Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

Esta assignatura es justifica en el marc de les competències generals del títol:

CE 1 Conéixer l'ús de lèxic discriminatori contra la dona en espanyol des d'una perspectiva històrica
CE 2 Reconéixer usos de la llengua i recursos expressius en diferents nivells i registres que propicien i legitimen la violència contra les dones
CE 3 Mostrar la pertinència de l'ús igualitari de la llengua com un instrument per a previndre la desigualtat i la violència contra les dones

CE 4 Comprendre el paper de la comunicació i dels mitjans en el tractament i prevenció de la violència de gènere.
CE 5 Conéixer el marc normatiu aplicable a la comunicació en relació amb el sexisme, a la promoció de la igualtat i a l'erradicació de la violència de gènere.
CE 6 Comprendre i identificar els biaixos de gènere en comunicació que coadjuven a la violència de gènere.
CE 7 Identificar i conéixer les claus de l'estratègia de comunicació publicitària social i institucional amb especial atenció en la violència de gènere.
CE 8 Comprendre i discutir la contribució de les campanyes de sensibilització contra la violència de gènere en les societats actuals.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

Competències transversals

  • CT1 : Desenvolupar l'exercici professional amb ple respecte als drets fonamentals i la igualtat entre homes i dones, als principis d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de totes les persones, així com als valors propis d'una cultura de la pau.
  • CT2 : Ser capaç d'adaptar-se a nous entorns d'aprenentatge en línia i semipresencial.
  • CT3 : Adquirir els coneixements i les habilitats necessàries per a una òptima interacció interpersonal que facilite el treball en equip.

 

Competències generals

  • CG1 : Definir la violència de gènere i les seues causes des d'una perspectiva interdisciplinària.
  • CG2 : Identificar el context social i normatiu de la violència de gènere.
  • CG3 : Aplicar els coneixements i habilitats adquirits per al desenvolupament d'investigacions sobre violència de gènere.
  • CG4 : Descriure enfocaments i àmbits de prevenció de la violència de gènere.
  • CG5 : Exposar els principals models d'intervenció en violència de gènere en diferents sectors.

 

Competències Específiques

  • CE5 : Conèixer la pertinència de l'ús igualitari de la llengua com un instrument per a prevenir la desigualtat i la violència contra les dones.
  • CE6 : Aplicar la comunicació col·lectiva per a la prevenció i intervenció de la violència de gènere a partir de l'ús de missatges informatius, persuasius i d'entreteniment.

 

Competències bàsiques

  • CB10 : Que els estudiants posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran mesura autodirigit o autònom.
  • CB6 : Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació.
  • CB7 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi.
  • CB8 : Que els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • CB9 : Que els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Descriure l'ús discriminatori del llenguatge i la violència verbal contra la dona.
  • Identificar els usos del llenguatge violent contra les dones en els mitjans de comunicació i en les xarxes socials. Perspectiva contemporània o contrastiva.
  • Valorar l'abast de l'ús de les guies per a l'ús igualitari en àmbits educatius i de l'administració. Perspectiva contemporània o contrastiva.
  • Valorar el paper dels mitjans de comunicació en la transmissió d'estereotips que coadjuven a generar la violència de gènere i estereotips que ajuden a combatre-la.
  • Enumerar el marc normatiu aplicable a la comunicació en relació amb el sexisme, a la promoció de la igualtat i a l'erradicació de la violència de gènere.
  • Identificar biaixos de gènere en comunicació.
  • Conèixer les claus de l'estratègia de comunicació publicitària social i institucional amb especial atenció en la violència de gènere.
  • Comprendre la contribució de les campanyes de sensibilització contra la violència de gènere en les societats actuals.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

. Descriure l'ús discriminatori del llenguatge i la violència verbal contra la dona.
· Identificar els usos del llenguatge violent contra les dones en els mitjans de comunicació i en les xarxes socials. Perspectiva contemporània o contrastiva.
· Valorar l'abast de l'ús de les guies per a l'ús igualitari en àmbits educatius i de l'administració. Perspectiva contemporània o contrastiva.
· Valorar el paper dels mitjans de comunicació en la transmissió d'estereotips que coadjuven a generar la violència de gènere i estereotips que ajuden a
combatre-la.
· Enumerar el marc normatiu aplicable a la comunicació en relació amb el sexisme, a la promoció de la igualtat i a l'erradicació de la violència de gènere.
· Identificar biaixos de gènere en comunicació.
· Conéixer les claus de l'estratègia de comunicació publicitària social i institucional amb especial atenció en la violència de gènere.
· Comprendre la contribució de les campanyes de sensibilització contra la violència de gènere en les societats actuals.

 

 

Dades generals

Codi: 49132
Professor/a responsable:
MARIMON LLORCA, MARIA DEL CARMEN
Crèdits ECTS: 4,00
Crèdits teòrics: 0,80
Crèdits pràctics: 0,80
Càrrega no presencial: 2,40

Departaments amb docència

  • Dep.: FILOLOGIA ESPANYOLA, LINGÜÍSTICA GENERAL I TEORIA DE LA LITERATURA
    Àrea: LLENGUA ESPANYOLA
    Crèdits teòrics: 0,4
    Crèdits pràctics: 0,4
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.
  • Dep.: COMUNICACIÓ I PSICOLOGIA SOCIAL
    Àrea: COMUNICACIÓ AUDIOVISUAL I PUBLICITAT
    Crèdits teòrics: 0,4
    Crèdits pràctics: 0,4

Estudis en què s'imparteix