Competencies and objectives
Course context for academic year 2025-26
Se trata de ofrecer al futuro profesional las claves para entender los diferentes elementos que han permitido configurar el saber y la práctica médica. La influencia de elementos no estrictamente médicos (sociales, culturales, económicos, políticos, etc.) en el desarrollo de los conocimientos de la medicina o en su práctica, obliga al estudio y el conocimiento de este tipo de factores. La historia de la medicina, en el contexto de la historia de la ciencia y la incorporación de recursos conceptuales y metodológicos provenientes de otras ciencias sociales, permite tomarlos en consideración, ayuda a entender cómo ha estado presente la enfermedad en todas las colectividades humanas, cómo ha variado la patología en función de los cambios en las formas de vida de las mismas, o cómo han intentado los diferentes grupos humanos conservar la salud y luchar contra las enfermedades. Se trata de una disciplina, y en particular el enfoque de la historia social de la medicina, que permite integrar el binomio salud-enfermedad en los diferentes contextos económicos, sociales, políticos, culturales, etc., en los que vivieron nuestros antepasados, y aportar elementos de reflexión (las lecciones de la historia) que ayuden a abordar la complejidad que está alcanzando la medicina y su ejercicio y los retos a los que tiene que hacer frente. Las estrategias didácticas y la planificación docente de la asignatura están basada en el análisis de problemas y de las grandes cuestiones que interesan a la medicina y al ejercicio médico, tanto en sus aspectos teóricos como prácticos. Se trata de considerar, con la ayuda del método histórico, a la medicina en toda su complejidad y ofrecer al estudiante una mirada unitaria de los conocimientos y las prácticas que la conforman, tanto en su dimensión científica, como social y cultural. Junto a clases teóricas que aportaran, desde la perspectiva histórica, una visión de conjunto de los grandes problemas conceptuales y metodológicos de la ciencia y la práctica médica, se desarrollaran diversos seminarios teórico-prácticos que profundizarán en el análisis particular de los mismos a través de la discusión de textos y vídeos didácticos, grupos de debate, presentaciones y redacción de micro ensayos. El abordaje de los contenidos teóricos, se complementará con lecciones online accesibles para ser visualizadas a demanda, materiales didácticos de apoyo y recomendaciones bibliográficas. Además, en línea con la pedagogía por objetivos, se propondrán para cada una de las unidades que conforman el programa, aquellas cuestiones que el alumno/a debería ser capaz de resolver y que serán objeto de evaluación en el examen final. Así mismo, desde su condición de asignatura de carácter introductorio al Grado, los contenidos prácticos buscan familiarizar al alumno con la documentación médica. Se abordará la terminología de las ciencias de la salud, el proceso de comunicación científica, la elaboración del trabajo científico, el acceso a las fuentes de información médica y los aspectos básicos de la documentación clínica: la historia clínica, como expresión documental del acto clínico, y los sistemas de información clínica.
Course competencies (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2025-26
UA Basic Transversal Competences
- CT1 : To read and understand texts in English.
- CT2 : Show computer and information system skills and abilities.
- CT3 : Show oral and written communication skills.
General Competences
- CG22 : To draft medical histories and other medical records in a comprehensible fashion.
- CG23 : Communicate effectively and clearly, both orally and in writing, with patients, family members, the media, and other professionals.
- CG25 : Identify the determinants for health in the population: genetic; sex and lifestyle dependent; demographic, environmental, social, economic, psychological and cultural.
- CG29 : Know the national and international health organizations and the environments and constraints of the different health systems.
- CG31 : Know, critically assess and know how to use clinical and biomedical information sources to obtain, organize, interpret and communicate scientific and health information.
- CG32 : Know how to use information and communication technologies in clinical, therapeutic, preventive and research activities.
- CG33 : Keep and use patient information records for subsequent analysis, preserving the confidentiality of the data.
- CG34 : Adopt a critical, creative, constructively sceptical and research-oriented standpoint in professional practice. in professional practice in professional practicein professional practice
- CG35 : Understand the importance and limitations of scientific thought in the study, prevention and management of diseases.
- CG36 : Be able to formulate hypotheses, collect and critically assess information for problem solving, following the scientific method.
Specific competences:>>Module II: Social Medicine, communication skills and initiation to research
- CE2.06 : Know, critically assess and know how to use the technologies and sources of clinical and biomedical information, to obtain, organize, interpret and communicate clinical, scientific and health information.
- CE2.08 : Know the history of health and disease. Know the existence and principles of alternative medicines.
- CE2.09 : Use search and retrieval systems for biomedical information. Autonomously manage a personal computer.
- CE2.10 : Know and manage clinical documentation procedures.
- CE2.12 : Know the principles of telemedicine.
- CE2.16 : Carry out a public presentation, oral and written, of scientific papers and/or professional reports.
Learning outcomes (Training objectives)
- Explain the importance of the historical approach to the training of future doctors and to professional practice
- Analyse the biological, economic, social, cultural and political factors that have shaped health and disease and that have been involved in the different strategies used for disease prevention
- Analyse the responses of human communities to the problem of illness and situate them in their historical contexts
- Describe the scientific method from a historical perspective, specifying the different approaches that have been and are used for the scientific understanding of disease
- Identify the different constituent elements of medical knowledge and practice and the transmission of this knowledge
- Know the origin and structure of medical language and the instruments of terminological standardisation
- Search for and retrieve scientific information in medicine, through the use of ICT with efficiency and judgement
- Analyse the different care models and institutions that have emerged throughout history in order to contextualise the current situation
- Know the international standards used for writing medical articles
- Know and learn to use the instruments and systems of clinical management
Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2025-26
No data
General
Code:
27209
Lecturer responsible:
Bernabéu Mestre, Josep
Credits ECTS:
6,00
Theoretical credits:
0,72
Practical credits:
1,68
Distance-base hours:
3,60
Departments involved
-
Dept:
Community Nursing, Preventive Medicine & Public Health and History of Science
Area: HISTORY OF SCIENCE
Theoretical credits: 0,72
Practical credits: 1,68
This Dept. is responsible for the course.
This Dept. is responsible for the final mark record.
Study programmes where this course is taught
-
DEGREE IN MEDICINE
Course type: CORE (Year: 1)