Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

La asignatura "Identificación, prevención e intervención de la violencia de género desde el ámbito psico-social" se sitúa en el contexto de la formación especializada en el ámbito del posgrado, específicamente del Máster Universitario en Prevención de la Violencia de Género e Intervención desde un Enfoque Interdisciplinar. Esta materia tiene como objetivo proporcionar a los estudiantes conocimientos teóricos y prácticos que les permitan abordar la violencia de género de manera integral, desde la identificación de sus manifestaciones hasta la implementación de estrategias de prevención e intervención efectivas desde un enfoque psicosocial.

Abordar la asignatura desde una perspectiva psicosocial proporciona una comprensión amplia y profunda de la violencia de género, permitiendo desarrollar estrategias integrales y multidisciplinarias para su detección, prevención e intervención, y abordando tanto los síntomas, las causas subyacentes del problema, así como la intervención desde este enfoque.

 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

Competències transversals

  • CT1 : Desenvolupar l'exercici professional amb ple respecte als drets fonamentals i la igualtat entre homes i dones, als principis d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de totes les persones, així com als valors propis d'una cultura de la pau.
  • CT2 : Ser capaç d'adaptar-se a nous entorns d'aprenentatge en línia i semipresencial.
  • CT3 : Adquirir els coneixements i les habilitats necessàries per a una òptima interacció interpersonal que facilite el treball en equip.

 

Competències generals

  • CG1 : Definir la violència de gènere i les seues causes des d'una perspectiva interdisciplinària.
  • CG3 : Aplicar els coneixements i habilitats adquirits per al desenvolupament d'investigacions sobre violència de gènere.
  • CG4 : Descriure enfocaments i àmbits de prevenció de la violència de gènere.
  • CG5 : Exposar els principals models d'intervenció en violència de gènere en diferents sectors.
  • CG6 : Integrar el coneixement sobre la violència de gènere de manera interdisciplinària per a la seua aplicació en l'àmbit professional.

 

Competències Específiques

  • CE8 : Analitzar de manera crítica la realitat psicosocial de la violència de gènere i les seues repercussions en les víctimes, fills i filles.
  • CE9 : Ser capaç de dissenyar, implementar i avaluar mesures de prevenció i intervenció dirigides a les persones implicades en la violència de gènere.

 

Competències bàsiques

  • CB10 : Que els estudiants posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran mesura autodirigit o autònom.
  • CB6 : Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació.
  • CB7 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi.
  • CB8 : Que els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • CB9 : Que els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Conèixer els models que expliquen els factors implicats en l'aparició i manteniment de la violència de gènere.
  • Comprendre la importància de la perspectiva de gènere orientada a la prevenció.
  • Identificar les bases de la Intervenció psicosocial en violència de gènere.
  • Diferenciar els diferents tipus d'intervenció per a persones implicades en la violència de gènere.
  • Ser capaç de treballar de manera interdisciplinària en l'àmbit d'intervenció en equips de treball adaptant-se als canvis socials i legislatius.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

1. Conocer las bases y el modelo psicosocial de la violencia de género.
2. Definir y diferenciar los conceptos básicos de violencia de género.
3. Identificar los factores de riesgo y los síntomas de violencia de género en diferentes contextos.
4. Conocer las repercusiones que la violencia de género tiene para las víctimas y los menores.
5. Diseñar y aplicar estrategias para la prevención y detección de los factores de riesgo desde un enfoque psicosocial.
6. Implementar y evaluar programas de acción y/o intervención en víctimas de violencia de género.
7. Identificar líneas de investigación y enfoques de estudio de la violencia de género desde la perspectiva psicosocial.

 

 

Dades generals

Codi: 49137
Professor/a responsable:
SURIA MARTINEZ, RAQUEL
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: PSICOLOGIA DE LA SALUT
    Àrea: MÈTODES D'INVESTIGACIÓ I DIAGNÒSTIC EN EDUCACIÓ
    Crèdits teòrics: 0,4
    Crèdits pràctics: 0,4
  • Dep.: COMUNICACIÓ I PSICOLOGIA SOCIAL
    Àrea: PSICOLOGIA SOCIAL
    Crèdits teòrics: 0,8
    Crèdits pràctics: 0,8
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix