Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

Esta asignatura pretende ofrecer una aproximación introductoria a los principales conceptos y planteamientos teóricos que sustentan el conocimiento sobre la violencia de género. Asimismo, ofrece pautas acerca del recorrido histórico de los discursos y experiencias sobre la violencia de género.

La primera definición de violencia contra las mujeres la encontramos en la Declaración de las Naciones Unidas, de 1993: “Es todo acto de violencia basado en la pertenencia al sexo femenino que tenga un daño, o sufrimiento físico, sexual o psicológico para la mujer, tanto en la vida pública como en la privada”.

La violencia de género, también denominada en algunas legislaciones como feminicidio, incluye todo tipo de violencias ejercidas contra las mujeres por el hecho de serlo. Por ello esta declaración entiende dichas violencias como violaciones de los derechos humanos de las mujeres.
En la asignatura se abordarán contenidos sobre la violencia de género anterior y posterior a la Declaración de las Naciones Unidas.

 

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

Competències transversals

  • CT1 : Desenvolupar l'exercici professional amb ple respecte als drets fonamentals i la igualtat entre homes i dones, als principis d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de totes les persones, així com als valors propis d'una cultura de la pau.

 

Competències generals

  • CG1 : Definir la violència de gènere i les seues causes des d'una perspectiva interdisciplinària.
  • CG2 : Identificar el context social i normatiu de la violència de gènere.
  • CG6 : Integrar el coneixement sobre la violència de gènere de manera interdisciplinària per a la seua aplicació en l'àmbit professional.

 

Competències Específiques

  • CE1 : Detectar els canvis que presenta la violència de gènere al llarg de la història.

 

Competències bàsiques

  • CB10 : Que els estudiants posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran mesura autodirigit o autònom.
  • CB6 : Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació.
  • CB7 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi.
  • CB8 : Que els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • CB9 : Que els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

  • Identificar els principals conceptes relacionats amb la violència de gènere.
  • Explicar les causes de la violència de gènere.
  • Identificar els diferents tipus i continguts de la violència de gènere.
  • Reconstruir els factors històrics de la violència de gènere.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

• Conocer la relevancia del Género como categoría de análisis para entender las causas y las consecuencias de la violencia de género.

• Identificar tipos, formas, escenarios y contextos de la violencia de género.

• Familiarizarse con los estudios teóricos que han abordado la violencia de género.

• Conocer los contextos históricos en los que se ha manifestado la violencia de género.

• Identificar los procesos clave en su consideración como normalización, problema social, problema en el entorno privado o violación de los derechos humanos.

 

 

 

Dades generals

Codi: 49130
Professor/a responsable:
LOPEZ FERNANDEZ, CRISTINA
Crèdits ECTS: 6,00
Crèdits teòrics: 1,20
Crèdits pràctics: 1,20
Càrrega no presencial: 3,60

Departaments amb docència

  • Dep.: HUMANITATS CONTEMPORÀNIES
    Àrea: HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA
    Crèdits teòrics: 0,4
    Crèdits pràctics: 0,4
  • Dep.: SOCIOLOGIA II
    Àrea: SOCIOLOGIA
    Crèdits teòrics: 0,8
    Crèdits pràctics: 0,8
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix