Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2025-26
Fonaments d'Economia de l'Empresa és una assignatura de formació bàsica de caràcter introductori en la qual l'estudiant rep un conjunt de coneixements que li han de permetre familiaritzar-se amb els conceptes i eines d'administració, de manera que puga interpretar la realitat empresarial de manera sistémica i global. Des d'aquest punt de vista, el centre de gravetat de la matèria s'estableix en l'estudi de l'empresa, l'empresari, i les principals decisions empresarials, de manera que s'establisca una primera presa de contacte amb els coneixements i mecanismes de raonament que, posteriorment, es desenvoluparan, en assignatures de direcció i gestió més específiques. En particular, es pot destacar la relació directa amb les següents assignatures del grau d'ADE:
o Direcció d'Operacions, de 1º curs.
o Disseny de l'Organització, de 2º curs.
o Direcció Estratègica de l'Empresa I, de 3º curs.
o Direcció Estratègica de l'Empresa II, de 3º curs.
o Estratègia i Direcció Internacional de l'Empresa, de 4º curs.
o Creació d'empreses, de 4º curs.
o Direcció de Recursos Humans, de 4º curs.
o Gestió de la qualitat i del Medi ambient, de 4º curs.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2025-26
Competències transversals
- CT1 : Llegir i comunicar-se en l'àmbit professional en un idioma estranger, especialment en anglés.
- CT2 : Usar habitualment les eines informàtiques i les tecnologies de la informació i les comunicacions en tot l'exercici professional.
- CT3 : Capacitat de comunicació oral i escrita.
Competències Específiques
- CE1 : Conèixer els fonaments bàsics de la gestió i administració d'una empresa o organització petita, mitjana o gran, comprenent-ne la ubicació competitiva i institucional i identificant-ne les fortaleses i debilitats.
- CE10 : Comprendre les principals teories de l'organització empresarial i ser capaç de desenvolupar coneixements i habilitats en la direcció d'operacions empresarials.
- CE15 : Conèixer els factors de l'entorn que influeixen en la competitivitat de l'empresa, per a ser capaç d'establir-ne els objectius, a més d'identificar i desenvolupar les estratègies competitives, especialment en els àmbits operatiu i tàctic.
Competències bàsiques i generals:>>Generals
- CG1 : Adquirir capacitat per a la cercar i analitzar informació rellevant que permeta interpretar l'evolució dels mercats de béns i serveis i formular una estratègia de màrqueting.
- CG2 : Ser capaç de treballar en equip, liderar-lo i motivar-lo, durant el treball professional, en la direcció de màrqueting.
- CG3 : Ser capaç d'aprendre per a emprendre estudis posteriors de màrqueting i recerca de mercats, amb un alt grau d'autonomia.
- CG4 : Aplicar, a l'anàlisi dels problemes, criteris professionals basats en l'ús de les estratègies empresarials i de màrqueting i recerca de mercats.
- CG5 : Ser capaç de prendre decisions empresarials i en la direcció de màrqueting, aplicant els coneixements a la pràctica des d'una perspectiva interdisciplinària i integradora de coneixements.
- CG6 : Ser capaç de derivar informació rellevant, impossible de reconèixer per no professionals, a partir de dades socioeconòmiques.
- CG7 : Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social en el treball, respectant el medi ambient, coneixent i comprenent la importància del respecte als drets fonamentals, la igualtat d'oportunitats entre homes i dones, l'accessibilitat universal per a les persones amb discapacitat i el respecte als valors propis d'una cultura de pau i valors democràtics.
- CG8 : Analitzar els problemes, en l'àmbit dels mercats i el màrqueting estratègic, amb raonament crític, sense prejudicis, amb precisió i rigor.
- CG9 : Mostrar capacitat de síntesi en l'anàlisi dels entorns econòmics i empresarials i a l'hora d'emetre judicis basats en les dades obtingudes.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Desenvolupar un esperit crític davant les situacions de l'empresa.
- Desenvolupar visions diferents del paper que juga l'empresa, com a instrument de desenvolupament econòmic.
- Conèixer l'evolució de les diverses teories sobre l'organització i l'administració d'empreses.
- Conèixer quins elements i característiques defineixen l'entorn empresarial, distingint-ne els dos tipus bàsics: genèric i específic.
- Distingir les etapes del procés de presa de decisions, a més dels principals errors comesos en cadascuna d'aquestes etapes.
- Aprendre a usar models matemàtics de presa de decisions.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2025-26
Objectius Conceptuals
1. Conèixer l'evolució de les diferents teories sobre l'organització i l'administració d'empreses.
2. Conèixer què elements i característiques defineixen l'entorn empresarial, distingint els dos tipus bàsics: genèric i específic.
3. Distingir les etapes del procés de presa de decisions així com els principals errors comesos en cadascuna d'elles.
Objectius Procedimentals
4. Aprendre a usar models matemàtics de presa de decisions.
Objectius Actitudinals
5. Desenvolupar un esperit crític davant les situacions de l'empresa.
6. Desenvolupar diferents visions del paper que juga l'empresa com a instrument de desenvolupament econòmic.
Dades generals
Codi:
21503
Professor/a responsable:
Manresa Marhuenda, Encarnación
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
1,20
Crèdits pràctics:
1,20
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
ORGANITZACIO D'EMPRESES
Àrea: ORGANITZACIO D'EMPRESES
Crèdits teòrics: 1,2
Crèdits pràctics: 1,2
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN MÀRQUETING
Tipus d'assignatura: BÀSICA (Curs: 1)