Competències i objectius

Informació provisional. Pendent de revisió per part de la persona responsable.

 

Context de l'assignatura per al curs 2025-26

La atención a la diversidad de las personas, es aún a día de hoy una asignatura pendiente. Con la presente asignatura se tiene como objetivo, conocer las características y necesidades de las personas, y su aplicación en la enseñanza desde área de educación y actividad física.

La asignatura, cuenta con una carga docente de 6 créditos ECTS equivalentes a 150 horas de trabajo presencial y no presencial de  los/as alumnos/as, esta se imparte como asignatura optatica en el primer semestre del cuarto curso del grado de ciencias de la actividad física y el deporte.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2025-26

Competències transversals

  • CGUA1 : Competències en idioma estranger.
  • CGUA2 : Competències informàtiques i informacionals.
  • CGUA3 : Competències en comunicació oral i escrita.

 

Competències generals

  • CG1.1 : Capacitat d'identificació, relació, anàlisi, síntesi i aplicació dels continguts conceptuals determinats per les matèries de la titulació de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
  • CG1.2 : Capacitat de gestió de la informació i el coneixement en situacions noves i complexes, resolució de problemes i presa de decisions per al desenvolupament de continguts instrumentals i procedimentals de les matèries del grau de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
  • CG2.2 : Ús i integració de la informàtica aplicada a l'àmbit de les matèries d'estudi de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
  • CG3.1 : Capacitat de dissenyar, aplicar i avaluar processos, programes i projectes de qualitat en el camp de la docència, l'entrenament, la promoció de la salut i la recreació esportiva.
  • CG3.2 : Atenció i reconeixement de la diversitat i multiculturalitat en l'àmbit de docència i aprenentatge, l'entrenament, la promoció de la salut i la recreació.
  • CG5.1 : Compromís amb els valors d'equitat respecte a qüestions de gènere, diversitat i democràcia en la pràctica de l'activitat física i esportiva.

 

