Competències i objectius
Context de l'assignatura per al curs 2025-26
L'assignatura 12036 Didàctica de les Ciències Socials: Història, Història de l'Art i Educació per a la Ciutadania s'imparteix dins del marc del Màster en Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d'Idiomes. Forma part de les assignatures obligatòries del mòdul específic 9 (Geografia i Història). La mateixa es nodreix de l'esforç continu i col·lectiu per actualitzar tant els mètodes didàctics com els continguts procedents de les ciències de referència, fonamentalment la Història i la Història de l'Art. Aquest procés d'actualització resulta més complex per la necessitat d'introduir els canvis regulats per la normativa en diferents escales, en particular l'autonòmica, l'estatal i l'europea.
L'ensenyament de la Història i de la Història de l'Art és essencial per al desenvolupament humà, ja que permet a les persones que formen part de les diferents societats millorar la seua relació dialèctica amb l'entorn històric i social en el qual es desemboliquen. Però l'ensenyament de les Ciències Socials ha de recuperar el protagonisme de la ciutadania. En aquest sentit apostem per un ensenyament de la Història “des de baix”, en la qual es visibilitzen els col·lectius subalternitzats, dones, infàncies, migrants, en definitiva, a totes les persones i societats que han construït el temps, l'espai, i que han generat determinats processos, sentiments, cultures i identitats. D'aquí ve que l'objectiu final d'aquesta assignatura consistisca a oferir eines al futur professorat de Secundària i Batxillerat que l'ajuden en el seu procés d'ensenyament-aprenentatge, fonamentalment lligat a joves i adolescents, a situar-se en el món canviant que els envolta i a comprendre l'esdevenir de les societats que habiten.
Pensem en un professorat que basa el seu dia a dia en la presa de decisions, sustentades en el per què, en el quin, en el com i en el per a què ensenyar, sense perdre de vista el diàleg necessari entre el coneixement científic i les metodologies actives, que situen als i a les discents en el centre del procés d'ensenyament-aprenentatge. Pensem en un professorat en formació que ha de tindre en compte el currículum oficial, però sense tindre por de mirar més enllà. En definitiva aquesta assignatura està dirigida a la formació d'un professorat que, malgrat les dificultats, les incerteses i els canvis socials, puga mostrar-se compromés amb una pedagogia crítica que a través de la Didàctica de les Ciencies Socials contribuïsca a la formació de ciutadanies globals, igualitàries i democràtiques.
Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2025-26
Competències generals del títol (CG)
- CG16 : Treballar en equip amb altres professionals de l'educació, enriquint la pròpia formació.
- CG4 : Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de les especialitzacions cursades.
- CG7 : Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge, amb una atenció especial a l'equitat, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
- CG9 : Conèixer els processos d'interacció i comunicació en l'aula i dominar destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar l'aprenentatge i la convivència en l'aula i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.
Competències específiques:>>mòdul específic (CE)
- CE10 : Conèixer estratègies i tècniques d'avaluació i entendre l'avaluació com un instrument de regulació i estímul de l'esforç.
- CE13 : Identificar els problemes relatius a l'ensenyament i l'aprenentatge de les matèries de l'especialització i plantejar alternatives i solucions.
- CE5 : Conèixer els desenvolupaments teoricopràctics de l'ensenyament i l'aprenentatge de les matèries corresponents.
- CE6 : Transformar els currículums en programes d'activitats i de treball.
- CE7 : Adquirir criteris de selecció i elaboració de materials educatius.
Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)
- Conèixer els desenvolupaments teoricppràctics de l'ensenyament i l'aprenentatge de les Ciències Socials, la Història, la Història de l'Art i l'Educació per a la Ciutadania.
- Adquirir i utilitzar criteris de selecció i elaboració de materials educatius.
- Transformar els currículums en programes d'activitats i de treball.
- Identificar els problemes relatius a l'ensenyament i l'aprenentatge d'aquestes matèries i plantejar alternatives i solucions.
- Dissenyar i desenvolupar dins de l'ensenyament de les Ciències Socials, la Història, la Història de l'Art i l'Educació per a la Ciutadania espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
- Conèixer estratègies i tècniques d'avaluació i entendre-les com un instrument de regulació i estímul a l'esforç.
- Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital i multimèdia) per a transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge de les Ciències Socials, la Història, la Història de l'Art i l'Educació per a la Ciutadania.
