Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

La violencia de género es un problema social y su prevención es una prioridad de Salud Pública, dada su magnitud en el mundo, sus graves consecuencias para el bienestar social y la salud de la población e impacto socio-sanitario. Para el desarrollo de estrategias de prevención más efectivas, se requiere la intervención de diferentes sectores, entre los que se encuentra el sector salud. En esta asignatura, se da a conocer el potencial de la Salud Pública y el sector salud en la investigación, intervención y desarrollo de estrategias de prevención de la violencia de género. 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

Competències transversals

  • CT1 : Desenvolupar l'exercici professional amb ple respecte als drets fonamentals i la igualtat entre homes i dones, als principis d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de totes les persones, així com als valors propis d'una cultura de la pau.
  • CT2 : Ser capaç d'adaptar-se a nous entorns d'aprenentatge en línia i semipresencial.
  • CT3 : Adquirir els coneixements i les habilitats necessàries per a una òptima interacció interpersonal que facilite el treball en equip.

 

Competències generals

  • CG1 : Definir la violència de gènere i les seues causes des d'una perspectiva interdisciplinària.
  • CG2 : Identificar el context social i normatiu de la violència de gènere.
  • CG3 : Aplicar els coneixements i habilitats adquirits per al desenvolupament d'investigacions sobre violència de gènere.
  • CG4 : Descriure enfocaments i àmbits de prevenció de la violència de gènere.
  • CG5 : Exposar els principals models d'intervenció en violència de gènere en diferents sectors.

 

Competències Específiques

  • CE14 : Comprendre la importància dels serveis de salut i els seus professionals en l'actuació i prevenció de la violència de gènere.
  • CE15 : Conèixer les activitats de vigilància, prevenció i promoció de la salut en violència de gènere des de la perspectiva de la salut pública.
  • CE16 : Ser capaç d'aplicar els coneixements i habilitats adquirits per al desenvolupament d'intervencions des de la perspectiva de la salut pública.

 

Competències bàsiques

  • CB10 : Que els estudiants posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran mesura autodirigit o autònom.
  • CB6 : Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació.
  • CB7 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi.
  • CB8 : Que els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • CB9 : Que els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Distingir els diferents nivells d'actuació i prevenció en violència de gènere des de la perspectiva de la salut pública.
  • Reconèixer el potencial del sector sanitari i els seus professionals en coordinació amb l'actuació d'altres sectors.
  • Identificar les principals fonts d'informació de dades, protocols d'actuació i indicadors sobre violència de gènere arreplegats des dels serveis i institucions amb competències en l'àrea de salut.
  • Interpretar els resultats relatius a mesures bàsiques de freqüència, associació i impacte incloses en els estudis epidemiològics sobre el tema.
  • Analitzar críticament les bases per a la detecció precoç i actuació sobre casos de violència de gènere des dels serveis de salut.
  • Aplicar els continguts relatius a models explicatius, fonts d'informació, eines, desigualtats i altres evidències per al desenvolupament de projectes d'investigació/intervenció sobre violència de gènere des de la perspectiva de la salut pública.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

Distinguir los diferentes niveles de actuación y prevención en violencia de género desde la perspectiva de la
salud pública.
‡ Reconocer el potencial del sector sanitario y sus profesionales en coordinación con la actuación de otros
sectores.
‡ Identificar las principales fuentes de información de datos, protocolos de actuación e indicadores sobre
violencia de género recogidos desde los servicios e instituciones con competencias en el área de salud.
‡ Interpretar los resultados relativos a medidas básicas de frecuencia, asociación e impacto incluidas en los
estudios epidemiológicos sobre el tema.
‡ Analizar críticamente las bases para la detección temprana y actuación sobre casos de violencia de género
desde los servicios de salud.
‡ Aplicar los contenidos relativos a modelos explicativos, fuentes de información, herramientas, desigualdades
y otras evidencias para el desarrollo de proyectos de investigación/intervención sobre violencia de género
desde la perspectiva de la salud pública.

 

 

Dades generals

Codi: 49136
Professor/a responsable:
VIVES CASES, MARIA DEL CARMEN
Crèdits ECTS: 4,00
Crèdits teòrics: 0,80
Crèdits pràctics: 0,80
Càrrega no presencial: 2,40

Departaments amb docència

  • Dep.: INFERMERIA COMUNITÀRIA, MEDICINA PREVENTIVA I SALUT PÚBLICA
    Àrea: MEDICINA PREVENTIVA I SALUT PÚBLICA
    Crèdits teòrics: 0,8
    Crèdits pràctics: 0,8
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix