Competencies and objectives

Provisional information. Pending approval by the School/Faculty Board.

 

Course context for academic year 2025-26

The subject Curriculum Design and Adaptation is part of the Basic Training block (Generic Module) of the Master's Degree in Compulsory Secondary Education and Baccalaureate, Vocational Training and Language Teaching. At a theoretical level, it is based on the area of Didactics and School Organisation, with a marked interdisciplinary character, which links it closely with the subjects Adolescent Learning and Development, and Society, Family and Education.

It contributes to providing future teachers with the theoretical-practical knowledge and methodological strategies that allow them to provide appropriate responses to essential aspects of the teaching-learning processes (organisational, management and planning of the centre and classroom, didactic, attention to diversity, coexistence and conflict resolution).

It provides students with basic tools for school organisation and planning, general didactics and attention to diversity, with which they will understand the functioning of Secondary Education centres and will know and be able to apply the different roles and functions that correspond to them as teachers.

It also encourages the study of the historical evolution of the educational system in our country and introduces students to issues related to school guidance. It also promotes reflection on the codes of ethics and their training potential for teachers.

Finally, it facilitates knowledge of the processes and resources necessary for the prevention and correction of learning and coexistence problems of students.

 

 

Course competencies (verified by ANECA in official undergraduate and Master’s degrees) for academic year 2025-26

General Competences (CG)

  • CG10 : Dissenyar i dur a terme activitats formals i no formals que contribuïsquen a fer del centre un lloc de participació i cultura en l'entorn en el qual està situat.
  • CG13 : Conèixer la normativa i l'organització institucional del sistema educatiu i models de millora de la qualitat amb aplicació als centres d'ensenyament.
  • CG16 : Treballar en equip amb altres professionals de l'educació, enriquint la pròpia formació.
  • CG17 : Desenvolupar hàbits i actituds per a aprendre a aprendre al llarg del posterior exercici professional.
  • CG18 : Aplicar los conocimientos adquiridos y la capacidad de resolución de problemas a entornos educativos nuevos o poco conocidos.
  • CG2 : Conocer el cuerpo de conocimientos didácticos en torno a los procesos de enseñanza y aprendizaje respectivos. Para la formación profesional se incluirá el conocimiento de las respectivas profesiones.
  • CG3 : Planificar, desenvolupar i avaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que faciliten l'adquisició de les competències pròpies dels ensenyaments respectius, atenent el nivell i la formació prèvia dels estudiants, així com la seua orientació, tant individualment com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
  • CG4 : Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de les especialitzacions cursades.
  • CG5 : Concretar el currículum que es vaja a implantar en un centre docent participant en la seua planificació col·lectiva.
  • CG6 : Desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  • CG7 : Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge, amb una atenció especial a l'equitat, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  • CG8 : Adquirir estratègies per a estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seua capacitat per a aprendre per ell mateix i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i de decisió que faciliten l'autonomia, la confiança i iniciatives personals.

 

Specific Competences:>>Generic Module (CGe)

  • CGe3 : Elaborar propostes basades en l'adquisició de coneixements, destreses i aptituds intel·lectuals i emocionals.
  • CGe4 : Identificar i planificar la resolució de situacions educatives que afecten estudiants amb diferents capacitats i ritmes d'aprenentatges.
  • CGe5 : Conèixer els processos d'interacció i comunicació en l'aula i en el centre, abordar i resoldre possibles problemes.
  • CGe6 : Conèixer l'evolució històrica del sistema educatiu al nostre país.
  • CGe9 : Participar en la definició del projecte educatiu i en les activitats generals del centre atenent criteris de millora de la qualitat, atenció a la diversitat, prevenció de problemes d'aprenentatge i convivència.

 

 

 

Learning outcomes (Training objectives)

No data

 

 

Specific objectives stated by the academic staff for academic year 2025-26

In general terms, students are expected to acquire the above competences to the extent that they are able to:

  • To carry out effective classroom management, transforming it into a favourable environment for the integral development of each and every one of the students.
  • Critically analyse the evolution of the Spanish education system, as well as the legal framework that regulates it and its educational implications in secondary schools.
  • Select and use the most appropriate approaches and strategies to continuously improve quality in secondary schools, bringing them closer to an inclusive educational approach.
  • Describe and implement the different levels of educational planning and intervention in the centres, coherently with the agreements adopted in their respective educational projects and identifying the relevance of evaluation as an instrument for the improvement of educational quality.
  • Knowing and analysing the historical characteristics of the teaching profession, its current situation, perspectives and interrelation with the social reality of each period.
  • Knowing the organisational structure of secondary schools and centres and their contribution to innovation and improvement.

 

Specific objectives provided by teachers:

  • To be aware of the contexts (normative, socio-cultural, professional, organisational and classroom) in which teaching and school practice is shaped, and how they can be influenced by such practice.
  • Develop the necessary skills to design and carry out school and classroom projects and actions adapted to the environment and aimed at improving it, learning, coexistence and active citizenship based on a commitment to the principles of quality, equity and inclusion.
    Acquire the attitudes required for the responsible and effective exercise of the teaching profession, as a responsible educational agent for adolescents and young people in training and as an active member of an educational community, which requires joining forces and working as a team.

 

 

General

Code: 11996
Lecturer responsible:
Urrea Solano, María Encarnación
Credits ECTS: 5,00
Theoretical credits: 0,80
Practical credits: 1,20
Distance-base hours: 3,00

Departments involved

  • Dept: GENERAL DIDACTICS AND SPECIFIC DIDACTICS
    Area: DIDACTICS AND SCHOOL ORGANISATION
    Theoretical credits: 0,8
    Practical credits: 1,2
    This Dept. is responsible for the course.
    This Dept. is responsible for the final mark record.

Study programmes where this course is taught