Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2025-26
Actualmente la sociedad va encaminada a un desarrollo en la convivencia con el medio, llevando a cabo acciones para un desarrollo sostenible con el fin de aprovechar eficientemente los recursos que nos ofrece el medio. El desarrollo de una conciencia de respeto al medio ambiente se debe iniciar en los centros educativos, educando y concienciando en la actualidad a los adultos del mañana.
La formación del futuro profesorado en competencias de respeto y protección del medio se convierten en fundamentales actualmente. Por tanto, a través del desarrollo de actividades educativas relacionadas con la naturaleza se pretende dotar a los futuros docentes de las herramientas fundamentales para el trabajo en la escuela basado en el respeto, protección y conocimiento del medio.
Por otro lado, se pretende recuperar el espacio natural de juego y aprovechar las oportunidades que presenta para el enriquecimiento y desarrollo sociocultural de la naturaleza.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2025-26
GRAU EN MESTRE EN EDUCACIÓ INFANTIL
Competències generals del títol (CG)
- CG2 : Capacitat d'aprenentatge i responsabilitat. Prendre consciència del propi procés d'aprenentatge i autoregular-lo. Capacitat de cercar, usar i integrar la informació. Mostrar interès per a aprendre al llarg de la vida i actualitzar les pròpies competències i els punts de vista professionals, de manera autònoma, orientada o dirigida, segons les necessitats de cada moment. Vetlar per un creixement emocional equilibrat.
- CG5 : Habilitats en les relacions interpersonals. Mostrar empatia, sociabilitat i tacte en la comunicació amb els altres, així com una actitud contrària a la violència, als prejudicis i als estereotips sexistes. Crear una atmosfera agradable i cooperativa. Transmetre benestar, seguretat, tranquil·litat i afecte en les relacions interpersonals.
- CG6 : Capacitat creativa i emprenedora. Formular, dissenyar i gestionar projectes innovadors per a donar resposta a les necessitats detectades. Buscar i integrar nous coneixements i actituds en experiències tant internacionals com del propi territori amb la finalitat d'emprendre canvis de manera creativa en les pràctiques professionals.
- CG8 : Sostenibilitat. Valorar l'impacte social i mediambiental de les pròpies actuacions i de les de l'entorn. Manifestar visions integrades i sistèmiques i promoure canvis per a una gestió sostenible dels recursos.
- CG9 : Capacitat comunicativa. Comprendre i expressar-se oralment i per escrit en les llengües oficials de la Comunitat Valenciana i una llengua estrangera, amb incorporació de tots els elements visuals i auditius, disponibles i necessaris en cada cas, amb la finalitat de comunicar-se de manera eficaç i eficient en diferents entorns i per a diferents funcions.
Competències específiques (CE)
- CE10 : Fomentar el creixement i el desenvolupament infantil, amb especial atenció als fonaments d'higiene, salut i nutrició, i als fonaments dels processos d'aprenentatge i de construcció de la personalitat en la primera infància. Reconèixer els fonaments de l'atenció primerenca.
- CE11 : Implicar-se en la diversitat d'accions que comprèn el funcionament de les escoles d'educació infantil, basant-se en el coneixement de la seua organització.
- CE2 : Promoure i facilitar els aprenentatges en la primera infància, des d'una perspectiva globalitzadora i integradora de les diferents dimensions cognitiva, lingüística, emocional, motriu, social, filosòfica, cultural i volitiva.
- CE4 : Fomentar la convivència dins i fora de l'aula d'educació infantil i abordar la resolució pacífica de conflictes.
- CE6 : Dinamitzar la reflexió en grup sobre l'acceptació de normes i el respecte als altres. Promoure l'autonomia i la singularitat de cada estudiant com a factors d'educació de les emocions, els sentiments i els valors en la primera infància.
- CE7 : Potenciar l'evolució dels diferents llenguatges de l'educació infantil, identificar possibles disfuncions i vetlar per la seua correcta evolució. Afavorir el desenvolupament de les habilitats comunicatives.
- CE8 : Abordar amb eficàcia situacions d'aprenentatge de llengües en contextos multiculturals i multilingües. Seleccionar els recursos educatius més adequats per a cada situació.
Competències Mòdul optativitat:>>Menció en Educació Física
- M.EF.07 : Dominio para utilizar eficientemente los recursos expresivos del cuerpo en los diferentes entornos de prácticas.
- M.EF.09 : Destreza para diseñar programas de actividades físico-deportivas de carácter recreativo en contextos sociales, culturales y de atención a la diversidad.
GRAU EN MESTRE EN EDUCACIÓ PRIMÀRIA
Competències generals del títol (CG)
- CG2 : Planificar, organitzar i gestionar processos, informació, resolució de problemes i projectes. Tenir iniciativa, esperit emprenedor i capacitat de generar noves idees i accions.
- CG5 : Treballar en equip, col·laborant i liderant quan siga necessari.
- CG6 : Valorar la diversitat com un fet natural i integrar-la positivament.
