Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2025-26

L’objectiu fonamental de l’assignatura és comprendre i analitzar la connexió que existeix en l’oceà entre els processos fisicoquímics i els biològics. En aquesta assignatura es tracta d’analitzar els canvis en els patrons espacials i temporals, així com el flux de matèria i energia, en les comunitats pelàgiques que habiten els oceans, i comprendre la relació a diferents escales amb els forçaments fisicoquímics i climàtics, amb la finalitat d’entendre els processos que regeixen la producció primària i secundària oceànica del fitoplàncton i el zooplàncton.

D’altra banda, s’estudia el necton marí i la seua relació amb la complexitat i l’heterogeneïtat de l’hàbitat pelàgic i bentònic. S’analitzen les comunitats de peixos i mamífers marins de diversos ambients oceànics, i s’estudien les relacions tròfiques, els processos migratoris i l’estat de conservació de les seues poblacions.

En la part instrumental s’estudien els mètodes de mostreig més habituals en oceanografia biològica per a les comunitats pelàgiques i nectòniques, i es practica l’organització d’una campanya oceanogràfica i la comunicació científica.

De manera transversal, s’analitzen els impactes antròpics sobre els ecosistemes marins com ara el canvi climàtic, la contaminació per plàstics o l’eutrofització.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2025-26

Competències específiques:>>de coneixement

  • CE1 : Posseir coneixements bàsics de l'estructura molecular, genètica, organització cel·lular, processos evolutius dels éssers vius.
  • CE13 : Conèixer les tècniques bàsiques de mostreig en la columna d'aigua, llit marí i organismes associats, així com de mesura de variables estructurals i dinàmiques.
  • CE6 : Conèixer i comprendre els fets essencials, conceptes, principis i teories relacionades amb les ciències marines, i la seua relació amb altres ciències.
  • CE7 : Conèixer l'organització estructural i funcional dels organismes marins, i també comprendre la seua diversitat biològica.
  • CE8 : Conèixer els principis fonamentals de l'ecologia, l'estructura i la funció dels ecosistemes, i desenvolupar-la per a l'ambient marí i costaner.

 

Competències específiques:>>d'habilitat

  • CE20 : Demostrar el coneixement i la comprensió dels mètodes inductius i deductius, elaboració d'hipòtesis i disseny experimental.
  • CE22 : Capacitació per a la presa de dades (oceanogràfiques, biològiques, sedimentològiques, químiques), avaluar-les, processar-les i interpretar-les en relació amb les teories en ús.
  • CE26 : Adquirir la capacitat necessària per a dissenyar, tractar la informació, redactar i executar projectes relacionats amb l'ambient marí i litoral.
  • CE30 : Ser capaç de dur a terme procediments estàndards de mostreig en el mar i en el laboratori implicats en treballs de recerca.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer els principis bàsics de l'estructura i funció dels éssers vius i els ecosistemes marins, base de l'oceanografia biològica.
  • Conèixer i comprendre l'estructura i els processos dels sistemes pelàgics i bentònics.
  • Aprendre les tècniques bàsiques de mostreig en la columna d'aigua i fons marins i en organismes pelàgics i bentònics.
  • Capacitació per a la planificar i fer estudis en oceanografia biològica.
  • Adquirir la capacitat necessària per a dissenyar, redactar, executar i presentar informes i treballs científics en el camp de l'oceanografia biològica.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2025-26

1. Entendre la relació entre l’estructura fisicoquímica de l’oceà i el funcionament dels ecosistemes marins, en referència a diferents escales espacials i temporals.
2. Comprendre la relació entre processos oceanogràfics, com ara els fronts i les zones d’aflorament, i la producció primària i secundària.
3. Analitzar les modificacions en el funcionament dels ecosistemes pelàgics en relació amb el canvi climàtic global.
4. Entendre la relació entre l’estructura dels poblaments del necton i les característiques ambientals, la biologia de les espècies i el comportament tròfic.
5. Identificar els processos oceanogràfics i les relacions biològiques amb els moviments i les migracions del necton en els ecosistemes marins.
6. Capacitar l’estudiant per al plantejament i l’organització de campanyes oceanogràfiques.
7. Capacitar l’estudiant en la utilització de la instrumentació bàsica emprada en estudis oceanogràfics.
8. Incrementar la capacitat de realitzar anàlisis estadístics de dades oceanogràfiques i la seua representació gràfica.
9. Potenciar la capacitat de l’estudiant en la comunicació científica mitjançant la redacció d’articles científics i la preparació de pòsters i comunicacions orals.
10. Globalment, millorar els coneixements i desenvolupar les aptituds de l’estudiant per a realitzar estudis en oceanografia biològica de manera professional.

 

 

Dades generals

Codi: 24536
Professor/a responsable:
Sánchez Jerez, Pablo
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,00
Crèdits pràctics: 1,40
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: CIENCIES DEL MAR I BIOLOGIA APLICADA
    Àrea: ZOOLOGIA
    Crèdits teòrics: 1
    Crèdits pràctics: 1,4
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix