Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2025-26
L'assignatura de Psicologia aplicada a les Ciències de l'Activitat Física i l'Esport és una matèria bàsica dins del pla d'estudis. El seu objectiu primordial és analitzar en profunditat els complexos fenòmens psicològics relacionats amb l'activitat física i la seua influència en la pràctica esportiva.
Esta matèria abasta diversos temes que versen sobre l'origen de la psicologia de l'esport, la personalitat de l'atleta o els factors emocionals i la seua influència en l'acompliment esportiu. De la mateixa manera, ens endinsarem en els processos psicològics bàsics, com l'atenció i la concentració, estudiant la seua correlació amb el rendiment del jugador. Com a aspecte innovador, ens introduirem en la neuromotricitat com a ferramenta per a aconseguir el màxim rendiment esportiu, mitjançant el treball específic de les funcions executives del cervell.
D'altra banda, amb l'ànim d'aconseguir una comprensió integral del fenomen esportiu, estudiarem el component motivacional, així com la importància de la comunicació i la cohesió dins dels equips. En relació amb els grups i la seua adreça, atendrem especialment la figura del líder, com a referent dins del conjunt i en totes les seues facetes.
Analitzarem la importància del benestar personal i la salut mental de l'atleta, no solament en els processos de competència, en els quals l'estrés afecta directament, sinó també en la vida diària i fins i tot quan apareix una lesió o es produïx l'abandó de la competició. Per a això, ens centrarem en la trajectòria dels grans esportistes, com l'espanyol Rafa Nadal i les seues gestes esportives, basades en una força mental única i incomparable.
En addició, esta assignatura aprofundirà en el comportament humà, dins de l'àmbit esportiu, de practicants de totes les edats, des d'esportistes d'elit, fins a infants, persones majors o persones amb necessitats especials.
En este context, la formació se centrarà en la figura del professional de la psicologia de l'esport, l'objectiu del qual és optimitzar el rendiment esportiu, atenent factors humans, tècnics o tàctics de l'àrea que ens ocupa. Això és, la formació del coach en el seu perfil educatiu i esportiu.
Per a la consecució d'esta meta, es realitzaran dinàmiques i activitats pràctiques per al coneixement de metodologies, tècniques d'intervenció, individuals i col·lectives, i ferramentes d'avaluació i control dels processos de seguiment del subjecte, com a esportista i com a persona.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2025-26
Competències transversals
- CGUA1 : Competències en idioma estranger.
- CGUA2 : Competències informàtiques i informacionals.
- CGUA3 : Competències en comunicació oral i escrita.
Competències generals
- CG1.1 : Capacitat d'identificació, relació, anàlisi, síntesi i aplicació dels continguts conceptuals determinats per les matèries de la titulació de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
- CG1.2 : Capacitat de gestió de la informació i el coneixement en situacions noves i complexes, resolució de problemes i presa de decisions per al desenvolupament de continguts instrumentals i procedimentals de les matèries del grau de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
- CG2.2 : Ús i integració de la informàtica aplicada a l'àmbit de les matèries d'estudi de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport.
Competències Específiques
- AC1.1 : Comprendre, elaborar i saber aplicar els procediments, estratègies, activitats, recursos, tècniques i mètodes que intervenen en el procés d'ensenyament aprenentatge amb eficiència, desenvolupant tot el curs de l'acció en tots els sectors d'intervenció professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiva; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport).
- AC1.2 : Dissenyar i aplicar el procés metodològic integrat per l'observació, reflexió, anàlisi, diagnòstic, execució, avaluació tecnicocientífica i/o difusió en diferents contextos i en tots els sectors d'intervenció professional de l'activitat física i de l'esport.
- AC1.3 : Comunicar i interactuar de manera adequada i eficient, en activitat física i esportiva, en contextos d'intervenció diversos, demostrant habilitats docents de manera conscient, natural i continuada.
- AC1.4 : Adaptar la intervenció educativa a les característiques i necessitats individuals per a tota la població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: escolars, persones majors (tercera edat), persones amb mobilitat reduïda i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge), atès el gènere i a la diversitat.
- AC2.1 : Saber orientar, dissenyar, aplicar i avaluar tecnicocientíficament exercici físic i condició física en un nivell avançat, basat en l'evidència científica, en diferents àmbits, contextos i tipus d'activitats per a tota la població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge), atès el gènere i a la diversitat.
- AC2.2 : Identificar, comunicar i aplicar criteris científics anatomicofisiològics i biomecànics a un nivell avançat de destreses en el disseny, desenvolupament i avaluació tecnicocientífica de procediments, estratègies, accions, activitats i orientacions adequades; per a prevenir, minimitzar i/o evitar un risc per a la salut en la pràctica d'activitat física i esport en tota mena de població.