- Integrar la formació en comunicació audiovisual i multimèdia en el procés d'ensenyament i aprenentatge.
- Presentar informes escrits amb informacions procedents de diverses fonts i reflexions i conclusions personals.
- Treballar de forma cooperativa amb iguals.
- Valorar de forma crítica i reflexiva les aportacions pròpies i les dels altres.
Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2025-26
Ensenyar l'ofici d'ensenyar Història i Història de l'Art, compartint les expectatives i inquietuds de l'estudiantat i reflexionant sobre els perfils professionals, els estils i pràctiques d'ensenyament del professorat d'ESO i Batxillerat.
Preparar al futur professorat d'Història i Història de l'Art perquè prenga decisions, sàpia organitzar-les i portar-les a la pràctica, basant-se en els coneixements i en les competències que han d'escometre's a les aules, tenint en compte la diversitat de centres i alumnat.
Diagnosticar situacions didàctiques en l'aprenentatge de la Història i Història de l'Art en el marc de l'Educació Secundària, així com les diverses maneres d'atendre la diversitat de capacitats, interessos i cultura en l'etapa de l'ESO.
Previndre i detectar les dificultats més habituals en l'aprenentatge de la Història realitzant el tractament i la intervenció més adequada. Plantejar alternatives i solucions que ajuden l'alumnat a entendre alguns dels conceptes i processos històrics, en diàleg amb la historiografia actual, emfatitzant la necessitat d'acostar a les aules la nova Història Social, Cultural i Política.
Analitzar de manera crítica el disseny curricular de l'Àrea d'Història i Història de l'Art, on es globalitzen els continguts de Ciències Socials. Assimilar que existeix un “currículum ocult” i conscienciar al futur professorat que només a través de les eines que ens ofereix la Didàctica de les Ciències Socials, de la nostra pràctica quotidiana i de la transformació dels currículums situacions d'aprenentatge, en programes d'activitats i de treball aconseguirem visibilitzar-ho i portar a les aules temàtiques històriques que commoguen al nostre alumnat.
Adquirir i utilitzar criteris de selecció i elaboració de programacions i materials educatius, que estiguen impregnades d'un esperit realista, crític, global, creatiu i alternatiu, tenint en compte els contextos socials i culturals i l'alumnat al qual van dirigits, així com els problemes socialment rellevants.
Conéixer els procediments d'investigació en Història i Història de l'Art per a poder implementar-los a les aules d'ESO i Batxillerat i treballar amb fonts bibliogràfiques, arxivístiques, hemerogràfiques, orals i audiovisuals per a poder transformar-les en recursos didàctics a les aules.
Treballar de manera cooperativa/col·laborativa amb iguals, valorant de manera crítica i reflexiva les aportacions pròpies i de els/as altre.
Desenvolupar actituds reflexives i autònomes, així com hàbits que generen la necessitat de mantindre una formació contínua al llarg del seu desenvolupament professional, assumint la riquesa que porta amb si la interdisciplinarietat.
Fomentar dins de l'ensenyament de les Ciències Socials, la Història, la Història de l'Art espais d'aprenentatge que atenguen la igualtat entre homes, dones i diversitats, a la formació ciutadana i al respecte als drets humans, per damunt de l'ètnia, la classe o la religió; en definitiva que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur democràtic, igualitari, solidari i sostenible.
Dades generals
Codi:
12036
Professor/a responsable:
Ortuño Martínez, Bárbara
Crèdits ECTS:
7,50
Crèdits teòrics:
1,20
Crèdits pràctics:
1,80
Càrrega no presencial:
4,50
Departaments amb docència
-
Dep.:
DIDACTICA GENERAL I DIDACTIQUES ESPECIF.
Àrea: DIDACTICA DE LES CIENCIES SOCIALS
Crèdits teòrics: 1,2
Crèdits pràctics: 1,8
Aquest departament és responsable de l'assignatura.
Aquest dep. és responsable de l'acta.
Estudis en què s'imparteix
-
MÀSTER UNIVERSITARI EN PROFESSORAT D'EDUCACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA I BATXILLERAT, FORMACIÓ PROFESSIONAL I ENSENYAMENT D'IDIOMES
Tipus d'assignatura: OBLIGATÒRIA (Curs: 1)