Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2025-26
Aquesta és la primera de les quatre assignatures que constitueixen la matèria anomenada "Optimització", de tipus obligatori, que forma part del Mòdul Fonamental del Grau.
L'assignatura pretén iniciar l'alumne en la metodologia científica en la presa de decisions, gairebé sempre concernents a l'assignació òptima de recursos escassos, mitjançant la construcció i la resolució de models matemàtics. Més concretament, es fa una discussió detallada dels models d'ús més freqüent, els de Programació Lineal. Aquesta discussió requereix la introducció de fonaments d'anàlisi convexa, l'estudi dels sistemes d'inequacions lineals i dels seus conjunts de solucions (els políedres), el desenvolupament d'algoritmes per obtenir solucions òptimes i l'avaluació de l'impacte, en el valor òptim, de petites variacions en les dades.
En aquesta assignatura s'utilitzen conceptes i resultats vistos prèviament a les assignatures "Àlgebra Lineal I", "Àlgebra Lineal II" i "Anàlisi real de diverses variables I".
Resultats d'aprenentatge / Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2025-26
Competències específiques (CE)
- CE1 : Comprendre i utilitzar el llenguatge matemàtic. Adquirir la capacitat per a enunciar proposicions en diferents camps de la matemàtica per a construir demostracions i per a transmetre els coneixements matemàtics adquirits.
- CE11 : Ser capaç de resoldre problemes d'àmbit acadèmic, tècnic, financer o social mitjançant mètodes matemàtics.
- CE12 : Saber treballar en equip, aportant models matemàtics adaptats a les necessitats col·lectives.
- CE14 : Resoldre problemes qualitatius i quantitatius segons models desenvolupats prèviament.
- CE15 : Reconèixer i analitzar nous problemes i plantejar estratègies per a solucionar-los.
- CE16 : Elaborar, presentar i defensar informes científics tant oralment com per escrit davant d'una audiència.
- CE4 : Saber abstraure les propietats estructurals (d'objectes matemàtics, de la realitat observada, i d'altres àmbits) per a distingir-les de les purament ocasionals i poder comprovar-les amb demostracions o refutar-les amb contraexemples, així com identificar errors en raonaments incorrectes.
- CE5 : Proposar, analitzar, validar i interpretar models de situacions reals senzilles, utilitzant les eines matemàtiques més adequades a les finalitats que es persegueixen.
- CE6 : Resoldre problemes de matemàtiques, mitjançant habilitats de càlcul bàsic i altres tècniques, planificant-ne la resolució a partir de les eines de què es dispose i de les restriccions de temps i recursos.
- CE7 : Utilitzar aplicacions informàtiques d'anàlisi estadística, càlcul numèric i simbòlic, visualització gràfica, optimització o d'altres per a experimentar en matemàtiques i resoldre problemes.
- CE8 : Desenvolupar programes que resolguen problemes matemàtics utilitzant per a cada cas l'entorn computacional adequat.
Competències genèriques específiques de la UA
- CGUA1 : Comprensió de la llengua estrangera anglès en l'àmbit científic.
- CGUA2 : Tenir coneixements d'informàtica relatius a l'àmbit d'estudi.
- CGUA3 : Adquirir o tenir les habilitats bàsiques en TIC (tecnologies de la informació i comunicació) i gestionar adequadament la informació obtinguda.
Competències genèriques de grau
- CG1 : Desenvolupar la capacitat d'anàlisi, síntesi i raonament crític.
- CG2 : Demostrar capacitat de gestió/direcció eficaç i eficient: esperit emprenedor, iniciativa, creativitat, organització, planificació, control, presa de decisions i negociació.
- CG3 : Resoldre problemes de manera efectiva.
- CG4 : Demostrar capacitat de treball en equip.
- CG5 : Comprometre's amb l'ètica, els valors d'igualtat i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
- CG6 : Aprendre de manera autònoma.
- CG7 : Demostrar capacitat d'adaptar-se a noves situacions.
- CG8 : Adquirir una preocupació permanent per la qualitat i el medi ambient, el desenvolupament sostenible i la prevenció de riscos laborals.
- CG9 : Demostrar habilitat per a transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Ser capaç de construir models de programació lineal com a eina per a prendre decisions.
- Analitzar i resoldre amb llapis i paper problemes senzills de programació lineal i els corresponents problemes duals.
- Utilitzar algorismes de programació lineal, a través de les corresponents aplicacions informàtiques, per a obtenir solucions òptimes.
- Validar el model i interpretar les solucions òptimes oposades.
- Valorar, a partir de la solució òptima oposada dels problemes primal i dual, l'impacte en el valor òptim de petites pertorbacions de les dades (anàlisi de sensibilitat).
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2025-26
Dades generals
Codi:
25027
Professor/a responsable:
Vicente Pérez, José
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,32
Crèdits pràctics:
1,08
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
Matemàtiques
Àrea: Estadística i Investigació Operativa
Crèdits teòrics: 1,32
Crèdits pràctics: 1,08
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
DOBLE GRAU EN FÍSICA I MATEMÁTIQUES
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 2)
-
GRAU EN MATEMÀTIQUES
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 2)

