Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2025-26
1.1.1.- Contribucions de l'assignatura al perfil de la titulació
L'assignatura “ESPORTS AMB IMPLEMENTS I ESPORTS DE LLUITA” està englobada dins del bloc de continguts “Fonaments dels esports” i dins dels continguts troncals de la titulació forma part del Coneixement Disciplinar Bàsic.
D'una banda el bloc s'orientarà a abordar simultàniament les aportacions teòric - pràctiques referides als “Esports amb Implements” i la seua posada en pràctica. Es desenvolupen continguts bàsics de relacionat amb els processos d'ensenyament-aprenentatge per a l'adquisició de patrons i conductes motores tant bàsiques com específiques, relacionats amb els esports amb implements. L'adquisició de coneixements, procediments i actituds s'abordarà des d'un punt de vista globalista, per a la seua transferència a l'àmbit aplicat focalitzant en el disseny d'escenaris d'aprenentatge significatius en iniciants i la seua progressió no lineal. La finalitat és l'adherència esportiva respectant el principi d'individualització en el treball de continguts, en diferents àmbits de la pràctica esportiva.
D'altra banda, es desenvoluparà el bloc corresponent l'assignatura deportes de lluita, el Judo és un dels esports que més es practica al nostre país (aconseguint el quint lloc quant al nombre de llicències federatives) i en el món, existint en l'actualitat federacions nacionals de Judo en 197 països dels cinc continents.
L'alt nombre de practicants que hi ha al nostre país ha provocat una pujada en el nivell esportiu dels mateixos i com a conseqüència els resultats quant a rendiment a competició internacional són molt satisfactoris, trobant-se en el medaller olímpic entre els primers esports per alegries que li ha donat al nostre país.
El fet que la UNESCO declarara el Judo com l'esport més recomanat per a xiquets/as fins a 12 anys ha provocat una demanda considerable cap a la pràctica d'este esport en eixes edats, motiu pel qual és molt comú que s'oferisca com a activitat extraescolar en la majoria de col·legis del nostre país.
1.1.2. - Relacions de l'assignatura amb altres matèries
Els esports de lluita i adversari (denominació que engloba entre altres al més universal d'ells, el Judo) són un dels continguts bàsics del bloc de continguts.
El seu ensenyament-aprenentatge està relacionada amb els continguts d'altres matèries pròpies del currículum com són: Fonaments mecànics de la motricitat humana, Manifestacions de la motricitat humana, Ensenyament de l'activitat física i l'esport i Entrenament esportiu.
1.1.3. - Descripció de l'assignatura
Els continguts del bloc d'esports de lluita arrepleguen tant l'aprenentatge de les diferents habilitats específiques tecnicotàctiques, com els aspectes reglamentaris i la seua adaptació als diferents àmbits d'aplicació i que poden ser: Ensenyament de l'activitat física i l'esport, iniciació esportiva, entrenament esportiu i activitat física per a la salut.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2025-26
Competències transversals
- CGUA1 : Competències en idioma estranger.
- CGUA2 : Competències informàtiques i informacionals.
- CGUA3 : Competències en comunicació oral i escrita.
Competències generals
- CG1.1 : Capacitat d'identificació, relació, anàlisi, síntesi i aplicació dels continguts conceptuals determinats per les matèries de la titulació de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
- CG2.1 : Habilitat de comunicació oral i escrita en el desenvolupament dels continguts conceptuals i procedimentals amb especial atenció al domini de l'argumentació i el raonament crític en les matèries de la titulació en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
- CG3.1 : Capacitat de dissenyar, aplicar i avaluar processos, programes i projectes de qualitat en el camp de la docència, l'entrenament, la promoció de la salut i la recreació esportiva.
- CG3.2 : Atenció i reconeixement de la diversitat i multiculturalitat en l'àmbit de docència i aprenentatge, l'entrenament, la promoció de la salut i la recreació.
- CG5.1 : Compromís amb els valors d'equitat respecte a qüestions de gènere, diversitat i democràcia en la pràctica de l'activitat física i esportiva.
- CG5.2 : Compromís amb els valors ètics en el desenvolupament de la competició esportiva.
Competències Específiques
- AC1.1 : Comprendre, elaborar i saber aplicar els procediments, estratègies, activitats, recursos, tècniques i mètodes que intervenen en el procés d'ensenyament aprenentatge amb eficiència, desenvolupant tot el curs de l'acció en tots els sectors d'intervenció professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiva; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport).
- AC1.2 : Dissenyar i aplicar el procés metodològic integrat per l'observació, reflexió, anàlisi, diagnòstic, execució, avaluació tecnicocientífica i/o difusió en diferents contextos i en tots els sectors d'intervenció professional de l'activitat física i de l'esport.
- AC1.4 : Adaptar la intervenció educativa a les característiques i necessitats individuals per a tota la població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: escolars, persones majors (tercera edat), persones amb mobilitat reduïda i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge), atès el gènere i a la diversitat.
