Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2025-26
1.1.1.- Contribuciones de la asignatura al perfil de la titulación
La asignatura “FITNESS: ÚLTIMAS TENDENCIAS, ACT. FÍSICAS DIRIGIDAS CON SOPORTE MUSICAL Y ENTRENAMIENTO PERSONAL” es una asignatura de tipo optativo, que se oferta en el primer semestre de 4º curso y que tiene una carga lectiva de 6 créditos ECTS, repartidos en 1’5 de contenido teórico y 4’5 de contenido práctico.
El perfil profesional de este título, dentro del sector terciario, define un profesional polivalente capacitado para ejercer su actividad profesional en el ámbito de la actividad física saludable, respondiendo tanto a las necesidades de la población, como a los cambios en el mercado del sector del fitness.
1.1.2. - Relaciones de la asignatura con otras materias del grado
Hay contenidos en la asignatura que se relacionan de manera transversal con los impartidos en la asignatura “Nuevas tendencias en entrenamiento de fuerza”, optativa de 4º curso.
Los fundamentos básicos de los contenidos, se apoyan en los contenidos que el alumnado debe haber aprobado en las asignaturas básicas de primero denominadas “Fisiología básica” y “Análisis del movimiento humano”.
1.1.3. - Descripción de la asignatura
La competencia general de esta asignatura consiste en elaborar, coordinar, desarrollar y evaluar programas de acondicionamiento físico para todo tipo de personas usuarias y en diferentes espacios de práctica, dinamizando las actividades y orientándolas hacia la mejora de la calidad de vida y la salud, garantizando la seguridad y aplicando criterios de calidad, tanto en el proceso como en los resultados del servicio.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2025-26
Competències transversals
- CGUA1 : Competències en idioma estranger.
- CGUA2 : Competències informàtiques i informacionals.
- CGUA3 : Competències en comunicació oral i escrita.
Competències generals
- CG1.1 : Capacitat d'identificació, relació, anàlisi, síntesi i aplicació dels continguts conceptuals determinats per les matèries de la titulació de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
- CG1.2 : Capacitat de gestió de la informació i el coneixement en situacions noves i complexes, resolució de problemes i presa de decisions per al desenvolupament de continguts instrumentals i procedimentals de les matèries del grau de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
- CG2.1 : Habilitat de comunicació oral i escrita en el desenvolupament dels continguts conceptuals i procedimentals amb especial atenció al domini de l'argumentació i el raonament crític en les matèries de la titulació en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
- CG3.1 : Capacitat de dissenyar, aplicar i avaluar processos, programes i projectes de qualitat en el camp de la docència, l'entrenament, la promoció de la salut i la recreació esportiva.
- CG3.2 : Atenció i reconeixement de la diversitat i multiculturalitat en l'àmbit de docència i aprenentatge, l'entrenament, la promoció de la salut i la recreació.
- CG4.2 : Desenvolupament de la responsabilitat i la capacitat d'iniciativa, esperit emprenedor i originalitat en l'aprenentatge instrumental de les matèries de la titulació de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
Competències Específiques
- AC1.2 : Dissenyar i aplicar el procés metodològic integrat per l'observació, reflexió, anàlisi, diagnòstic, execució, avaluació tecnicocientífica i/o difusió en diferents contextos i en tots els sectors d'intervenció professional de l'activitat física i de l'esport.
- AC1.3 : Comunicar i interactuar de manera adequada i eficient, en activitat física i esportiva, en contextos d'intervenció diversos, demostrant habilitats docents de manera conscient, natural i continuada.
- AC2.1 : Saber orientar, dissenyar, aplicar i avaluar tecnicocientíficament exercici físic i condició física en un nivell avançat, basat en l'evidència científica, en diferents àmbits, contextos i tipus d'activitats per a tota la població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge), atès el gènere i a la diversitat.