Competències Específiques

  • AC1.1 : Comprendre, elaborar i saber aplicar els procediments, estratègies, activitats, recursos, tècniques i mètodes que intervenen en el procés d'ensenyament aprenentatge amb eficiència, desenvolupant tot el curs de l'acció en tots els sectors d'intervenció professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiva; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport).
  • AC1.2 : Dissenyar i aplicar el procés metodològic integrat per l'observació, reflexió, anàlisi, diagnòstic, execució, avaluació tecnicocientífica i/o difusió en diferents contextos i en tots els sectors d'intervenció professional de l'activitat física i de l'esport.
  • AC1.4 : Adaptar la intervenció educativa a les característiques i necessitats individuals per a tota la població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: escolars, persones majors (tercera edat), persones amb mobilitat reduïda i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge), atès el gènere i a la diversitat.
  • AC2.1 : Saber orientar, dissenyar, aplicar i avaluar tecnicocientíficament exercici físic i condició física en un nivell avançat, basat en l'evidència científica, en diferents àmbits, contextos i tipus d'activitats per a tota la població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge), atès el gènere i a la diversitat.
  • AC3.1 : Analitzar, identificar, diagnosticar, promoure, orientar i avaluar estratègies, actuacions i activitats que fomenten l'adhesió a un estil de vida actiu i la participació i pràctica regular i saludable d'activitat física i esport i exercici físic de manera adequada, eficient i segura per part dels ciutadans amb la finalitat de millorar la seua salut integral, benestar i qualitat de vida, i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge) atès el gènere i a la diversitat.
  • AC3.2 : Saber promoure, assessorar, dissenyar, aplicar i avaluar tecnicocientíficament programes d'activitat física, exercici físic i esport apropiats i variats, adaptats a les necessitats, demandes i característiques individuals i grupals de tota la població, i amb èmfasi en persones majors (tercera edat), el gènere femení i la diversitat, escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge).
  • AC4.1 : Elaborar amb fluïdesa procediments i protocols per a resoldre problemes poc estructurats, imprevisibles i de creixent complexitat, articulant i desplegant un domini dels elements, mètodes, processos, activitats, recursos i tècniques que componen les habilitats motrius bàsiques, activitats físiques, habilitats esportives, joc, activitats expressives corporals i de dansa, i activitats en la naturalesa de manera adequada, eficient, sistemàtica, variada i integrada metodològicament per a tota la població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge), atès el gènere i a la diversitat i en qualsevol sector d'intervenció professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiu; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport).
  • AC5.1 : Analitzar, diagnosticar i avaluar els elements, estructura, situació i característiques de tots els tipus d'organitzacions d'activitat física i esport així com els elements legislatius i jurídics vinculats a l'activitat física i esportiva.
  • AC6.2 : Analitzar, revisar i seleccionar l'efecte i l'eficàcia de la pràctica de mètodes, tècniques i recursos d'investigació i metodologia de treball científica, en la resolució de problemes que requereixen l'ús d'idees creatives i innovadores.
  • AC6.3 : Articular i desplegar amb rigor i actitud científica les justificacions sobre les quals elaborar, sustentar, fonamentar i justificar de manera constant i professional tots els actes, decisions, processos, procediments, actuacions, activitats, tasques, conclusions, informes i acompliment professional.
  • AC7.2 : Conèixer, elaborar i saber aplicar els condicionants eticodeontològics, estructurals organitzatius, acompliment professional i les normatives de l'exercici professional dels Graduats en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport, en qualsevol sector professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiu; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport); així com ser capaç de desenvolupar un treball multidisciplinari.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Identificar, comprendre i analitzar les característiques i tipus de necessitats especials dels diversos grups de població: escolars, adults i majors, per a ser capaç de dissenyar adaptacions per a la pràctica d'activitat física i esport en l'ensenyament formal i informal.
  • Promoure estratègies i actuacions per a fomentar l'activitat física i esportiva inclusiva, atesa la diversitat i el gènere en el disseny i implementació de programes d'activitat física i esportiva en el context educatiu.
  • Conéixer i saber aplicar les bases legislatives i els procediments per a elaborar i portar a la pràctica el disseny d'adaptacions curriculars en l'àrea d'educació física.
  • Comprendre, elaborar i aplicar els fonaments i elements del disseny curricular per a l'atenció a la diversitat en l'ensenyament de l'educació física i l'esport en escolars per a un adequat acompliment professional.
  • Saber establir vincles de treball amb el departament d'orientació dels centres escolars que possibiliten una atenció global a la diversitat del centre.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2025-26

• Desarrollar actitudes de comprensión hacia la Atención a la Diversidad en relación al contexto de la Actividad Física y el Deporte.

• Adquirir los conceptos fundamentales sobre las condiciones especiales de las personas y su aplicabilidad en el ámbito de la E. Física y el Deporte.

• Realizar intervenciones educativas adaptadas a las necesidades especiales de las personas, en el contexto de aprendizaje del área de Educación Física y el Deporte.

• Conocer y saber diferenciar los distintos tipos de necesidades específicas y sus principales repercusiones psicomotrices, conociendo y siendo capaz de utilizar recursos metodológicos suficientes para favorecer los procesos de inclusión de las personas que presentan una necesidad especial en el área.

• Desarrollar la visión crítica del área de E. Física con respecto a la Atención a la Diversidad en la actualidad, como punto de partida para la mejora profesional.

• Saber diseñar, planificar, evaluar y administrar en la práctica programas de actividad física y deporte en poblaciones con alto riesgo de marginación social que promuevan hábitos saludables y de interacción social.

 

 

Dades generals

Codi: 16641
Professor/a responsable:
Vega Ramirez, Lilyan Mercedes
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 0,60
Crèdits pràctics: 1,80
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: DIDACTICA GENERAL I DIDACTIQUES ESPECIF.
    Àrea: DIDACTICA DE L'EXPRESSIO CORPORAL
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 1,8
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix