la relación de ayuda. De este modo, de modo patente, se integrarán los contenidos de las dos partes que componen la materia
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2025-26
Competències transversals bàsiques de la UA
- CT1 : Leer y comprender textos en lengua inglesa.
- CT2 : Demostrar destreses i habilitats en informàtica i sistemes informacionals.
- CT3 : Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita.
Competències generals
- CG13 : Obtenir i elaborar una història clínica que continga tota la informació rellevant.
- CG15 : Tenir capacitat per a elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada.
- CG17 : Establir el diagnòstic, pronòstic i tractament, aplicant els principis basats en la millor informació possible i en condicions de seguretat clínica.
- CG22 : Redactar històries clíniques i altres registres mèdics de manera comprensible a tercers.
- CG23 : Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant verbalment com per escrit, amb els pacients, els familiars, els mitjans de comunicació i altres professionals.
- CG24 : Establir una bona comunicació interpersonal que capacite per a dirigir-se amb eficiència i empatia als pacients, als familiars, mitjans de comunicació i altres professionals.
- CG31 : Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per a obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.
- CG32 : Saber utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats clíniques, terapèutiques, preventives i d'investigació.
- CG33 : Mantenir i utilitzar els registres amb informació del pacient per a la seua posterior anàlisi, preservant la confidencialitat de les dades.
- CG34 : Tenir, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu, amb escepticisme constructiu i orientat a la investigació.
- CG35 : Comprendre la importància i les limitacions del pensament científic en l'estudi, la prevenció i el maneig de les malalties.
- CG36 : Ser capaç de formular hipòtesis, recol·lectar i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes, seguint el mètode científic.
- CG37 : Adquirir la formació bàsica per a l'activitat investigadora.
- CG5 : Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la seua competència professional, donant especial importància a l'aprenentatge de manera autònoma de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
- CG6 : Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a altres professionals de la salut, adquirint habilitats de treball en equip.
Competències específiques:>>Mòdul II: Medicina social, habilitats de comunicació i iniciació a la investigació
- CE2.04 : Conèixer els fonaments de l'ètica mèdica i de la Bioètica. Resoldre conflictes ètics. Aplicar els valors professionals d'excel·lència, altruisme, sentit del deure, responsabilitat, integritat i honestedat a l'exercici de la professió. Reconèixer la necessitat de mantenir la competència professional. Saber abordar la pràctica professional respectant l'autonomia del pacient, les seues creences i cultura.
- CE2.06 : Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar les tecnologies i fonts d'informació clínica i biomèdica, per a obtenir, organitzar, interpretar i comunicar informació clínica, científica i sanitària.
- CE2.09 : Usar els sistemes de cerca i recuperació de la informació biomèdica. Manejar amb autonomia un ordinador personal.
- CE2.11 : Comprendre i interpretar críticament textos científics. Conèixer els principis del mètode científic, la investigació biomèdica i l'assaig clínic.
- CE2.14 : Conèixer els aspectes de la comunicació amb pacients, familiars i el seu entorn social: Models de relació clínica, entrevista, comunicació verbal, no verbal i interferències. Donar males notícies.
- CE2.15 : Redactar històries, informes, instruccions i altres registres, de manera comprensible a pacients, familiars i altres professionals.
- CE2.16 : Realitzar una exposició en públic, oral i escrita, de treballs científics i/o informes professionals.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Demostrar que utilitza els recursos adequats per a localitzar, recuperar, organitzar i avaluar la informa de salut en la Xarxa
- Identificar preguntes d'investigació de rellevància
- Discutir l'abast i les característiques de la investigació qualitativa i quantitativa
- Comprendre el procés d'investigació i discutir els principals avantatges i limitacions dels principals dissenys d'investigació
- Descriure i reconèixer l'estructura i continguts dels apartats dels articles científics, a partir de les normes internacionals sobre aquest tema
- Valorar críticament articles i dissenys d'investigació
- Discutir les evidències de qualitat de procediments de mesura i recollida d'informació i triar la millor opció per a una situació particular
- Col·laborar, amb equips d'investigació, en les següents fases del procés d'investigació: determinació de preguntes d'investigació amb rellevància per a la pràctica, cerca bibliogràfica i recollida de dades
- Ser conscients del valor i de la rellevància de la investigació per al seu ús en la pràctica i sustentar una actitud favorable cap a la investigació
- Argumentar la rellevància de la comunicació amb els pacients per a millorar l'adherència terapèutica
- Conèixer els fonaments teòrics de la relació d'ajuda
- Conèixer les principals tècniques de relació d'ajuda
- Conèixer els contextos d'aplicació de la relació d'ajuda
- Aplicar les tècniques de relació d'ajuda des de la perspectiva del pacient/client
- Mostrar una actitud centrada en els altres, en l'àmbit de la relació clínica i professional
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2025-26
Resultados de aprendizaje:
-Demostrar que utiliza los recursos adecuados para localizar, recuperar, organizar y evaluar
la informa de salud en la Red.
-Identificar preguntas de investigación de relevancia.
-Discutir el alcance y las características de la investigación cualitativa y cuantitativa.
-Comprender el proceso de investigación y discutir las principales ventajas y limitaciones de
los principales diseños de investigación.
-Describir y reconocer la estructura y contenidos de los apartados de los artículos científicos,
a partir de las normas internacionales al respecto.
-Valorar críticamente artículos y diseños de investigación
-Discutir las evidencias de calidad de procedimientos de medida y recogida de información y
elegir la mejor opción para una situación particular.
-Colaborar, con equipos de investigación, en las siguientes fases del proceso de
investigación: determinación de preguntas de investigación con relevancia para la práctica,
búsqueda bibliográfica y recogida de datos.
-Ser conscientes del valor y de la relevancia de la investigación para su uso en la práctica y
sustentar una actitud favorable hacia la investigación.
-Argumentar la relevancia de la comunicación con los pacientes para mejorar la adherencia
terapéutica.
-Conocer los fundamentos teóricos de la relación de ayuda.
-Conocer las principales técnicas de relación de ayuda.
-Conocer los contextos de aplicación de la relación de ayuda.
-Aplicar las técnicas de relación de ayuda desde la perspectiva del paciente/cliente.
-Mostrar una actitud centrada en los otros, en el ámbito de la relación clínica y profesional.
Dades generals
Codi:
27220
Professor/a responsable:
Richart Martínez, Miguel
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,60
Crèdits pràctics:
0,80
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
INFERMERIA
Àrea: INFERMERIA
Crèdits teòrics: 1,6
Crèdits pràctics: 0,8
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN MEDICINA
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 2)