Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2025-26
Estructura Social d'Espanya és una assignatura optativa que forma part de la Matèria Estructura Social al Pla d'Estudis del Grau de Sociologia. Aquesta matèria agrupa dues assignatures obligatòries -Estructura Social i Processos Socials I: Desigualtat i Exclusió-, ubicades a 2n curs; i dues optatives -Planificació de la Intervenció Social i Estructura Social d'Espanya-, totes dues a 4t curs.
L'estudi de l'Estructura Social s'adreça a l'anàlisi dels trets del sistema històric modern, les seues transformacions i l'evolució de les societats contemporànies, amb una atenció especial als fenòmens de la distribució de la riquesa, el poder i les classes socials. Pels seus continguts, l'estudi de l'estructura social és de caràcter eminentment teòric, de fet, conforma una de les àrees amb controvèrsies teòriques més profundes de la Sociologia. No obstant això, s'intentarà desenvolupar un vessant aplicat i de comfrontació amb les dades.
Els estudiants de Sociologia han adquirit al segon curs els coneixements essencials referits a l'estructura social mundial i els processos històrics que l'han determinat, així com als fenòmens de la desigualtat. Per això, ara és possible enfrontar l'estudi en profunditat de l'Estructura Social d'Espanya, entenent-la com un cas específic, en el context d'un model més ampli. Sense renunciar als elements teòrics, en centrar-se en una realitat social concreta, és possible una aproximació més atenta als aspectes empírics, i també als processos de canvi des d'una perspectiva més micro.
Des de l'esclat de la crisi econòmica, s'estan produint acceleradament canvis substantius que afecten la mateixa estructura social, entre altres motius, perquè s'estan sentant les bases d'un repartiment diferent de la participació a la riquesa social. És, per això, d'interès innegable analitzar aquests canvis i el seu significat en el moment actual.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2025-26
Competències específiques de formació disciplinària (saber)
- CES2 : Anàlisi dels principals trets del sistema històric modern (estructura) i de les transformacions i evolució de les societats contemporànies.
Competències específiques de formació personal (saber estar, ser)
- CEE1 : Actitud crítica respecte de les doctrines (corrents principals, paradigmes dominants) i les pràctiques socials.
- CEE2 : Assumpció dels valors democràtics i compromís amb el respecte als drets humans i la no-discriminació per motius de sexe, classe, raça, ètnia, nació, edat, opinió o discapacitat.
Competències transversals
- CT1 : Capacitat d'anàlisi i síntesi.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Analitzar l'estructura social d'Espanya.
- Analitzar els principals conceptes i generalitzacions sobre la societat espanyola i els seus processos.
- Comprendre les causes de les desigualtats socials, culturals i de gènere a Espanya.
- Conèixer els components bàsics de les desigualtats socials i les diferències culturals en termes de processos.
- Analitzar les transformacions i evolució de la societat espanyola.
- Estudiar la població espanyola, la seua evolució i distribució, les institucions bàsiques, el treball i les classes socials.
- Introduir en l'evolució de la societat espanyola contemporània i dels seus moviments socials i polítics.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2025-26
4.1. OBJECTIUS
4.1.1. Objectius de coneixement
- Analitzar l'estructura social d'Espanya.
- Analitzar els principals conceptes i la generalització sobre la societat espanyola i els seus processos.
- Comprendre les causes de les desigualtats socials, culturals i de gènere a Espanya.
- Conéixer els components bàsics de les desigualtats socials i les diferències culturals en termes de processos
- Analitzar les transformacions i evolució de la societat espanyola
- Estudiar la població espanyola, la seva evolució i distribució, les institucions bàsiques, el treball i les classes socials
- Introduir l'alumnat en l'evolució de la societat espanyola contemporània i dels seus moviments socials i polítics
4.1.2. Habilitats
- Obtenir informació pertinent de fonts secundàries utilitzades habitualment per analitzar la desigualtat i l'estratificació social.
- Interpretar la informació secundària i contextualitzar-la
- Elaborar els indicadors més freqüents a l'àmbit de l'Estructura Social.
- Poder establir interdependències significatives entre el nivell teòric i l'anàlisi de les dades empíriques.
- Progressar al domini de tècniques de treball cooperatiu en grup.
- Millorar les habilitats d'anàlisi i de síntesi en les exposicions orals i escrites.
- Aprendre a desenvolupar arguments crítics basats en l'explicació lògica i la discussió raonada.
- Enfortir les habilitats daprenentatge autònom i capacitat crítica.
Dades generals
Codi:
23034
Professor/a responsable:
Catala Oltra, Luis
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,50
Crèdits pràctics:
0,90
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
Sociologia II
Àrea: SOCIOLOGIA
Crèdits teòrics: 1,5
Crèdits pràctics: 0,9
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN SOCIOLOGIA
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 4)

