Competències i objectius

Informació provisional. Pendent d'aprovació.

 

Context de l'assignatura per al curs 2025-26

L'assignatura Practicum XI: Cures d'Infermeria en Salut Mental i Intervenció Comunitària s'imparteix al segon quadrimestre del quart curs del Grau en Infermeria. Es tracta d'una assignatura de pràctiques externes curriculars, que troba la base teòrica i conceptual a l'assignatura “Infermeria en Intervenció Comunitària, Salut Mental, Psiquiatria i Ètica”, cursada durant el primer quadrimestre del mateix curs.

El Practicum XI es desenvolupa a través de pràctiques presencials, tutoritzades per professionals clínics i acadèmics acreditats. Aquestes pràctiques fomenten la reflexió crítica sobre lexperiència assistencial i potencien la integració de coneixements, habilitats tècniques i no tècniques, així com actituds professionals fonamentades en lètica de la cura.

L'objectiu principal de l'assignatura és oferir a l'alumnat un espai formatiu on pugui desenvolupar cures d'infermeria integrals, orientades a promoure l'autonomia i el benestar de les persones, considerant de manera holística la seva salut física i mental. Per fer-ho, cal comprendre els processos que afecten la salut mental, identificar els factors que la condicionen i conèixer les intervencions d'infermeria basades en l'evidència científica que afavoreixen la recuperació en diferents contextos assistencials, tant comunitaris com hospitalaris.

Aquesta formació s'articula des d'un enfocament biopsicosocial, que entén la salut mental com a resultat de la interacció dinàmica entre factors biològics, psicològics i socials. En aquest marc, es promou el treball comunitari com a estratègia clau per a la promoció, la prevenció i el seguiment de la salut mental. A més, els estudiants es capaciten per intervenir eficaçment en situacions de crisi, així com en processos de malaltia mental, garantint una atenció centrada en la persona i orientada a la recuperació.

A més, l'assignatura contribueix directament a la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l'Agenda 2030 de Nacions Unides. En particular, s'alinea amb l'ODS 3 (Salut i benestar) i promou una visió integral del benestar psicològic. També es relaciona amb altres ODS vinculats als determinants socials de la salut, com ara l'educació (ODS 4), el treball decent (ODS 8), la reducció de la pobresa (ODS 1) i la creació d'entorns saludables i sostenibles (ODS 11). Així, es reforça la importància de formar professionals de la salut compromesos amb un model datenció que tingui en compte els contextos socials, econòmics i ambientals en què viuen les persones.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2025-26

Competències específiques (CE)

  • E02 : Basar les intervencions dels professionals de les ciències de la salut en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
  • E03 : Establir mecanismes d'avaluació, considerant els aspectes científic, tècnic i de qualitat.
  • E04 : Conèixer els sistemes d'informació sanitària.
  • E05 : Aplicar els mètodes i procediments necessaris en el seu àmbit per a identificar els problemes de salut.
  • E18 : Conèixer i comprendre l'experiència de patir un procés crònic (o malaltia) i viure amb dependència.
  • E22 : Capacitat per a liderar, gestionar i treballar en equip.

 

Competències generals del títol (CG):>>Mòdul de ciències de la infermeria

  • 25 : Aplicar els mètodes i procediments necessaris en el seu àmbit per a identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat.
  • 27 : Educar, facilitar i reforçar la salut i el benestar dels membres de la comunitat, les vides dels quals estiguen afectades per problemes de salut, risc, sofriment, malaltia, incapacitat o mort.
  • 51 : Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família.
  • 52 : Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
  • 53 : Conèixer els problemes de salut mental més rellevants en les diferents etapes del cicle vital, proporcionant cures integrals i eficaces, en l'àmbit de la infermeria.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Aplicar el procés d'infermeria en la preparació, intervenció i posterior vigilància del pacient crònic, dependent o en fase terminal, a més de fer l'educació sanitària al pacient i la família per a la planificació de l'alta o el suport a la mort digna.
  • Reconèixer els objectius de respecte, autonomia i benestar per al pacient i la família, establint la comunicació terapèutica adequada.
  • Reconèixer els sentiments i les actituds que la mort genera en els pacients, els familiar, els alumnes mateix i els professionals.
  • Conèixer el funcionament bàsic de la tecnologia sanitària utilitzada en cures especialitzades en qualsevol context.
  • Identificar els riscos associats a l'ús i manteniment d'aquesta tecnologia en els pacients.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2025-26

Després de cursar amb èxit aquesta assignatura Pràcticum XI, els estudiants seran capaços de, en el pla cognitiu, que inclou resultats que van des del mer coneixement i comprensió teòrics fins a l'anàlisi, síntesi i avaluació de situacions complexes (Agència Nacional d'avaluació de la Qualitat i Acreditació, 2014):

  • R1C. Identificar els principals problemes de salut mental i / o discapacitat i els seus factors de risc, des d'una perspectiva des d'una perspectiva bio-psico-social.
  • R2C. Recopilar la informació pertinent per a la valoració completa i bio-psico-social dels usuaris / es, recolzant-se en instruments estandarditzats.
  • R3C. Seleccionar i planificar intervencions d'infermeria basades en l'evidència, en els processos de salut mental i / o discapacitat de salut des d'una perspectiva bio-psico-social, durant els processos d'hospitalització, rehabilitació i / o recuperació.

En el pla actitudinal, que engloba des de l'escolta activa fins a la presa de decisions i la resolució de conflictes, incloent els criteris ètics professionals s'han enunciat els següents resultats d'aprenentatge:

R4S.Discutir des del respecte les percepcions, actituds i emocions que sorgeixen en el pacient, la família i l'equip davant els processos de salut mental i / o discapacitat.

  • R5S. Mostrar respecte, responsabilitat, iniciativa i predisposició cap al treball en equip.
  • R6S. Mostrar una actitud reflexiva i crítica sobre el seu procés d'aprenentatge.
  • R7S. Establir una relació d'atenció centrada en la persona, respectant els principis de la bioètica, i prestant les cures d'infermeria basant-se ells.

En el pla procedimental, resultats d'aprenentatge de destreses concretes, s'inclouen:

  • R8PM. Demostrar destresa tècnica suficient dels procediments d'aplicació en la unitat / servei.
  • R9M.Demostrar nivell de coneixement suficient dels protocols aplicats en la unitat / servei.
  • R10PM. Demostrar habilitats de comunicació eficaços i un suport emocional eficient amb l'usuari / a, la família i l'equip assistencial.

 

 

Dades generals

Codi: 27041
Professor/a responsable:
Juliá Sanchís, Rocío
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,00
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 4,80

Departaments amb docència

  • Dep.: INFERMERIA
    Àrea: INFERMERIA
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0,6
  • Dep.: INF. COMUNITARIA, MED. PREV. I SALUT PUB
    Àrea: INFERMERIA
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0,6
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix