Competencies and objectives

Provisional information. Pending approval by the School/Faculty Board.

 

Course context for academic year 2025-26

Introduction.
This course provides practical and theoretical resources to the future secondary school teacher in order to pass the civil service exams. Therefore, the student is introduced to the knowledge of world music through movement and Body percussion from a didactic and practical perspective for its subsequent application in the teaching field. Special attention will be paid to the interaction of music, movement and body percussion in different cultures from a pedagogical point of view. The BAPNE method, among others, will be used as a methodological support to serve as a didactic model for the classroom. We will use educational resources focused on new technologies for its correct teaching application.

 

 

Course competencies (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2025-26

General Competences (CG)

  • CG1 : Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent.
  • CG2 : Conocer el cuerpo de conocimientos didácticos en torno a los procesos de enseñanza y aprendizaje respectivos. Para la formación profesional se incluirá el conocimiento de las respectivas profesiones.
  • CG3 : Planificar, desenvolupar i avaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que faciliten l'adquisició de les competències pròpies dels ensenyaments respectius, atenent el nivell i la formació prèvia dels estudiants, així com la seua orientació, tant individualment com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
  • CG4 : Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de les especialitzacions cursades.
  • CG7 : Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge, amb una atenció especial a l'equitat, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  • CG9 : Conèixer els processos d'interacció i comunicació en l'aula i dominar destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar l'aprenentatge i la convivència en l'aula i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.

 

Specific Competences:>>Generic Module (CGe)

  • CGe7 : Conèixer i aplicar recursos i estratègies d'informació, tutoria i orientació acadèmica i professional.

 

Specific Competences:>>Specific Module (CE)

  • CE10 : Conèixer estratègies i tècniques d'avaluació i entendre l'avaluació com un instrument de regulació i estímul de l'esforç.
  • CE7 : Adquirir criteris de selecció i elaboració de materials educatius.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2025-26

Objectives focused on overcoming the tests to the civil service through practical resources and development of learning situations:
- To know the formative and cultural value of World Music in relation to movement, body percussion and body expression for its application in secondary school.
- To know the history and recent developments of these subjects and their perspectives in order to be able to transmit a dynamic vision of them according to their diverse sources.
- To know the contexts and situations in which the knowledge of Music is used and applied in compulsory and post-compulsory secondary education.
- To carry out a search based on information from different sources in order to obtain personal conclusions related to world music and its teaching application.
- Work cooperatively with peers and critically and reflectively evaluate their own and others' contributions.
- Use ICTs to search, obtain, process and select information and documents appropriate to the contents in order to teach and expose the results of the work done.
- Elaboration of Learning Situations related to the subject and by levels.
- Identify problems related to the teaching and learning of the subjects of the specialty and propose alternatives and solutions.
- To know the history and recent developments of the different methods of contemporary music pedagogy and their perspectives in order to be able to transmit a dynamic vision of world music.
- To know the procedure of individual or small group interviews in order to carry out the field work and the subsequent interpretation of the data and their discussion.

 

 

General

Code: 12066
Lecturer responsible:
Romero Naranjo, Francisco Javier
Credits ECTS: 5,00
Theoretical credits: 0,80
Practical credits: 1,20
Distance-base hours: 3,00

Departments involved

  • Dept: INNOVATION AND DIDACTIC TRAINING
    Area: TEACHING MUSICAL EXPRESSION
    Theoretical credits: 0,8
    Practical credits: 1,2
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught