Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

Els esforços legislatius contra les violències masclistes de les darreres dècades no han tingut els resultats esperats per a prevenir i erradicar la violència de gènere. Aquests problemes socials, tant les violències tradicionals com les noves violències sorgides en els espais digitals i que van en augment, exigeixen una resposta eficient de totes les institucions socials i especialment de l'educació. Així mateix, els estudis han posat de manifest que dins dels tipus de violència que es produeixen en l'etapa escolar, les relacionades amb les conductes masclistes són les que tenen major vigència. En conseqüència, encara que no són les actituds més freqüents en les aules, la violència de gènere entre els joves i adolescents és cada vegada més preocupant. L'educació, tant formal com no formal, ha d'ocupar-se del paper rellevant que té en la socialització igualitària, lliure de violències masclistes. Per a això s'han de desenvolupar programes preventius eficaços, basats en dades i aportacions d'estudis rigorosos, i mitjançant les metodologies i recursos educatius adequats.

Prevenir i eliminar la violència de gènere és una necessitat reconeguda en marcs internacionals, nacionals i autonòmics, partint de la base que la meta 5.2. de l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible 5. Igualtat de Gènere insta a eliminar totes les formes de violència contra les dones i xiquetes en els àmbits públic i privat, i estableix aliances i interrelacions amb l'Objectiu de Desenvolupament 4 (educació de qualitat), ja que l'educació és el mitjà més idoni per a aconseguir-ho.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

Competències transversals

  • CT1 : Desenvolupar l'exercici professional amb ple respecte als drets fonamentals i la igualtat entre homes i dones, als principis d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de totes les persones, així com als valors propis d'una cultura de la pau.
  • CT2 : Ser capaç d'adaptar-se a nous entorns d'aprenentatge en línia i semipresencial.
  • CT3 : Adquirir els coneixements i les habilitats necessàries per a una òptima interacció interpersonal que facilite el treball en equip.

 

Competències generals

  • CG4 : Descriure enfocaments i àmbits de prevenció de la violència de gènere.
  • CG5 : Exposar els principals models d'intervenció en violència de gènere en diferents sectors.
  • CG6 : Integrar el coneixement sobre la violència de gènere de manera interdisciplinària per a la seua aplicació en l'àmbit professional.

 

Competències Específiques

  • CE7 : Aplicar els models d'intervenció en violència de gènere des de l'àmbit educatiu que puguen transferir-se a entorns nous o poc coneguts.

 

Competències bàsiques

  • CB10 : Que els estudiants posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran mesura autodirigit o autònom.
  • CB6 : Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació.
  • CB7 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi.
  • CB8 : Que els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • CB9 : Que els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Definir els fonaments teòric-normatius sobre la violència de gènere des de l'educació.
  • Definir i comprendre les relacions entre desenvolupament, aprenentatge primerenc i gènere.
  • Comprendre l'impacte i les conseqüències de la violència de gènere en la infantesa i l'adolescència.
  • Identificar situacions de violència de gènere que pot estar afectant algun membre de la comunitat educativa i, especialment, a l'alumnat.
  • Conèixer, dissenyar i utilitzar programes educatius per a prevenir la violència de gènere des de l'educació.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

S'espera que l'alumnat participant, en finalitzar l'assignatura, siga capaç de:

- Utilitzar estratègies de prevenció de la violència de gènere, en l'àmbit educatiu, amb les aportacions dels models de prevenció ja existents o proposant-ne uns altres que s'adeqüen a la realitat.
- Conéixer i identificar dialècticament les diverses formes d'actuació desigual, agressiva i/o violenta respecte a la categoria gènere, des de l'ingrés en l'etapa escolar infantil, durant els estudis primaris i fins a l'adolescència.
- Conéixer, identificar i intentar compensar els efectes socioemocionals, cognitius i de desenvolupament que la violència masclista té i/o pot tindre en les víctimes.
- Conéixer i comprendre les diferents ferramentes cognitives, emocionals i socials que poden ser útils en l'acció psicopedagògica per a potenciar les relacions entre els gèneres basades en el respecte i la igualtat.
- Col·laborar en la construcció d'espais educatius lliures de violència, segurs, així com en l'establiment de protocols escolars de convivència que s'enfoquen en la identificació i eradicació de les violències masclistes de l'alumnat i del seu entorn.

 

 

Dades generals

Codi: 49131
Professor/a responsable:
MERMA MOLINA, GLADYS
Crèdits ECTS: 4,00
Crèdits teòrics: 0,80
Crèdits pràctics: 0,80
Càrrega no presencial: 2,40

Departaments amb docència

  • Dep.: DIDÀCTICA GENERAL I DIDÀCTIQUES ESPECÍFIQUES
    Àrea: DIDÀCTICA DE LES CIÈNCIES SOCIALS
    Crèdits teòrics: 0,2
    Crèdits pràctics: 0,2
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.
  • Dep.: DIDÀCTICA GENERAL I DIDÀCTIQUES ESPECÍFIQUES
    Àrea: TEORIA I HISTÒRIA DE L'EDUCACIÓ
    Crèdits teòrics: 0,2
    Crèdits pràctics: 0,2
  • Dep.: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DIDÀCTICA
    Àrea: PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DE L'EDUCACIÓ
    Crèdits teòrics: 0,4
    Crèdits pràctics: 0,4

Estudis en què s'imparteix