- AC2.2 : Identificar, comunicar i aplicar criteris científics anatomicofisiològics i biomecànics a un nivell avançat de destreses en el disseny, desenvolupament i avaluació tecnicocientífica de procediments, estratègies, accions, activitats i orientacions adequades; per a prevenir, minimitzar i/o evitar un risc per a la salut en la pràctica d'activitat física i esport en tota mena de població.
- AC2.3 : Dissenyar i aplicar amb fluïdesa, naturalitat, de manera conscient i continuada exercici físic i condició física adequada, eficient, sistemàtica, variada, basada en evidències científiques, per al desenvolupament dels processos d'adaptació i millora o readaptació de determinades capacitats de cada persona en relació amb el moviment humà i la seua optimització; amb la finalitat de poder resoldre problemes poc estructurats, de creixent complexitat i imprevisibles i amb èmfasis en les poblacions de caràcter especial.
- AC2.4 : Articular i desplegar un nivell avançat de destresa en l'anàlisi, disseny i avaluació de les proves de valoració i control de la condició física i del rendiment fisicoesportiu.
- AC2.5 : Saber readaptar, reentrenar i/o reeducar a persones, grups o equips amb lesions i patologies (diagnosticades i/o prescrites per un metge), competisquen o no, mitjançant activitats fisicoesportives i exercicis físics adequats a les seues característiques v necessitats.
- AC2.6 : Desplegar un nivell avançat en la planificació, aplicació, control i avaluació dels processos d'entrenament físic i esportiu.
- AC3.2 : Saber promoure, assessorar, dissenyar, aplicar i avaluar tecnicocientíficament programes d'activitat física, exercici físic i esport apropiats i variats, adaptats a les necessitats, demandes i característiques individuals i grupals de tota la població, i amb èmfasi en persones majors (tercera edat), el gènere femení i la diversitat, escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge).
- AC3.3 : Articular i desplegar programes de promoció, orientació, coordinació, supervisió i avaluació tecnicocientífica d'activitat física, exercici físic i esport per a tota la població, amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial, amb presència d'un professional o realitzada de manera autònoma pel ciutadà, en els diferents tipus d'espais i en qualsevol sector d'intervenció professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiva; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport) segons les possibilitats i necessitats dels ciutadans, amb la finalitat d'aconseguir la seua autonomia, la comprensió, i la major i adequada pràctica d'activitat física i esport.
- AC4.1 : Elaborar amb fluïdesa procediments i protocols per a resoldre problemes poc estructurats, imprevisibles i de creixent complexitat, articulant i desplegant un domini dels elements, mètodes, processos, activitats, recursos i tècniques que componen les habilitats motrius bàsiques, activitats físiques, habilitats esportives, joc, activitats expressives corporals i de dansa, i activitats en la naturalesa de manera adequada, eficient, sistemàtica, variada i integrada metodològicament per a tota la població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge), atès el gènere i a la diversitat i en qualsevol sector d'intervenció professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiu; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport).
- AC4.2 : Elaborar amb fluïdesa procediments i protocols per a resoldre problemes poc estructurats, imprevisibles i de creixent complexitat, articulant i desplegant un domini dels elements, mètodes, procediments, activitats, recursos, tècniques i processos de la condició física i de l'exercici físic de manera adequada, eficient, sistemàtica, variada i integrada metodològicament per a tota la població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/ o prescrites per un metge), atès el gènere i a la diversitat i en qualsevol sector d'intervenció professional d'activitat física i esport.
- AC4.3 : Desenvolupar i implementar l'avaluació tecnicocientífica dels elements, mètodes, procediments, activitats, recursos i tècniques que componen les manifestacions del moviment i els processos de la condició física i de l'exercici físic; tenint en compte el desenvolupament, característiques, necessitats i context dels individus, els diferents tipus de població i els espais on es realitza l'activitat física i esport; en els diversos sectors d'intervenció professional i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial.