- CG8 : Entendre l'aprenentatge com un fet global, complex i transcendent. Autoregular el propi aprenentatge i mobilitzar sabers de tot tipus per a adaptar-se a situacions noves i connectar coneixements com a mètode per a elaborar-ne altres de nous.
- CG9 : Valorar l'impacte social i mediambiental d'actuacions en el seu àmbit.
Competències específiques (CE)
- CE10 : Utilitzar l'avaluació en la seua funció pedagògica i no solament acreditativa, com a element regulador i promotor de la millora de l'ensenyament, de l'aprenentatge i de la pròpia formació, i assumir la necessitat de desenvolupament professional continu mitjançant la reflexió, l'autoavaluació i la investigació sobre la pròpia pràctica.
- CE11 : Comprendre que el fet educatiu en general i els processos d'ensenyament i aprenentatge en particular són complexos. Assumir que l'exercici de la funció docent ha de millorar, actualitzar-se i adaptar-se als canvis científics, pedagògics, socials i culturals. Entendre la importància de participar en projectes d'innovació i d'investigació relacionats amb l'ensenyament i l'aprenentatge, i d'introduir propostes innovadores en l'aula.
- CE2 : Comprendre les característiques i condicions en les quals es produeix l'aprenentatge escolar i identificar com pot afectar el desenvolupament de l'alumnat i exercir la funció tutorial, orientant els alumnes i els pares del seu grup d'alumnes. Tot això buscant l'entesa i la cooperació amb les famílies, tenint en compte els diferents contextos familiars i estils de vida.
- CE4 : Motivar i potenciar el progrés escolar de l'alumnat en el marc d'una educació integral i promoure el seu aprenentatge autònom, partint dels objectius i continguts propis de cada nivell educatiu, amb expectatives positives del progrés de l'alumnat. Tot això renunciant als estereotips establits i externs a l'aprenentatge, i desenvolupant estratègies que eviten l'exclusió i la discriminació.
- CE6 : Potenciar en l'alumnat una actitud de ciutadania crítica responsable i poder dinamitzar la construcció participada de normes de convivència democràtica i enfrontar-se i resoldre de manera col·laborativa situacions problemàtiques i conflictes. Ser capaç d'analitzar les desigualtats socials en el marc de la complexa relació educació-escola i el paper del mestre per a reproduir-les o transformar-les.
- CE7 : Dissenyar i desenvolupar projectes educatius, unitats de programació, entorns, activitats i materials, incloent-hi els digitals, que permeten adaptar el currículum a la diversitat de l'alumnat i promoure la qualitat dels contextos en què es desenvolupa el procés educatiu, de manera que es garantisca el seu benestar.
- CE8 : Assumir la dimensió ètica de docent, actuant amb responsabilitat, prenent decisions i analitzant críticament les concepcions i propostes sobre educació procedents tant de la investigació i la innovació com de l'administració educativa.
Competències Mòdul optativitat:>>Menció en Educació Física
- M.EF.07 : Dominio para utilizar eficientemente los recursos expresivos del cuerpo en los diferentes entornos de prácticas.
- M.EF.09 : Destreza para diseñar programas de actividades físico-deportivas de carácter recreativo en contextos sociales, culturales y de atención a la diversidad.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conèixer les bases de l'activitat física en l'entorn natural.
- Conèixer i transmetre la cura del medi ambient a través de l'esport.
- Conèixer i transmetre els jocs motrius en el medi natural.
- Conèixer i transmetre la Iniciació a les activitats físiques en diferents entorns.
- Conèixer i transmetre els recursos motrius i el medi natural.
- Conèixer i utilitzar la didàctica de les activitats físiques en el medi natural.
- Aplicar didàcticament les activitats físiques en el medi natural.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2025-26
- Iniciarse en la organización de actividades fi¿sicas y arti¿stico-expresivas en el medio natural o entornos no habituales de manera autónoma.
- Conocer y usar de manera óptima y autónoma los materiales y las técnicas adecuadas relacionadas con las actividades físicas en el medio natural.
- Aplicar medidas de seguridad y acciones para la prevención de accidente y la conservacio¿n del medio y la sostenibilidad en las actividades en el entorno natural.
- Valorar el patrimonio natural y cultural cercano, a trave¿s de actividades fi¿sicas y arti¿stico-expresivas en el entorno y desde una perspectiva comunitaria y cri¿tica.
- Reconocer y relacionar las características de las actividades fi¿sicas y arti¿stico-expresivas en el medio natural con una finalidad inclusiva.
- Experimentar y aplicar adecuadamente los recursos tecnolo¿gicos como herramientas para desarrollar y organizar actividades físicas en el medio natural.
Dades generals
Codi:
17800
Professor/a responsable:
Ferriz Valero, Alberto
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
0,60
Crèdits pràctics:
1,80
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
Didàctica General i Didàctiques Específiques
Àrea: DIDACTICA DE L'EXPRESSIO CORPORAL
Crèdits teòrics: 0,6
Crèdits pràctics: 1,8
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN MESTRE EN EDUCACIÓ PRIMÀRIA
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 3)
-
GRAU EN MESTRE EN EDUCACIÓ INFANTIL
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 3)