Competències i objectius

Informació provisional. Pendent d'aprovació pel Consell de Departament.

 

Context de l'assignatura per al curs 2025-26

L'assignatura d'Estadística Aplicada en Ciències de la Salut és essencial per als professionals d'aquest camp, ja que ofereix les eines necessàries per analitzar dades i prendre decisions informades basades en l'evidència. Aquesta matèria inclou conceptes i tècniques estadístiques i demogràfiques que permeten avaluar l'efectivitat dels tractaments, interpretar estudis clínics i realitzar investigacions epidemiològiques. Comprender i aplicar estadístiques és crucial per millorar la qualitat de l'atenció al pacient, optimitzar els recursos i contribuir a l'avanç del coneixement científic a l'àmbit de la salut.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2025-26

Competències generals del títol (CG)

  • CG1 : Adquirir la capacitat per a aplicar els coneixements a la resolució dels problemes i necessitats de salut de la població.
  • CG2 : Adquirir la capacitat de cerca documental, anàlisi i síntesi de la informació, i de redacció dels informes necessaris per a l'exercici de les funcions de salut pública.
  • CG3 : Adquirir l'habilitat per a desenvolupar i mantenir aprenentatge autònom i formació contínua.
  • CG4 : Tenir la capacitat de treballar en equip i amb la població en la resolució de problemes de salut de la comunitat.
  • CG5 : Saber formular una hipòtesi i dissenyar i desenvolupar un projecte de recerca en salut pública.
  • CG6 : Tenir l'habilitat de comunicar, oralment i per escrit, les conclusions a públics especialitzats i no especialitzats.

 

Competències específiques (CE)

  • CE14 : Analitzar les dades d'estudis poblacionals en salut pública.
  • CE16 : Construir i interpretar els diversos indicadors demogràfics, a partir de les fonts de dades disponibles i el paper dels factors demogràfics en les dinàmiques de salut.
  • CE3 : Aplicar els fonaments dels mètodes estadístics, epidemiològics i qualitatius aplicats a problemes i necessitats de salut.
  • CE7 : Planificar un estudi aplicant els fonaments i mètodes de la recerca en salut pública.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Contextualitzar i definir l'estadística en l'àmbit de la salut pública.
  • Identificar els tipus de variables i d'anàlisi concreta per a aconseguir els objectius de la recerca en salut pública.
  • Proporcionar destreses i capacitats de creació de bases de dades i gestió de la informació recollida en projectes de recerca en l'àmbit de la salut pública.
  • Desenvolupar capacitats per a aplicar tècniques d'anàlisi estadística.
  • Despertar el raonament crític per a valorar l'anàlisi més adequada a cada situació i interpretar correctament els resultats de les anàlisis estadístiques i presentar-los de manera clara, concisa i lògica.
  • Ser capaç d'analitzar i sintetitzar la informació resultant d'anàlisis estadístiques i extraure'n les conclusions més rellevants i pertinents.
  • Adquirir habilitats en l'ús de paquets estadístics com SPSS, R i R-Commander.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2025-26

• Contextualitzar i definir l'estadística en l'àmbit de la salut pública.
• Reconeix la importància de l'estadística i la demografia en l'àmbit de la salut pública.
• Desarrollar habilitats de comunicació.
• Aprender a treballar en equips multidisciplinaris.
• Identificar el tipus de variables i el tipus d'anàlisi concret per aconseguir els objectius d'un projecte d'investigació a l'àmbit de la salut pública.
• Proporcionar destreses i capacitats per a la creació de bases de dades i gestió de la informació reconeguda en projectes d'investigació a l'àmbit de la salut pública.
• Desenvolupar capacitats per a utilitzar mètodes científics i aplicar tècniques d'anàlisi estadístic i demogràfic, amb l'objecte d'elaborar conclusions que faciliten la presa de decisions.
• Capacitat d'anàlisi i síntesi de la informació resultant de l'anàlisi estadístic i demogràfic, extraient les conclusions més rellevants i pertinents.
• Despertar el razonament crític per valorar l'anàlisi més adequat a cada situació i interpretar correctament els resultats de l'anàlisi estadístic i demogràfic, i presentar-los de forma clara, concisa i lògica.
• Aprender a treballar de forma autònoma i amb responsabilitat per al poder respondre satisfactòriament als exercicis plantats.
• Aprender a gestionar el temps per entregar els exercicis a temps.
• Adquirir habilitats en el maneig de paquets estadístics.
• Desarrollar coneixements i habilitats per a l'anàlisi demogràfic en salut.
• Desarrollar coneixements i habilitats per construir, interpretar i comunicar diferents indicadors demogràfics a partir de dades procedents de diverses fonts d'informació.
• Desarrollar coneixements i habilitats per identificar els factors demogràfics que influeixen sobre la dinàmica de la salut.
• Desarrollar coneixements i habilitats per comprendre la relació entre demografia i salut per a la planificació de polítiques de salut pública, la monitorització, l'assignació de recursos i el desenvolupament d'estratègies de prevenció i promoció de la salut.

 

 

Dades generals

Codi: 12352
Professor/a responsable:
Pereyra Zamora, Pamela Eliana
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: INF. COMUNITARIA, MED. PREV. I SALUT PUB
    Àrea: INFERMERIA
    Crèdits teòrics: 0
    Crèdits pràctics: 0,8
  • Dep.: UNIVERSITAT MIGUEL HERNANDEZ DE ELCHE
    Àrea: UNIVERSITAT MIGUEL HERNÁNDEZ D'ELX
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 0,4
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix