Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2025-26
Introducció.
En aquesta assignatura se li aporten recursos pràctics i teòrics al futur professor de secundària per superar les proves a la funció pública. Per això, l'alumne s'introdueix en el coneixement de les músiques del món a través del moviment i Body percussion des d'una perspectiva didàctica i pràctica per a la seva posterior aplicació a l'àmbit docent. Es prestarà una atenció especial a la interacció de la música, moviment i percussió corporal en diferents cultures des del punt de vista pedagògic. Com a suport metodològic que fonamenta aquests continguts s'emprarà el mètode BAPNE entre d'altres perquè serveixi de model didàctic per a l'aula. Emprarem recursos educatius centrats en les noves tecnologies per a la seva correcta aplicació docent.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2025-26
Competències generals del títol (CG)
- CG1 : Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent.
- CG2 : Conèixer el cos de coneixements didàctics entorn dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
- CG3 : Planificar, desenvolupar i avaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que faciliten l'adquisició de les competències pròpies dels ensenyaments respectius, atenent el nivell i la formació prèvia dels estudiants, així com la seua orientació, tant individualment com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
- CG4 : Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de les especialitzacions cursades.
- CG7 : Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge, amb una atenció especial a l'equitat, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
- CG9 : Conèixer els processos d'interacció i comunicació en l'aula i dominar destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar l'aprenentatge i la convivència en l'aula i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.
Competències específiques:>>mòdul genèric (CGe)
- CGe7 : Conèixer i aplicar recursos i estratègies d'informació, tutoria i orientació acadèmica i professional.
Competències específiques:>>mòdul específic (CE)
- CE10 : Conèixer estratègies i tècniques d'avaluació i entendre l'avaluació com un instrument de regulació i estímul de l'esforç.
- CE7 : Adquirir criteris de selecció i elaboració de materials educatius.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conèixer el valor formatiu i cultural de les músiques del món.
- Conèixer la història i els desenvolupaments recents d'aquestes matèries i les seues perspectives per a poder transmetre'n una visió dinàmica en funció a les seues diverses fonts.
- Conèixer contextos i situacions en què s'usen i apliquen els coneixements de música en la secundària obligatòria i postobligatòria.
- Fer una recerca fonamentada en informacions procedents de diverses fonts per a posteriorment obtenir conclusions personals relacionades amb les músiques del món i la seua aplicació docent.
- Treballar de manera cooperativa amb iguals i valorar de forma crítica i reflexiva les aportacions pròpies i dels altres.
- Utilitzar les TIC per a cercar, obtenir, processar i seleccionar informacions i documents adequats als continguts amb la finalitat d'ensenyar i exposar els resultats dels treballs fets.
- Elaboració d'unitats didàctiques referents a la matèria i per nivells.
- Dissenyar i desenvolupar dins de l'ensenyament de la música espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
- Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital i multimèdia) per a transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge de la música. Elaboració d'unitats didàctiques referents a la matèria i per nivells.
- Integrar la formació en comunicació audiovisual i multimèdia en el procés d'ensenyament i aprenentatge.
- Aplicar a les matèries de l'especialitat les metodologies pedagògiques i la seua posterior avaluació educativa.
- Identificar problemes relatius a l'ensenyament i l'aprenentatge de les matèries de l'especialitat i plantejar alternatives i solucions.
- Conèixer la història i els desenvolupaments recents dels diferents mètodes de la pedagogia musical contemporània i les seues perspectives per a poder transmetre una visió dinàmica de les músiques del món.
- Conèixer el procediment de les entrevistes individuals, o en petit grup per a la realització del treball de camp i la posterior interpretació de les dades i el debat d'aquests.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2025-26
Objectius centrats per a la superació de les proves a la funció pública a través de recursos pràctics i elaboració de Situacions d'Aprenentatge:
- Conèixer el valor formatiu i cultural de les músiques del món en relació al moviment, la percussió corporal i lexpressió corporal per a la seva aplicació a secundària.
- Conèixer la història i els desenvolupaments recents d'aquestes matèries i les seves perspectives per poder transmetre'n una visió dinàmica en funció de les diverses fonts.
- Conèixer contextos i situacions en què s'usen i apliquen els coneixements de música a la secundària obligatòria i postobligatòria.
- Realitzar una cerca fonamentada en informacions procedents de diverses fonts per posteriorment obtenir conclusions personals relacionades amb les músiques del món i la seva aplicació docent.
- Treballar de manera cooperativa amb iguals i valorar de manera crítica i reflexiva les aportacions pròpies i dels altres.
- Utilitzar les TICs per cercar, obtenir, processar i seleccionar informacions i documents adequats als continguts per ensenyar i exposar els resultats dels treballs realitzats.
- Elaboració de situacions d'aprenentatge referents a la matèria i per nivells.
- Identificar problemes relatius a lensenyament i laprenentatge de les matèries de lespecialitat i plantejar alternatives i solucions.
- Conéixer la història i els desenvolupaments recents dels diferents mètodes de la pedagogia musical contemporània i les seues perspectives per a poder transmetre una visió dinàmica de les músiques del món.
- Conèixer el procediment de les entrevistes individuals, o en petit grup per a la realització del treball de camp i la posterior interpretació de les dades i el debat de les mateixes.
Dades generals
Codi:
12066
Professor/a responsable:
Romero Naranjo, Francisco Javier
Crèdits ECTS:
5,00
Crèdits teòrics:
0,80
Crèdits pràctics:
1,20
Càrrega no presencial:
3,00
Departaments amb docència
-
Dep.:
INNOVACIO I FORMACIO DIDACTICA
Àrea: DIDACTICA DE L'EXPRESSIO MUSICAL
Crèdits teòrics: 0,8
Crèdits pràctics: 1,2
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
MÀSTER UNIVERSITARI EN PROFESSORAT D'EDUCACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA I BATXILLERAT, FORMACIÓ PROFESSIONAL I ENSENYAMENT D'IDIOMES
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 1)