- AC2.3 : Dissenyar i aplicar amb fluïdesa, naturalitat, de manera conscient i continuada exercici físic i condició física adequada, eficient, sistemàtica, variada, basada en evidències científiques, per al desenvolupament dels processos d'adaptació i millora o readaptació de determinades capacitats de cada persona en relació amb el moviment humà i la seua optimització; amb la finalitat de poder resoldre problemes poc estructurats, de creixent complexitat i imprevisibles i amb èmfasis en les poblacions de caràcter especial.
- AC2.4 : Articular i desplegar un nivell avançat de destresa en l'anàlisi, disseny i avaluació de les proves de valoració i control de la condició física i del rendiment fisicoesportiu.
- AC2.6 : Desplegar un nivell avançat en la planificació, aplicació, control i avaluació dels processos d'entrenament físic i esportiu.
- AC3.1 : Analitzar, identificar, diagnosticar, promoure, orientar i avaluar estratègies, actuacions i activitats que fomenten l'adhesió a un estil de vida actiu i la participació i pràctica regular i saludable d'activitat física i esport i exercici físic de manera adequada, eficient i segura per part dels ciutadans amb la finalitat de millorar la seua salut integral, benestar i qualitat de vida, i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge) atès el gènere i a la diversitat.
- AC3.2 : Saber promoure, assessorar, dissenyar, aplicar i avaluar tecnicocientíficament programes d'activitat física, exercici físic i esport apropiats i variats, adaptats a les necessitats, demandes i característiques individuals i grupals de tota la població, i amb èmfasi en persones majors (tercera edat), el gènere femení i la diversitat, escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge).
- AC3.3 : Articular i desplegar programes de promoció, orientació, coordinació, supervisió i avaluació tecnicocientífica d'activitat física, exercici físic i esport per a tota la població, amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial, amb presència d'un professional o realitzada de manera autònoma pel ciutadà, en els diferents tipus d'espais i en qualsevol sector d'intervenció professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiva; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport) segons les possibilitats i necessitats dels ciutadans, amb la finalitat d'aconseguir la seua autonomia, la comprensió, i la major i adequada pràctica d'activitat física i esport.
- AC3.4 : Promoure l'educació, difusió, informació i orientació constant a les persones i als dirigents sobre els beneficis, significació, característiques i efectes positius de la pràctica regular d'activitat física i esportiva i exercici físic, dels riscos i perjudicis d'una inadequada pràctica i dels elements i criteris que identifiquen la seua execució adequada, així com la informació, orientació i assessorament de les possibilitats d'activitat física i esport apropiada en el seu entorn en qualsevol sector d'intervenció professional.
- AC3.5 : Organitzar la promoció de polítiques, estratègies i programes educatius sobre aspectes de la salut pública, en relació amb l'activitat física i esport (per a la prevenció de factors de risc i malalties); així com cooperar amb altres agents implicats en aquesta: en qualsevol sector d'intervenció professional d'activitat física i esport.
- AC4.1 : Elaborar amb fluïdesa procediments i protocols per a resoldre problemes poc estructurats, imprevisibles i de creixent complexitat, articulant i desplegant un domini dels elements, mètodes, processos, activitats, recursos i tècniques que componen les habilitats motrius bàsiques, activitats físiques, habilitats esportives, joc, activitats expressives corporals i de dansa, i activitats en la naturalesa de manera adequada, eficient, sistemàtica, variada i integrada metodològicament per a tota la població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/o prescrites per un metge), atès el gènere i a la diversitat i en qualsevol sector d'intervenció professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiu; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport).
- AC4.2 : Elaborar amb fluïdesa procediments i protocols per a resoldre problemes poc estructurats, imprevisibles i de creixent complexitat, articulant i desplegant un domini dels elements, mètodes, procediments, activitats, recursos, tècniques i processos de la condició física i de l'exercici físic de manera adequada, eficient, sistemàtica, variada i integrada metodològicament per a tota la població i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial com són: persones majors (tercera edat), escolars, persones amb discapacitat i persones amb patologies, problemes de salut o assimilats (diagnosticades i/ o prescrites per un metge), atès el gènere i a la diversitat i en qualsevol sector d'intervenció professional d'activitat física i esport.
- AC4.3 : Desenvolupar i implementar l'avaluació tecnicocientífica dels elements, mètodes, procediments, activitats, recursos i tècniques que componen les manifestacions del moviment i els processos de la condició física i de l'exercici físic; tenint en compte el desenvolupament, característiques, necessitats i context dels individus, els diferents tipus de població i els espais on es realitza l'activitat física i esport; en els diversos sectors d'intervenció professional i amb èmfasi en les poblacions de caràcter especial.
