Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2025-26
El llenguatge del joc és potser universal, estant fortament relacionat amb la motricitat humana encara que no en exclusiva. D'altra banda, la convivència interpersonal es basa en el respecte a l'essència personal així com a la grupal i el grup al qual tot ser pertany, en sentit ampli, és la raça humana sense distinció. Interacció cultural, llenguatge universal i joc són realitats socials i humanes emparentades. Els jocs formen part dels costums de tots les pobles.
Cagigal (1966) defensava la importància que exerceix el joc i l'esport en la vida. L'acció lúdica és vivència de xiquets, xiquetes, joves i ancians. Les col·lectivitats naixen amb il·limitades possibilitats de joc; dins d'ell evolucionen, estableixen regles i regulen els seus comportaments. El joc és una realitat que apareix com a necessitat en el més comú dels mortals i que és inherent a l'espècie animal. L'acte lúdic practicat al llarg de la història per la *ludo-raça que habita en el planeta, s'ha convertit, sense discussió, en objecte d'estudi, des d'una perspectiva científica.
Ha existit una sèrie de concepcions errònies sobre l'activitat lúdica que suggerien una visió molt reduïda del joc com a element fonamental en el desenvolupament de l'ésser humà. Les creences que el joc no és una activitat seriosa, o que per a jugar no fa falta consumir grans quantitats d'energia, o que el que juga no està desenvolupant les seues capacitats, no van fer sinó obrir un gran debat al voltant de l'acte lúdic.
La realitat del joc s'explica des de diverses ciències i disciplines, sent impossible limitar-la sota una cobertura científica única; la realitat lúdica és objecte d'estudi multidisciplinari. Disciplines com la Psicologia, la Pedagogia, la Biologia, la Sociologia, la Història, l'Antropologia o actualment les Ciències de l'Activitat Física i l'Esport, han estudiat a fons el fenomen. Probablement és la Psicologia, la ciència que més explicacions o interpretacions ha aportat referides al joc infantil. En aquest àmbit realitzarem una breu revisió de les teories més rellevants sobre el joc, centrant-nos en Arnulf Rüssel, qui defensa que el joc és una activitat generadora de plaer sense finalitat externa. La seua aportació erudita ha causat una gran influència en molts estudis sobre el joc. Els seus plantejaments ens semblen fonamentals a l'hora d'analitzar el joc infantil des d'un enfocament psicopedagògic.
Joc i esport es converteixen en el recurs didàctic ideal per al professor, a l'hora d'introduir els valors bàsics de convivència democràtica a l'escola. Des dels jocs preesportius, es transmetran no solament coneixements teoricopràctics sobre l'anatomia humana, sinó que educarem a la persona, abans que a l'esportista. Des d'un plantejament humanista, tractarem d'unir cervell i múscul, seguint la vertadera naturalesa del joc, que no és una altra que la pura diversió. Excel·lència esportiva i desenvolupament de les qualitats físiques no seran mai prioritat en aquesta assignatura.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2025-26
Competències generals del títol (CG)
- CG2 : Planificar, organitzar i gestionar processos, informació, resolució de problemes i projectes. Tenir iniciativa, esperit emprenedor i capacitat de generar noves idees i accions.
- CG5 : Treballar en equip, col·laborant i liderant quan siga necessari.
- CG7 : Exercir la crítica i l'autocrítica emetent judicis raonats, i adquirir un compromís ètic, personal i professional. Estar motivat per a millorar la qualitat.
- CG8 : Entendre l'aprenentatge com un fet global, complex i transcendent. Autoregular el propi aprenentatge i mobilitzar sabers de tot tipus per a adaptar-se a situacions noves i connectar coneixements com a mètode per a elaborar-ne altres de nous.
- CG9 : Valorar l'impacte social i mediambiental d'actuacions en el seu àmbit.
Competències específiques (CE)
- CE4 : Motivar i potenciar el progrés escolar de l'alumnat en el marc d'una educació integral i promoure el seu aprenentatge autònom, partint dels objectius i continguts propis de cada nivell educatiu, amb expectatives positives del progrés de l'alumnat. Tot això renunciant als estereotips establits i externs a l'aprenentatge, i desenvolupant estratègies que eviten l'exclusió i la discriminació.
- CE5 : Identificar i recolzar a l'alumnat amb el qual es treballa perquè no aconsegueix el seu potencial d'aprenentatge o té dificultats de comportament, emocionals o socials. També saber com sol·licitar assessorament als diferents serveis i especialistes per a atendre la diversitat de necessitats educatives especials.
- CE6 : Potenciar en l'alumnat una actitud de ciutadania crítica responsable i poder dinamitzar la construcció participada de normes de convivència democràtica i enfrontar-se i resoldre de manera col·laborativa situacions problemàtiques i conflictes. Ser capaç d'analitzar les desigualtats socials en el marc de la complexa relació educació-escola i el paper del mestre per a reproduir-les o transformar-les.
Competències Mòdul optativitat:>>Menció en Educació Física
- M.EF.03 : Dominio para evaluar las habilidades motrices básicas de los diferentes juegos y deportes.
- M.EF.04 : Capacidad de gestión y aplicación de los conocimientos sobre el juego y deporte escolar.
- M.EF.07 : Dominio para utilizar eficientemente los recursos expresivos del cuerpo en los diferentes entornos de prácticas.
- M.EF.08 : Dominio para planificar, evaluar y controlar los aprendizajes motrices y la eficacia de los mismos en los juegos y deportes.
- M.EF.09 : Destreza para diseñar programas de actividades físico-deportivas de carácter recreativo en contextos sociales, culturales y de atención a la diversidad.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conèixer, comprendre i analitzar els principis de l'esport i la seua naturalesa educativa.
- Adquirir el coneixement dels models d'iniciació a l'esport.
- Conèixer i transmetre el joc esportiu en l'àmbit escolar.
- Aprendre i transmetre la Iniciació als esports individuals.
- Capacitat per a conèixer i transmetre la Iniciació als esports col·lectius.
- Implementar l'esport educatiu en els diferents nivells del currículum.
- Aplicar didàcticament el tractament educatiu de la competició en l'àmbit escolar.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2025-26
1. Analitzar el concepte de joc i reconèixer les seues principals característiques.
2. Analitzar el concepte de esport i reconèixer les seues principals característiques.
3. Iniciació a l'estudi de l'evolució del joc i l'esport mitjançant la història.
4. Analitzar el paper del joc como a procés de desenvolupament, medi d'integració social i aprenentatge en el alumnat.
5. Asolir tècniques i mètodes per la planificació d'activitats lúdiques i esportives a l'escola.
6. Conèixer les diferents clasificacions i tipus de jocs i esports.
7. Conèixer i valorar la pilota valenciana: la seua història, valors, modalitats, instalacions i materials de joc.
8. Capacitar per l'aplicació de la pilota al context escolar i conèixer la situació de la pilota valenciana al sistema educatiu valencià.
9. Iniciació al anàlisi psicopedagògic en l'activitat lúdica.
Dades generals
Codi:
17560
Professor/a responsable:
Carbonell Martínez, José Antonio
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
0,60
Crèdits pràctics:
1,80
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
DIDACTICA GENERAL I DIDACTIQUES ESPECIF.
Àrea: DIDACTICA DE L'EXPRESSIO CORPORAL
Crèdits teòrics: 0,6
Crèdits pràctics: 1,8
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN MESTRE EN EDUCACIÓ PRIMÀRIA
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 3)