Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2025-26

Es tracta d'oferir al futur professional les claus per a entendre els diferents elements que han permés configurar el saber i la pràctica mèdica. La influència d'elements no estrictament mèdics i/o científics (socials, culturals, econòmics, polítics, etc.) en el desenvolupament dels coneixements de la medicina o en la seua pràctica, obliga a l'estudi i el coneixement d'aquesta mena de factors. La història de la medicina, en el context de la història de la ciència i la incorporació de recursos conceptuals i metodològics provinents d'altres ciències socials, permet prendre'ls en consideració, ajuda a entendre com ha estat present la malaltia en totes les col·lectivitats humanes, com ha variat la patologia en funció dels canvis en les formes de vida d'aquestes, o com han intentat els diferents grups humans conservar la salut i lluitar contra les malalties. Es tracta d'una disciplina, i en particular l'enfocament de la història social de la medicina, que permet integrar el binomi salut-malaltia en els diferents contextos econòmics, socials, polítics, culturals, etc., en els quals van viure els nostres avantpassats, i aportar elements de reflexió (les lliçons de la història) que ajuden a abordar la complexitat que està aconseguint la medicina i el seu exercici i els reptes als quals ha de fer front. Les estratègies didàctiques i la planificació docent de l'assignatura estan basades en l'anàlisi dels problemes i de les grans qüestions que interessen a la medicina i a l'exercici mèdic, tant en els seus aspectes teòrics com pràctics. Es tracta de considerar, amb l'ajuda del mètode històric, a la medicina en tota la seua complexitat i oferir a l'estudiant una mirada unitària dels coneixements i les pràctiques que la conformen, tant en la seua dimensió científica, com a social i cultural. Junta amb classes teòriques que aportaran, des de la perspectiva històrica, una visió de conjunt dels grans problemes conceptuals i metodològics de la ciència i la pràctica mèdica, es desenvoluparan diversos seminaris teoricopràctics que aprofundiran en la seua 'anàlisi a través de la discussió de textos i vídeos didàctics, grups de debat, presentacions i redacció de micro-assajos. L'abordatge dels continguts teòrics, es complementarà amb lliçons en línia accessibles per a ser visualitzades a demanda, materials didàctics de suport i recomanacions bibliogràfiques. A més, en línia amb la pedagogia per objectius, es proposaran per a cadascuna de les unitats que conformen el programa, aquelles qüestions que l'alumne/a hauria de ser capaç de resoldre i que seran objecte d'avaluació en l'examen final. Així mateix, des de la seua condició d'assignatura de caràcter introductori al Grau, els continguts pràctics busquen familiaritzar a l'alumne amb la documentació mèdica. S'abordarà la terminologia de les ciències de la salut, el procés de comunicació científica, l'elaboració del treball científic, l'accés a les fonts d'informació mèdica i els aspectes bàsics de la documentació clínica: la història clínica, com a expressió documental de l'acte clínic, i els sistemes d'informació clínica.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2025-26

Competències transversals bàsiques de la UA

  • CT1 : Leer y comprender textos en lengua inglesa.
  • CT2 : Demostrar destreses i habilitats en informàtica i sistemes informacionals.
  • CT3 : Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita.

 

Competències generals

  • CG22 : Redactar històries clíniques i altres registres mèdics de manera comprensible a tercers.
  • CG23 : Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant verbalment com per escrit, amb els pacients, els familiars, els mitjans de comunicació i altres professionals.
  • CG25 : Reconèixer els determinants de salut en la població, tant els genètics com els dependents del sexe i estils de vida, demogràfics, ambientals, socials, econòmics, psicològics i culturals.
  • CG29 : Conèixer les organitzacions nacionals i internacionals de salut i els entorns i condicionants dels diferents sistemes de salut.
  • CG31 : Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per a obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.
  • CG32 : Saber utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats clíniques, terapèutiques, preventives i d'investigació.
  • CG33 : Mantenir i utilitzar els registres amb informació del pacient per a la seua posterior anàlisi, preservant la confidencialitat de les dades.
  • CG34 : Tenir, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu, amb escepticisme constructiu i orientat a la investigació.
  • CG35 : Comprendre la importància i les limitacions del pensament científic en l'estudi, la prevenció i el maneig de les malalties.
  • CG36 : Ser capaç de formular hipòtesis, recol·lectar i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes, seguint el mètode científic.

 

Competències específiques:>>Mòdul II: Medicina social, habilitats de comunicació i iniciació a la investigació

  • CE2.06 : Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar les tecnologies i fonts d'informació clínica i biomèdica, per a obtenir, organitzar, interpretar i comunicar informació clínica, científica i sanitària.
  • CE2.08 : Conocer la historia de la salud y la enfermedad. Conocer la existencia y principios de las medicinas alternativas.
  • CE2.09 : Usar els sistemes de cerca i recuperació de la informació biomèdica. Manejar amb autonomia un ordinador personal.
  • CE2.10 : Conèixer i manejar els procediments de documentació clínica.
  • CE2.12 : Conèixer els principis de la telemedicina.
  • CE2.16 : Realitzar una exposició en públic, oral i escrita, de treballs científics i/o informes professionals.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