- AC6.1 : Conèixer i comprendre les bases de la metodologia del treball científic.
- AC6.2 : Analitzar, revisar i seleccionar l'efecte i l'eficàcia de la pràctica de mètodes, tècniques i recursos d'investigació i metodologia de treball científica, en la resolució de problemes que requereixen l'ús d'idees creatives i innovadores.
- AC6.4 : Articular i desplegar procediments, processos, protocols, anàlisis pròpies, amb rigor i actitud científica sobre assumptes d'índole social, jurídica, econòmica, científica o ètica, quan calga i pertinent en qualsevol sector professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiu; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport).
- AC7.1 : Conèixer i saber aplicar els principis ètics i deontològics i de justícia social en l'acompliment i implicació professional així com tenir hàbits de rigor científic i professional i una actitud constant de servei als ciutadans en l'exercici de la seua pràctica professional amb el qual es pretenga la millora, excel·lència, qualitat i eficiència.
- AC7.2 : Conèixer, elaborar i saber aplicar els condicionants eticodeontològics, estructurals organitzatius, acompliment professional i les normatives de l'exercici professional dels Graduats en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport, en qualsevol sector professional d'activitat física i esport (ensenyament formal i informal fisicoesportiu; entrenament físic i esportiu; exercici físic per a la salut; direcció d'activitat física i esport); així com ser capaç de desenvolupar un treball multidisciplinari.
- AC7.3 : Comprendre, saber explicar i difondre les funcions, responsabilitats i importància d'un bon professional Graduat en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport així com analitzar, comprendre, identificar i reflexionar de manera crítica i autònoma sobre la seua identitat, formació i acompliment professional per a aconseguir les finalitats i beneficis propis de l'activitat física i esport de manera adequada, segura, saludable i eficient en tots els serveis fisicoesportius oferits i prestats i en qualsevol sector professional d'activitat física i esport.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Capacitat per a conéixer, comprendre i analitzar els marcs conceptuals de l'assignatura.
- Conéixer els fonaments del comportament humà en general, i en l'àmbit de l'esport i l'activitat física en particular.
- Identificació i anàlisi dels factors comportamentals que influeixen en l'exercici físic i el rendiment esportiu.
- Conéixer les tècniques d'anàlisi conductual per a poder comprendre la conducta en l'àmbit de l'activitat física i esportiva.
- Saber utilitzar les tècniques i instruments bàsics de registre i mesura de la conducta en l'àmbit de l'activitat física i esportiva.
- Comprendre els aspectes que influeixen en el comportament en situacions d'exercici i esportives.
- Conéixer els àmbits d'aplicació de la psicologia en el camp de l'esport.
- Valorar la importància dels factors psicològics en l'àmbit aplicat de l'activitat física i l'esport.
- Promoure l'estil científic com a manera d'enfrontar-se a l'explicació de la conducta.
- Conéixer els mètodes i tècniques d'investigació i recollida d'informació corresponents a aquesta disciplina.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2025-26
1. Conéixer l'origen i la història de la psicologia de l'esport.
2. Analitzar els trets de personalitat i com afecten l'acompliment esportiu
3. Aprofundir en els factors emocionals i socials i la seua influència en el rendiment esportiu.
4. Conéixer les teories psicològiques sobre la motivació i la seua orientació cap a l'activitat física.
5. Aprofundir en els processos psicològics que influïxen en l'activitat física i l'esport
6. Conéixer els rols i dinàmiques grupals per a millorar la cohesió i la comunicació.
7. Adquirir tècniques d'intervenció per a l'entrenament de les habilitats psicològiques, la modificació de conducta i la millora del rendiment esportiu.
8. Introduir la neuromotricitat com a mètode per a millorar l'acompliment de l'esportista.
9. Aprofundir en el perfil del psicòleg esportiu en l'àmbit del *coacching
10. Conéixer tècniques de diagnòstic, intervenció psicològica i avaluació en l'àmbit esportiu.
11. Dissenyar programes i intervencions adaptades a diferents contextos i poblacions.
12. Analitzar i interpretar les dades procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia Esportiva.
13. Conéixer els efectes de la pràctica esportiva en la salut.
Dades generals
Codi:
16601
Professor/a responsable:
Andreu Cabrera, Eliseo
Crèdits ECTS:
6,00
Crèdits teòrics:
0,60
Crèdits pràctics:
1,80
Càrrega no presencial:
3,60
Departaments amb docència
-
Dep.:
PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DIDACTICA
Àrea: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DE L'EDUCACIO
Crèdits teòrics: 0,6
Crèdits pràctics: 1,8
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
GRAU EN CIÈNCIES DE L'ACTIVITAT FÍSICA I DE L'ESPORT
Tipus d'assignatura: BÀSICA (Curs: 1)