- AC2.2 : Identificar, comunicar i aplicar criteris científics anatomicofisiològics i biomecànics a un nivell avançat de destreses en el disseny, desenvolupament i avaluació tecnicocientífica de procediments, estratègies, accions, activitats i orientacions adequades; per a prevenir, minimitzar i/o evitar un risc per a la salut en la pràctica d'activitat física i esport en tota mena de població.
- AC3.1 : Analitzar, identificar, diagnosticar, promoure, orientar i avaluar estratègies, actuacions i activitats que fomenten l'adhesió a un estil de vida actiu i la participació i pràctica regular i saludable d'activitat física i esport i exercici físic de manera adequada, eficient i segura per part dels ciutadans amb la finalitat de millorar la seua salut integral, benestar i qualitat de vida, i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge) atès el gènere i a la diversitat.
- AC3.4 : Promoure l'educació, difusió, informació i orientació constant a les persones i als dirigents sobre els beneficis, significació, característiques i efectes positius de la pràctica regular d'activitat física i esportiva i exercici físic, dels riscos i perjudicis d'una inadequada pràctica i dels elements i criteris que identifiquen la seua execució adequada, així com la informació, orientació i assessorament de les possibilitats d'activitat física i esport apropiada en el seu entorn en qualsevol sector d'intervenció professional.
- AC4.1 : Elaborar amb fluïdesa procediments i protocols per a resoldre problemes poc estructurats, imprevisibles i de creixent complexitat, articulant i desplegant un domini dels elements, mètodes, processos, activitats, recursos i tècniques que componen les habilitats motrius bàsiques, activitats físiques, habilitats esportives, joc, activitats expressives corporals i de dansa, i activitats en la naturalesa de manera adequada, eficient, sistemàtica, variada i integrada metodològicament per a tota la població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge), atès el gènere i a la diversitat i en qualsevol sector d'intervenció professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiu; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport).
- AC4.2 : Elaborar amb fluïdesa procediments i protocols per a resoldre problemes poc estructurats, imprevisibles i de creixent complexitat, articulant i desplegant un domini dels elements, mètodes, procediments, activitats, recursos, tècniques i processos de la condició física i de l'exercici físic de manera adequada, eficient, sistemàtica, variada i integrada metodològicament per a tota la població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/ o prescrites per un metge), atès el gènere i a la diversitat i en qualsevol sector d'intervenció professional d'activitat física i esport.
- AC5.1 : Analitzar, diagnosticar i avaluar els elements, estructura, situació i característiques de tots els tipus d'organitzacions d'activitat física i esport així com els elements legislatius i jurídics vinculats a l'activitat física i esportiva.
- AC7.1 : Conèixer i saber aplicar els principis ètics i deontològics i de justícia social en l'acompliment i implicació professional així com tenir hàbits de rigor científic i professional i una actitud constant de servei als ciutadans en l'exercici de la seua pràctica professional amb el qual es pretenga la millora, excel·lència, qualitat i eficiència.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conéixer, analitzar i reflexionar sobre els principis bàsics en esports amb implements i esports de lluita.
- Conéixer les diferents modalitats d'esports amb implements i esports de lluita, i practicar i dominar elements tècnics, tàctics i reglamentaris d'aquestes.
- Analitzar, dissenyar i avaluar processos d'ensenyament-aprenentatge d'esports amb implements i esports de lluita.
- Fer treballs d'anàlisis i investigació en esports amb implements i esports de lluita.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2025-26
• Capacitat per a conéixer, transferir, analitzar i avaluar els principis bàsics dels esports amb implements.
• Capacitat per a ensenyar i avaluar patrons-conducte motors en els esports amb implements.
• Capacitat per a transmetre els valors en la pràctica dels esports amb implements.
• Capacitat per a dissenyar escenaris d'aprenentatge sobre la base de principis pedagògics vinculats a teories cognitiu-constructivistes i ecològic dinàmiques
• Capacitat per a transferir informació al teixit esportiu de caràcter academicista als esports amb implements.
• Capacitat per a adaptar elements tecnicotàctics i reglamentaris en els esports amb implements a les necessitats i característiques de la població diana.
• Capacitat per a conéixer i analitzar els principis bàsics dels esports de lluita.
• Capacitat per a demostrar i avaluar l'execució en esports de lluita.
• Capacitat per a transmetre els valors en la pràctica dels esports de lluita.
• Aplicar els coneixements sobre els esports de lluita.
• Capacitat per a transmetre elements tècnic, tàctics i reglamentaris en els esports de lluita.
Dades generals
Codi:
16603
Professor/a responsable:
Madinabeitia Cabrera, Iker
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
0,60
Crèdits pràctics:
1,80
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
DIDACTICA GENERAL I DIDACTIQUES ESPECIF.
Àrea: EDUCACIO FISICA I ESPORTIVA
Crèdits teòrics: 0,6
Crèdits pràctics: 1,8
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN CIÈNCIES DE L'ACTIVITAT FÍSICA I DE L'ESPORT
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 1)