- AC7.1 : Conèixer i saber aplicar els principis ètics i deontològics i de justícia social en l'acompliment i implicació professional així com tenir hàbits de rigor científic i professional i una actitud constant de servei als ciutadans en l'exercici de la seua pràctica professional amb el qual es pretenga la millora, excel·lència, qualitat i eficiència.
- AC7.2 : Conèixer, elaborar i saber aplicar els condicionants eticodeontològics, estructurals organitzatius, acompliment professional i les normatives de l'exercici professional dels Graduats en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport, en qualsevol sector professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiu; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport); així com ser capaç de desenvolupar un treball multidisciplinari.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Planificar i organitzar la prescripció d'exercici físic sobre la base de diferents objectius relacionats amb l'activitat física i la qualitat de vida.
- Conéixer una àmplia varietat d'exercicis amb les seues progressions i regressions corresponents per a poder individualitzar l'entrenament.
- Aplicar els coneixements teòrics adquirits quant a prescripció d'exercici i extrapolar-los a la realitat d'una classe grupal típica de l'àmbit del fitnes.
- Aplicar els coneixements teòrics adquirits quant a prescripció d'exercici i extrapolar-los a la realitat de l'entrenament personal i de l'entrenament de grups reduïts.
- Comunicar de manera eficient, sabent donar les correccions i pautes de realització de determinats exercicis i moviments, tant en situacions d'entrenament personal com d'activitats grupals.
- Utilitzar adequadament les diferents eines en instruments disponibles en la prescripció d'exercici físic.
- Establir estàndards de comportament en el tracte amb l'usuari/client d'una instal·lació de fitnes.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2025-26
Objetivos específicos de la asignatura:
Objetivos de la asignatura relacionadas con las competencias de titulación abordadas.
1. Entrenamiento personal en el fitness:
1.1. Organizar las actividades de una sala de entrenamiento polivalente, estableciendo las pautas que garanticen la adecuación de los recursos a las actividades, la seguridad y la optimización de uso del espacio.
1.2. Elaborar programas de acondicionamiento físico, teniendo en cuenta los datos de la valoración de la condición física de la persona usuaria y los medios disponibles en la sala de entrenamiento polivalente.
1.3. Describir y demostrar la ejecución práctica de los ejercicios y el uso del material más frecuente en las actividades de acondicionamiento físico en una sala de entrenamiento polivalente, remarcando los puntos clave en la prevención de lesiones.
1.4. Dirigir actividades de acondicionamiento físico, aplicando metodologías específicas para su desarrollo en el contexto de una sala de entrenamiento polivalente.
1.5. Organizar eventos en el ámbito del acondicionamiento físico, determinando los factores implicados en su promoción y en su seguridad.
2. Actividades Físicas Dirigidas con Soporte Musical en el ámbito del Fitness.
2.1. Analizar las características de las actividades de acondicionamiento físico en grupo con soporte musical, relacionándolas con los procesos de adaptación que provocan en el organismo.
2.2. Programar actividades básicas de acondicionamiento físico en grupo con soporte musical, teniendo en cuenta las necesidades de las personas usuarias y los espacios de intervención.
2.3. Diseñar coreografías sencillas, adaptándolas a los objetivos y contenidos de una sesión y a la música seleccionada.
2.4. Dirigir sesiones de actividades básicas de acondicionamiento físico en grupo con soporte musical, aplicando metodologías específicas para su desarrollo.
Dades generals
Codi:
16635
Professor/a responsable:
De Frutos Barroso, Luis
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
0,60
Crèdits pràctics:
1,80
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
Didàctica General i Didàctiques Específiques
Àrea: EDUCACIO FISICA I ESPORTIVA
Crèdits teòrics: 0,6
Crèdits pràctics: 1,8
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN CIÈNCIES DE L'ACTIVITAT FÍSICA I DE L'ESPORT
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 3)
Tipus d'assignatura: OPTATIVA (Curs: 4)