Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

La violencia de género, en sus diferentes formas de manifestación, es un grave problema social y de salud pública que se manifiesta en diversos ámbitos y sectores de la sociedad (educativo, laboral, sanitario, sociofamiliar, etc.) y que requiere de la intervención de las y los profesionales de todos ellos. En este sentido, las y los futuros profesionales de los diferentes sectores citados requieren de una formación específica, como la que se imparte en este título, para identificar y prevenir la violencia de género e intervenir en sus diversas manifestaciones.

Este máster pretende dar respuesta a lo establecido en la Ley Orgánica 1/2004, de 28 de diciembre, de Medidas de Protección Integral contra la Violencia de Género y, de esta forma, contribuir a una mejora de las competencias profesionales de las egresadas y los egresados de diferentes ámbitos, que les permita diseñar y aplicar políticas de género en sus actuaciones, llevando a la práctica el principio de igualdad de trato y de oportunidades.

La asignatura "Identificación, prevención e intervención de la violencia de género desde el ámbito de los servicios sociales " contribuye a la formación de las y los trabajadores sociales aportándoles instrumentos para, por un lado, analizar, trabajar y valorar las necesidades de las mujeres víctimas de violencia de género y las situaciones de desigualdad de género, así como, las políticas de servicios sociales diseñadas para la actuación contra la violencia de género y la promoción de la igualdad de género desde una perspectiva transversal e interseccional. La asignatura también pretende capacitar al alumnado en las habilidades profesionales necesarias para contribuir al desarrollo de la promoción de la igualdad de género y utilizar adecuadamente los recursos sociales, institucionales (públicos y privados) y no institucionales en situaciones de violencia de género, desigualdad de género y/o discriminación por orientación sexual, entre otras situaciones de desigualdad e injusticia social.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

Competències transversals

  • CT1 : Desenvolupar l'exercici professional amb ple respecte als drets fonamentals i la igualtat entre homes i dones, als principis d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de totes les persones, així com als valors propis d'una cultura de la pau.
  • CT2 : Ser capaç d'adaptar-se a nous entorns d'aprenentatge en línia i semipresencial.
  • CT3 : Adquirir els coneixements i les habilitats necessàries per a una òptima interacció interpersonal que facilite el treball en equip.

 

Competències generals

  • CG1 : Definir la violència de gènere i les seues causes des d'una perspectiva interdisciplinària.
  • CG2 : Identificar el context social i normatiu de la violència de gènere.
  • CG3 : Aplicar els coneixements i habilitats adquirits per al desenvolupament d'investigacions sobre violència de gènere.
  • CG4 : Descriure enfocaments i àmbits de prevenció de la violència de gènere.
  • CG5 : Exposar els principals models d'intervenció en violència de gènere en diferents sectors.
  • CG6 : Integrar el coneixement sobre la violència de gènere de manera interdisciplinària per a la seua aplicació en l'àmbit professional.

 

Competències Específiques

  • CE10 : Reconèixer els serveis socials per a l'abordatge de la violència de gènere.
  • CE11 : Aplicar diverses perspectives d'intervenció en les situacions de violència de gènere en diferents nivells i des de diversos models d'intervenció i d'agents en el marc dels serveis socials.

 

Competències bàsiques

  • CB10 : Que els estudiants posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran mesura autodirigit o autònom.
  • CB6 : Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació.
  • CB7 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi.
  • CB8 : Que els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • CB9 : Que els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Reconèixer la importància de la intervenció social del Treball Social en l'abordatge de la violència de gènere des dels serveis socials.
  • Conèixer les responsabilitats i respostes dels serveis socials a les situacions de violència de gènere.
  • Identificar les característiques de la intervenció social del Treball Social en les situacions de violència de gènere, en els nivells individual-familiar, grupal i comunitari, des dels serveis socials.
  • Donar valor al coneixement de les accions de la societat civil (entitats, associacions i organitzacions i els seus professionals) contra la violència de gènere.
  • Atribuir valor i ser capaç d'establir sistemes i/o estratègies de coordinació i cooperació interinstitucional públic-privada i professional en l'atenció a les situacions de violència de gènere.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

1. Cognitivos (saber)

  • Conocer y aplicar la normativa internacional, estatal y autonómica en materia de servicios sociales aplicable a situaciones de violencia de género.
  • Conocer los servicios sociales para abordar la violencia de género.
  • Conocer las estrategias de abordaje de la violencia de género desde el Trabajo Social en sus diferentes niveles de intervención.

2. Instrumentales (saber hacer)

  • Aplicar la perspectiva de género y la interseccionalidad de manera transversal en la intervención social para el abordaje de las situaciones de violencia de género.
  • Identificar la normativa internacional, estatal y autonómica en materia de servicios sociales aplicable para el abordaje de situaciones de violencia de género.
  • Identificar los servicios sociales para abordar las situaciones de violencia de género,
  • Identificar las estrategias de abordaje de la violencia de género desde el Trabajo Social en sus diferentes niveles de intervención.

3. Actitudinales (ser/estar)

  • Promover el respeto de la dignidad personal, del valor y singularidad de todos los seres humanos.
  • Apreciar, respetar y valorar la diversidad social creciente (cultural, étnica, religiosa, orientación sexual, etc.) en nuestro entorno social inmediato.
  • Colaborar con otros profesionales en el análisis de los problemas sociales, así como su prevención y potenciando la capacidad de los individuos para ser autónomos e independientes en el logro de su bienestar, facilitando el acceso de la población a los recursos sociales disponibles.
  • Desarrollar actitudes positivas hacia una formación permanente en materia de violencia de género.

 

 

 

Dades generals

Codi: 49133
Professor/a responsable:
GIMENEZ BERTOMEU, VICTOR MANUEL
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: TREBALL SOCIAL I SERVEIS SOCIALS
    Àrea: TREBALL SOCIAL I SERVEIS SOCIALS
    Crèdits teòrics: 1,2
    Crèdits pràctics: 1,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix