Competències i objectius

 

Context de l'assignatura per al curs 2024-25

La robòtica d'assistència i rehabilitació és una disciplina tecnològica que actualment es troba en apogeu tant en el camp de la investigació com de transferència tecnològica. Hi ha molts casos d'aplicació pràctica de la robòtica d'assistència i de rehabilitació per proporcionar ajuda, rehabilitació i assistència (fins i tot remota), tant física com cognitiva, a pacients i persones grans, amb discapacitats motores i/o cognitives i amb necessitats especials. En aquesta assignatura s'estudiaran les principals tipologies de robots d'assistència i rehabilitació, així com les eines principals per a la seva anàlisi cinemàtica i dinàmica. Es tractaran els algorismes de control que fan servir aquestes plataformes i es mostraran diferents casos pràctics daplicació daquest tipus de robots.

 

 

Competències de l'assignatura (verificades per ANECA en graus i màsters oficials) per al curs 2024-25

Competències transversals

  • CT1 : Demostrar capacitats informàtiques i informacionals en l'àmbit de la salut.
  • CT2 : Demostrar habilitats en comunicació oral i escrita.
  • CT3 : Adquirir capacitat d'anàlisi, síntesi i crítica.
  • CT4 : Adquirir capacitat d'organització i planificació

 

Competències generals

  • CG1 : Comprendre i analitzar els problemes reals relacionats amb l'àmbit sanitari, en els quals l'enginyeria biomèdica pot oferir solucions eficaces i innovadores
  • CG3 : Dissenyar, desenvolupar i implantar productes i serveis originals relacionats amb l'Enginyeria Biomèdica, tenint en compte aspectes socials, funcionals i econòmics.
  • CG4 : Adaptar a entorns sanitaris relacionats amb l'enginyeria, fomentant el treball en equip, la creativitat, la capacitat crítica i l'esperit emprenedor.
  • CG5 : Analitzar, avaluar i implementar tecnologies emergents en l'àmbit de l'Enginyeria Biomèdica.
  • CG7 : Saber dirigir projectes relacionats amb l'Enginyeria Biomèdica, complint la normativa vigent i assegurant la qualitat del servei/producte

 

Competències Específiques

  • CE8 : Experimentar amb la biomecànica humana i les seues implicacions en la robòtica d'assistència i rehabilitació, per a identificar, dissenyar i avaluar el comportament cinemàtic i dinàmic d'aquesta mena de dispositius.
  • CE9 : Conéixer els principals sistemes de control dels robots d'assistència i rehabilitació

 

Competències bàsiques

  • CB10 : Que els estudiants posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigido o autònom.
  • CB6 : Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació
  • CB7 : Que els estudiants sàpien aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi
  • CB8 : Que els estudiants siguen capaços d'integrar coneixements i #enfrontar a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • CB9 : Que els estudiants sàpien comunicar les seues conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats

 

 

 

Resultats d'aprenentatge (Objectius formatius)

· Conéixer els principals tipus de tecnologies robòtiques que s'empren en l'àmbit de l'assistència i la rehabilitació.

· Estudiar els elements estructurals bàsics d'exoesquelets, pròtesis i robots d'assistència: accionadors, sensors, materials i components.

· Ser capaç de realitzar el disseny cinemàtic i dinàmic d'un robot d'assistència o rehabilitació.

· Conéixer els principis de la biomecànica humana i la seua importància per a generar patrons de moviment del robot d'assistència o de rehabilitació.

· Conéixer els principals esquemes utilitzats per a realitzar el guiat i control dels robots d'assistència i de rehabilitació.

· Saber implementar Conéixer el funcionament de les tècniques de control de robots d'assistència i de rehabilitació basades en bioseñales.

 

 

Objectius específics indicats pel professorat per al curs 2024-25

  • Conocer los principales tipos de tecnologías robóticas que se emplean en el ámbito de la asistencia y la rehabilitación.
  • Estudiar los elementos estructurales básicos de exoesqueletos, prótesis y robots de asistencia: accionadores, sensores, materiales y componentes.
  • Ser capaz de realizar el diseño cinemático y dinámico de un robot de asistencia o rehabilitación.
  • Conocer los principios de la biomecánica humana y su importancia para generar patrones de movimiento del robot de asistencia o de rehabilitación.
  • Conocer los principales esquemas utilizados para realizar el guiado y control de los robots de asistencia y de rehabilitación.
  • Conocer el funcionamiento de las técnicas de control de robots de asistencia y de rehabilitación basadas en bioseñales.

 

 

Dades generals

Codi: 43557
Professor/a responsable:
JARA BRAVO, CARLOS ALBERTO
Crèdits ECTS: 3,00
Crèdits teòrics: 0,60
Crèdits pràctics: 0,60
Càrrega no presencial: 1,80

Departaments amb docència

  • Dep.: FÍSICA, ENGINYERIA DE SISTEMES I TEORIA DEL SENYAL
    Àrea: ENGINYERIA DE SISTEMES I AUTOMÀTICA
    Crèdits teòrics: 0,6
    Crèdits pràctics: 0,6
    Aquest departament és responsable de l'assignatura.
    Aquest dep. és responsable de l'acta.

Estudis en què s'imparteix