 

Explicar la importància de l'enfocament històric per a la formació dels futurs mèdics i per a la pràctica professional.
Analitzar els factors biològics, econòmics, socials, culturals i polítics que han conformat la salut i malaltia i que han intervingut en les diferents estratègies utilitzades per a la prevenció de les malalties.
Analitzar les respostes de les col·lectivitats humanes al problema de la malaltia i situar-les en els seus contextos històrics
Descriure el mètode científic des d'una perspectiva històrica, especificant els diferents abordatges que s'han utilitzat i s'utilitzen per al coneixement científic de la malaltia
Identificar els diferents elements constitutius dels coneixements i la pràctica mèdica i la transmissió d'aquests sabers
Conèixer l'origen i l'estructura del llenguatge mèdic i els instruments de normalització terminològica
Cercar i recuperar la informació científica en medicina, a través de l'ús de les TIC amb eficàcia i criteri.
Analitzar els diferents models i institucions assistencials que han anat sorgint al llarg de la història per a contextualitzar la situació actual.
Conèixer les normes internacionals utilitzades per a la redacció d'articles mèdics.
Conèixer i aprendre a utilitzar els instruments i sistemes de gestió clínica
  • Explicar la importància de l'enfocament històric per a la formació dels futurs mèdics i per a la pràctica professional
  • Analitzar els factors biològics, econòmics, socials, culturals i polítics que han conformat la salut i malaltia i que han intervingut en les diferents estratègies utilitzades per a la prevenció de les malalties
  • Analitzar les respostes de les col·lectivitats humanes al problema de la malaltia i situar-les en els seus contextos històrics
  • Descriure el mètode científic des d'una perspectiva històrica, especificant els diferents abordatges que s'han utilitzat i s'utilitzen per al coneixement científic de la malaltia
  • Identificar els diferents elements constitutius dels coneixements i la pràctica mèdica i la transmissió d'aquests sabers
  • Conèixer l'origen i l'estructura del llenguatge mèdic i els instruments de normalització terminològica
  • Cercar i recuperar la informació científica en medicina, a través de l'ús de les TIC amb eficàcia i criteri
  • Analitzar els diferents models i institucions assistencials que han anat sorgint al llarg de la història per a contextualitzar la situació actual
  • Conèixer les normes internacionals utilitzades per a la redacció d'articles mèdics
  • Conèixer i aprendre a utilitzar els instruments i sistemes de gestió clínica

 

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2025-26

• Explicar la importància de la història de la medicina per a la formació dels futurs metges i per a la seua pràctica professional
• Explicar la condició de disciplina soci-sanitària que cal atribuir a la història de la medicina
• Oferir una visió general de la medicina que integres totes les disciplines i especialitats mèdiques
• Promoure, amb l'ajuda del mètode històric, una actitud crítica enfront dels problemes i reptes que ha d'afrontar la medicina
• Ajudar a la formació de professionals de la medicina responsables, crítics i solidaris
• Analitzar la medicina com una activitat de les societats humanes de tots els temps, dirigida a lluitar contra la malaltia i promoure la salut
• Conéixer els elements constitutius dels coneixements i la pràctica mèdica, els determinants científics i socials que l'han configurada, els seus mecanismes de transmissió i processos d'institucionalització
• Descriure i explicar el mètode de la medicina científica moderna i la seua aplicació per al desenvolupament de les ciències bàsiques de la medicina i el coneixement científic de la malaltia, el seu diagnòstic i tractament
• Explicar el procés de configuració dels elements que defineixen l'acte clínic en la seua dimensió tècnica i comunicativa
• Estudiar la malaltia com una realitat biològica canviant i com un fenomen social integrat en col·lectivitats humanes concretes i com una vivència personal en cada context històric
• Analitzar la ciència mèdica i les seues aplicacions com a activitats integrades en realitats concretes de caràcter social, econòmic, polític i cultural
• Analitzar els factors científics, econòmics, socials, culturals, polítics, etc., que han determinat les estratègies utilitzades per a la prevenció de la malaltia i la promoció de la salut
• Analitzar la influència de l'intolerable social de les malalties evitables en el desenvolupament de la salut pública
• Analitzar la importància que ha tingut el fenomen de la diversificació socioeconòmica enfront de l'assistència mèdica en el desenvolupament dels sistemes de salut
• Conéixer les característiques bàsiques que han definit el procés d'institucionalització de la professió mèdica i les especialitats mèdiques
• Conéixer l'origen i l'estructura del llenguatge mèdic i els instruments de normalització terminològica
• Conéixer la dinàmica de cerca i recuperació de la informació científica en medicina
• Conéixer les normes internacionals utilitzades per a la redacció d'articles mèdics
• Conéixer les característiques i utilitats de la història clínica i els sistemes d'informació clínica

 

 

Dades generals

Codi: 27209
Professor/a responsable:
Bernabéu Mestre, Josep
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,72
Crèdits pràctics: 1,68
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: Infermeria Comunitària, Medicina Preventiva, Salud Pública i Història de la Ciència
    Àrea: HISTORIA DE LA CIENCIA
    Crèdits teòrics: 0,72
    Crèdits pràctics: 1,68
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix